Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Slutsteget bortkopplat, hur göra nu? Hjälp! (9000cs '92)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Slutsteget bortkopplat, hur göra nu? Hjälp! (9000cs '92)

    Jepp, har haft en "mega-kortis", som de så fint uttryckte det på verkstaden, på slutsteget.

    Startade en tråd här för att tag sen då jag trodde det var nån kabel bakom som hade pajjat. Men så var inte fallet.
    Mitt original-slutsteg har tydligen gått åt helskotta och gör då så att det blir nån stor fin kortslutning så säkringen går nästan så fort man bara nuddar säkringsplatsen, de bara skrattade på verkstan.
    Till frågan:
    Kan man gå förbi steget på nåt vis, så man ändå kan klockan att fungera(går på samma säkring), samt åtminstone få något ljud ur stereon.
    Jag har Saab original-bandare. Eller klarar sig den inte utan slutsteget?
    Om så är fallet, räcker det då med att köpa en ny stereo med egen förstärkning?

    (Och då kommer en till fråga, Finns de nån bra omkopplingsset till kontakterna, för de passar troligen inte i en ny stereo. Eller måste jag dra om alla kablar?)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Tror inte du får något ljud alls om du bara kopplar bort slutsteget.
    Men ja, att byta stereo är ett alternativ. ISOkablar och liknande brukar man kunna köpa där m,an köper sin bilstereo, finns även på Micro, biltema mfl.
    Koppla bara ur slutsteget, så ska du kunna ha i säkringen. Om det bara äe slutsteget det äre fel på vill säga...

    Mvh Jonathan
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Tror inte du får något ljud alls om du bara kopplar bort slutsteget.
    Men ja, att byta stereo är ett alternativ. ISOkablar och liknande brukar man kunna köpa där m,an köper sin bilstereo, finns även på Micro, biltema mfl.
    Koppla bara ur slutsteget, så ska du kunna ha i säkringen. Om det bara äe slutsteget det äre fel på vill säga...

    Mvh Jonathan
    Okej, låter bra. Då kan jag ju kanske få klockan att fungera iallafall!

    Men finns det nåt slags omkopplingsset till kablarna som finns nu, eller måste jag dra om alla kablar till en eventuell ny stereo?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Jag TROR det finns, att alla kablar ska vara framdragna. Sök på lite olika trådar om stereobyten/instalationer i 9000, så ska du nog få svar! I min 96a fanns det iaf kablar, men jag hade ju inte stora stereopaketet från början.
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Jag har nu dragit ur sladdarna ut slutsteget, så nu går inte säkringen längre. Men..

    Hur gör jag för att få ljud ur högtalarna igen?
    Kablarna går ju från stereon till en kontakt till slutsteget. Från samma kontakt går kablar ut till högtalarna.
    Hur ska jag få ihop det så att kablarna från stereon går ut till högtalarna? Kan jag koppla ihop dem på nåt sätt?

    Jag vet att jag måste byta stereo då originalstereon inte har nån egen förstärkning.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Har lyckats hitta på lite gamla trådar om hur jag ska koppla kablarna så jag tror jag vet hur jag löser mina problem.

    Tack för hjälpen!

    Har dock en fråga angående hur bilstereotillverkarna/leverantörerna brukar göra med kontakter till olika märken/modeller.
    Jag ska köpa ny stereo(http://www.netonnet.se/item.asp?iid=102914) och då undrar jag om det brukar följa med omkopplingskit till ISO så det passar till min bil (Saab 9000cs '92). Eller måste jag åven köpa en sån här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=105605?
    Nån som vet?

    Det är ju småslantar det handlar om så måste jag köpa kablaget också så spelar det ju egentligen ingen roll, men kan ändå vara kul att veta...

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Har lyckats hitta på lite gamla trådar om hur jag ska koppla kablarna så jag tror jag vet hur jag löser mina problem.

    Tack för hjälpen!

    Har dock en fråga angående hur bilstereotillverkarna/leverantörerna brukar göra med kontakter till olika märken/modeller.
    Jag ska köpa ny stereo(http://www.netonnet.se/item.asp?iid=102914) och då undrar jag om det brukar följa med omkopplingskit till ISO så det passar till min bil (Saab 9000cs '92). Eller måste jag åven köpa en sån här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=105605?
    Nån som vet?

    Det är ju småslantar det handlar om så måste jag köpa kablaget också så spelar det ju egentligen ingen roll, men kan ändå vara kul att veta...
    Stereon har ISO-kontakt. Således så behövs ett omkopplingskit också.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Har lyckats hitta på lite gamla trådar om hur jag ska koppla kablarna så jag tror jag vet hur jag löser mina problem.

    Tack för hjälpen!

    Har dock en fråga angående hur bilstereotillverkarna/leverantörerna brukar göra med kontakter till olika märken/modeller.
    Jag ska köpa ny stereo(http://www.netonnet.se/item.asp?iid=102914) och då undrar jag om det brukar följa med omkopplingskit till ISO så det passar till min bil (Saab 9000cs '92). Eller måste jag åven köpa en sån här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=105605?
    Nån som vet?

    Det är ju småslantar det handlar om så måste jag köpa kablaget också så spelar det ju egentligen ingen roll, men kan ändå vara kul att veta...
    Stereon har ISO-kontakt. Således så behövs ett omkopplingskit också.
    Okej, tack!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Problem igen!

    Var ut nu på lunchen och provade lite. Slusteget är alltså nu urkopplat, har dragit ur kontakten ur själva slutsteget under passagerarstolen.

    Från kontakten som går från stereon(1) går dess kablar (alla utom en röd som går mot slutsteget) upp till en svart kontakt(2) som jag antar går ut till högtalarna. Bredvid (i närheten) av denna svarta kontakt finns en likadan svart(3) vars kablar går upp mot samma ställe som den andra svartas(2), och åt andra hållet går de ner mot slutsteget.

    Strömmen kommer från (2), så den måste väl vara inkopplad..? Går (2)'s kablar ut till alla högtalare? Vad gör den delen av (3) som går upp mot samma ställe som (2)'s kablar isåfall?

    Hur ska jag koppla ihop allt för att bara kunna sätta i en ny stereo?
    Slutsteget är ju nu bortkopplat så det är ju inga problem...

    HJÄLP!!!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Oj, nu var jag ute och tog bilder men finns det verkligen igen funktion att bifoga bilder här??

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Oj, nu var jag ute och tog bilder men finns det verkligen igen funktion att bifoga bilder här??
    Oooh, bilder! Underbart!
    Alla brukar tipsa om att ladda upp på www.geting.se och sen länka till dem!
    Lyckas du inte med det får du mer än gärna maila bilderna till mig, säg till isåfall är du snäll!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149



    Så här ser det alltså ut i min -96 9000 cs, anslutningrna finns redan i bilen och verkar vara original. Övre kontakten går ju direkt till högtalarna och den undre är ström etc.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av jompao



    Så här ser det alltså ut i min -96 9000 cs, anslutningrna finns redan i bilen och verkar vara original. Övre kontakten går ju direkt till högtalarna och den undre är ström etc.
    Vad är det dom sitter i? Stereon?

    I min bil finns det bra en anslutning som går mot stereon, där ska jag sätta ett omkopplingskit till ISO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Saken är den att jag har original slutsteget in min och jag passar på att fråga dig hur det var kopplat från början?



    Jag har alltså dessa kontakter "över" så min fråga är hur kan jag koppla in slutsteget så jag kan använda det? Är den svarta strömförsörjning till slutsteget eller någon helt ovidkommande anslutning?

    Vilken av den bruna och röda går till respektive från slutsteget? Jag antar att det enbart är lågnivå till steget och då borde det väl funka med en enkel adapterkabel från Biltema?

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78554

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Citat Ursprungligen postat av jompao



    Så här ser det alltså ut i min -96 9000 cs, anslutningrna finns redan i bilen och verkar vara original. Övre kontakten går ju direkt till högtalarna och den undre är ström etc.
    Vad är det dom sitter i? Stereon?

    I min bil finns det bra en anslutning som går mot stereon, där ska jag sätta ett omkopplingskit till ISO.
    Konstigt bägge dessa kontakter sitter i min bil och verkar vara original?

    Japp det är alltså en helt ny bilstereo som jag nylighen har kopplat in. Är det inte två iso kontakter på din stereo?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Saken är den att jag har original slutsteget in min och jag passar på att fråga dig hur det var kopplat från början?



    Jag har alltså dessa kontakter "över" så min fråga är hur kan jag koppla in slutsteget så jag kan använda det? Är den svarta strömförsörjning till slutsteget eller någon helt ovidkommande anslutning?

    Vilken av den bruna och röda går till respektive från slutsteget? Jag antar att det enbart är lågnivå till steget och då borde det väl funka med en enkel adapterkabel från Biltema?

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78554
    Hmmm. Jag har ingen av de där kontakterna som du har över. Jag har en vit, som liknar den orangea du har där. Det är den enda som går in i stereon, förutom den svarta DIN-kabeln som går till slutsteget. (men den är ointressant nu).


    I mittkonsollen bakom stereon har jag två svarta "klumpar" bestående av ihopsatta kontakter. I båda klumparna går en av kontakterna(med massa kablar) uppåt, ser ej vart exakt dom tar vägen men jag antar att åtminstone en av kontakterna går ut till högtalarna.
    Den andra kontakten i klumparna går -- 1. till slutsteget 2. till den vita kontakten som är till stereon.
    Klump nr.1 antar jag just nu inte gör någon nytta eftersom den går till det urkopplade slutsteget. Men då undrar man ju om denna klump går till några högtalare..??
    Det jäkliga just nu är att jag inte har någon stereo att prova med då originalstereon inte har någon egen förstärkning och därmed är beroende av slutsteget.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Citat Ursprungligen postat av jompao



    Så här ser det alltså ut i min -96 9000 cs, anslutningrna finns redan i bilen och verkar vara original. Övre kontakten går ju direkt till högtalarna och den undre är ström etc.
    Vad är det dom sitter i? Stereon?

    I min bil finns det bra en anslutning som går mot stereon, där ska jag sätta ett omkopplingskit till ISO.
    Konstigt bägge dessa kontakter sitter i min bil och verkar vara original?

    Japp det är alltså en helt ny bilstereo som jag nylighen har kopplat in. Är det inte två iso kontakter på din stereo?
    Nej det är bara en "iso", om man kalla det så. Som jag skrev i övre inlägget liknar den din orangea men smalnar av mot ena sidan...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149


    Hmm... nu var jag ute och rotade i bilen och fiskade fram ett par kontakter till, är det dom du har? Helskumt har någon dragit om allt i min bil tro...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av jompao


    Hmm... nu var jag ute och rotade i bilen och fiskade fram ett par kontakter till, är det dom du har? Helskumt har någon dragit om allt i min bil tro...
    Nej jag känner inte igen nån av de där kontakterna. Och de är betydligt fler än vad jag har.

    Vi har ju olika årsmodell också. Jag har ju en '92.
    Jäkla mysko allt det här tycker jag.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Verkar inte vara någon med mer kunskap om detta, har ju även en egen tråd utan några svar.

    Får bita i äpplet snart och åka till nån firma som kan reda ut det hela...

Liknande ämnen

  1. okänd kontakt 9000cs -95 hjälp
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 21:59
  2. NG900 block i 9000CS=PROBLEM!! vad göra??
    Av M.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 22:38
  3. Hjälp, jordfel från slutsteget
    Av Fimpen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 22:37
  4. Hjälp mig med ljudbygge i 9000cs -92!
    Av JohanRyden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 17:00
  5. Göra cab av en 9000CS, möjligt?
    Av Shadow_inc i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •