Visa resultat för omröstning: Vilken prestanda mätare är bäst??

Antal röster
27. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Vericom

    7 25,93%
  • AP-22

    5 18,52%
  • G-tech

    11 40,74%
  • Annan (skriv då vilken)

    4 14,81%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Vilken prestanda mätare?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069

    Vilken prestanda mätare?

    Hej.. Jag och en kompis funderar på att köpa en prestanda mätare, men vi är inte säkra på vilken. Dom jag vet av är ju Ap-22, G-tech och Vericom. vilken visar mest korrekt? vilken är mest prisvärd? Vilken är mest lätthanterlig?

    har läst lite om dem och AP-22 verkar ju väldigt bra.

    Skriv vad ni tycker.


    mvh // Isak

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Har ingen nåt förslag??

    Jompa kanske? KK? RZ?

    nån?

    mvh // Isak

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Ok, RZ här.

    Vericom för dyr, men Tony gör gärna mätningar för en symbolisk summa på den.
    Men den är outstanding, du ser tex hur långa dina växlingar är.. mm.

    AP22 prisvärd, väg bilarna och läs in er ordentligt på den.
    Marko använder den just nu exakt som man skall, värden före och efter justeringar.
    Det va med den vi förra året märkte att det va tokfel på min bil, då va det btr som gav sig på höga varv.

    G-Tech vet jag inte mycket om.

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Jag kör med både AP22 och G-Tech Pro Competition.

    Den jag använder mest av dem är faktiskt AP'n trots att G-Tech:en har lite mer features egentligen. (...eller, jag använder dem sällan, men lånar ut dem till folk som vill prova lite...)

    Vad jag rekommenderar idag är att först fundera över vad Du ska ha mätaren till.

    1. Ska Du ha den för att bara få "på papper" hur snabb bilen är... Ja, då skulle jag tipsa om att köpa ett stoppur från Teknikmagasinet och köra på hastighetsmätaren.

    2. Ska Du ha den för att öva starter inför sommarens Blackrace och EDPS? Då skulle jag tipsa om AP22:an eller G-Tech Pro Competition.

    3. Ska Du ha den som referens vid trimningar, kanske rentav egna sådana i den mån Du inte mappar i bänk utan kör "E4-mappning" och behöver andra referenser än "trycket i ryggen" skulle jag tipsa om en mätare med GPS-stöd.
    Race Technology (Firman bakom AP'n) har en billig sådan med 5Hz-loggning som heter DL1 och som funkar helt okej.

    4. Vill Du börja sälja "mättjänster" till trimfirmor som ännu inte har investerat i bromsbänkar och som behöver riktigt fina grejor... Då skulle jag köra med utrustning från Racelogic.
    Deras Vbox:ar är inte att leka med. Fullt GPS-stöd med upp till 100 Hz utlovas... (d.v.s. 100 hastighetsloggningar per sekund med GPS-stöd).


    Allt är en fråga om vad Du egentligen ska ha sakerna till och vad det får kosta.


    M.v.h.
    This profile is dead...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Ja nu vaknade ni till

    prestanda mätaren är tänkt att ha till mitt och några kompisars projekt.

    Vi har ju inte tillgång till en bromsbänk. närmaste är 40mil härifrån och då mappar ju inte vi. och vi ska ge oss på att mappa själva så att man lär sig nåt

    Så nog kommer vi nog att använda oss av en AP-22 eller liknande vid mappning eftersom att vi inte kan bänka bilarna någonstans:/

    Men jag läste på AP-22 hemsida att man kan få tillagt en 5hz GPS. hur får man det?

    Vi ska ju köra bana och strippen med bilarna tids nog. så nog blir det att kolla effekt, tider osv med de.

    Slutsats.. Vericomen är för dyr. Men Om man väljer mellan G-tech och AP-22 så är det nog AP-22 som gäller. Den där DL1 som du pratade om Jompa kan ju inte mäta effekt och tider, och det ska vi göra så den går inte. En AP-22 med GPS 5hz skulle väl då vara ett vettigt val eller?

    Den får väl kosta ungefär som en AP-22 dvs 3500 - 4000kr kanske. kanske lite mer.. man vill ju ha en bra mätare så man får hyfsat riktiga data. såg att Markos mätningar stämde väldigt bra, med AP-22 iaf

    Mer kommentarer nu

    mvh // Isak

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Sollefteå/Umeå
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Vi har ju inte tillgång till en bromsbänk. närmaste är 40mil härifrån
    Det finns ju fina bromsbänkar i Norrbotten
    Mc-express har en SuperFlow 901 och även i Arjeplog finns det en likadan

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Citat Ursprungligen postat av Jonsmyr
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Vi har ju inte tillgång till en bromsbänk. närmaste är 40mil härifrån
    Det finns ju fina bromsbänkar i Norrbotten
    Mc-express har en SuperFlow 901 och även i Arjeplog finns det en likadan
    hehe... ja dom visste jag inte, men det spelar ju ändå ingen roll för man får ju knappast bromsa och mappa själv. och för den delen så vill man ju helst att nån BRA mappare ska ge sig på bilen om man inte gör det själv.

    Nu har jag ingen aning om vad en Superflow 901 är för fet bänk.. info?

    mvh // Isak

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Ingen som känner för att ge nån kommentar?

    mvh

  9. #9
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Bump!

    Ska inhandla en prestandamätare till våran bilklubb och funderar lite på vilken man ska välja. Vilka säljer vericom och vad kostar den?

    Har haft en g-tech som fästet pajade på och var nöjd med den.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Bump!

    Ska inhandla en prestandamätare till våran bilklubb och funderar lite på vilken man ska välja. Vilka säljer vericom och vad kostar den?

    Har haft en g-tech som fästet pajade på och var nöjd med den.
    HAHAHA, detta är iaf årets lyft än så länge.
    4-år gammal tråd.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Bump!

    Ska inhandla en prestandamätare till våran bilklubb och funderar lite på vilken man ska välja. Vilka säljer vericom och vad kostar den?

    Har haft en g-tech som fästet pajade på och var nöjd med den.
    HAHAHA, detta är iaf årets lyft än så länge.
    4-år gammal tråd.
    Tar på mig delar av "skulden" till trådlyftet då jag var taskig mot airflowfredde igår.

    För övrigt tycker jag detta agerande var föredömligt RZ, så sluta driva med honom.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Racelogic är outstanding för det priset och handhavande.
    Vecricom är minst lika bra men det är helt andra summor då + att det krävs lite mer inställningar mm.

    RL är bara att sätta i rutan och köra.

    Synd bara att man är så dum i huvudet att man inte kan få ut loggfilerna.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Bump!

    Ska inhandla en prestandamätare till våran bilklubb och funderar lite på vilken man ska välja. Vilka säljer vericom och vad kostar den?

    Har haft en g-tech som fästet pajade på och var nöjd med den.
    HAHAHA, detta är iaf årets lyft än så länge.
    4-år gammal tråd.
    Tar på mig delar av "skulden" till trådlyftet då jag var taskig mot airflowfredde igår.

    För övrigt tycker jag detta agerande var föredömligt RZ, så sluta driva med honom.
    Hehe

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=vericom

    Mycket läsvärt
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=20

    Aero++ gillar ju MapTuns Racelogic, den är nog bland det bättre i förhållandet till pris
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Hittade racelogic här http://www.driftbox.se/ men tycker den verkar vara lite dyr om man inte kan få ut infom och spara den i burken :S

    Verkar som en g-tech pro ss för under halva pengan måste vara ett vettigt val.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Hittade racelogic här http://www.driftbox.se/ men tycker den verkar vara lite dyr om man inte kan få ut infom och spara den i burken :S

    Verkar som en g-tech pro ss för under halva pengan måste vara ett vettigt val.
    SS kan du inte koppla in i dator osv... Det är enligt mig halva grejjen att man kan ta ut siffrorna till datorn och inte behöva ha gtechen när man ska analysera. Kolla vad som skiljer modellerna åt innan du köper nån av dom (om de ens blir en gtech dvs), kan varmt rekommendera RR-versionen iaf.

    Skillnaderna hittar du här: http://www.gtechprosupport.com/support/RRSS.htm
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Klistrat från G-Tech FAG:
    Kan man räknar på de viset?

    Q: Can you give me an example with some numbers, i.e. suppose the manufacturer of my rear-wheel drive vehicle lists it as 320 HP... what will I see with the Gtech?

    Here is an example. These figures vary between vehicles and even within a family of vehicles... they are just provided for the sake of this example.

    First of all, there is a variance as to the horsepower ratings within a set of engines from the factory. Your engine may have been delivered at 310 HP instead of 320 HP.
    This 310 HP figure would be as measured in a lab, out of the vehicle, with no major accessories attached, and perhaps a very low impedance exhaust (if any exhaust at all.) You can lose about 10% with the engine actually in the car: 310 * 0.90 = 295 HP left over.
    The gearbox may sap a few percent: 295*0.98 = 288 HP left over
    The driveshaft may sap a few percent: 288 * 0.98 = 282 HP left over
    The differential may sap 4 percent: 282 * 0.96 = 271 HP left over (this would be higher in an AWD vehicle)
    At 65 mph or more, we may lose another 30 or 40 HP to rolling resistance and aerodynamic drag, which drops us into the 230 HP territory.
    This 230 HP value is the net HP which is left to accelerate the vehicle after all losses have been accounted for.
    This is a very useful and meaningful value... for example, you could have another vehicle (with similar weight and gearing) whose engine is rated at 280 HP, and if that vehicle has fewer parasitic losses, it might "dyno" at 230 HP with the Gtech as well. In this case, you'd know the vehicle would perform similarly, even though engine was rated lower than the 320 HP engine. It all comes down to how much power is left to accelerate your vehicle.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av George
    Klistrat från G-Tech FAG:
    Kan man räknar på de viset?

    Q: Can you give me an example with some numbers, i.e. suppose the manufacturer of my rear-wheel drive vehicle lists it as 320 HP... what will I see with the Gtech?

    Here is an example. These figures vary between vehicles and even within a family of vehicles... they are just provided for the sake of this example.

    First of all, there is a variance as to the horsepower ratings within a set of engines from the factory. Your engine may have been delivered at 310 HP instead of 320 HP.
    This 310 HP figure would be as measured in a lab, out of the vehicle, with no major accessories attached, and perhaps a very low impedance exhaust (if any exhaust at all.) You can lose about 10% with the engine actually in the car: 310 * 0.90 = 295 HP left over.
    The gearbox may sap a few percent: 295*0.98 = 288 HP left over
    The driveshaft may sap a few percent: 288 * 0.98 = 282 HP left over
    The differential may sap 4 percent: 282 * 0.96 = 271 HP left over (this would be higher in an AWD vehicle)
    At 65 mph or more, we may lose another 30 or 40 HP to rolling resistance and aerodynamic drag, which drops us into the 230 HP territory.
    This 230 HP value is the net HP which is left to accelerate the vehicle after all losses have been accounted for.
    This is a very useful and meaningful value... for example, you could have another vehicle (with similar weight and gearing) whose engine is rated at 280 HP, and if that vehicle has fewer parasitic losses, it might "dyno" at 230 HP with the Gtech as well. In this case, you'd know the vehicle would perform similarly, even though engine was rated lower than the 320 HP engine. It all comes down to how much power is left to accelerate your vehicle.

    MVH George
    Japp, så kan du räkna. Vänd på det hela så kan du omvandla gtechsiffrorna till faktisk motoreffekt.

    När jag räknade bortfallet på min så räknade jag dock bara på 10% bortfall i drivlina, inte dom där extra procenten per låda/diff/kardan och hamnade på 251 häst på min 9-5 aero.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Okej,
    Jag försökte att tyda deras resonemang och gjorde en Excel file som kan användas för att fylla i med sin avlästa värde i
    (Kw) och programmet räknar ut motor effekt med alla förluster
    http://www.visit.se/~wiking/saab/hp_G_techRR.xls

    Trevligt Vallborg till alla.
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Vilken passar till bankörning om man vill ha kvar funktionerna för hk och stripptider?

    Har racelogic möjlighet att spela in g-kraft i kurvorna?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Vet inte om Racelogic men G-tech RR har dom önskade funktionerna inkl. varvräknare som du ser i dator som analog.
    Har aldrig testat på bana men du får låna min om du kommer till Mantorp park, bor nera den

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Prestanda 9-3 vs 9-5
    Av Friman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 01:28
  2. Prestanda
    Av piii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 12:49
  3. vilken prestanda 9000 2,3t cde -93
    Av imba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 22:43
  4. Prestanda mätare.. kvalitet?
    Av niklas i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 16:55
  5. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •