Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Handbromsen tar bara på ena sidan (ng900)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67

    Handbromsen tar bara på ena sidan (ng900)

    Jag har en 900SET -95a som knappt tog något på handbromsen, jag sökte här på forumet och tog reda på hur man spände dessa.

    Sagt och gjort, flyttade kuggarna så att det blev rätt enligt guiderna här. Nu kan jag stå i brant backe utan problem, men när jag drar på grus och bilen rullar så ser jag att det bara låser sig på högersidan, och inga märken i gruset på vänstersidan alls, vad är det som är fel då? Jag kan dra i handbromswiren på vänster bak och det är motstånd åt båda håll så den borde inte vara av.

    Vajern och backarna är inte så gamla enligt kvitton jag fick med bilen.

    Jag antar att SBP inte godkänner detta? Såfort jag fått ordning på handbromsen så har jag tänkt att besikta bilen så man har det "problemet" ur världen.

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    Bara att göra om justeringen, om du nu är säker på att den inte tar nåt alls på vänster.

    Om den nu bara tar ojämt så bryr sig inte SBP alls, frågade sist jag var där..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Bara att göra om justeringen, om du nu är säker på att den inte tar nåt alls på vänster.

    Om den nu bara tar ojämt så bryr sig inte SBP alls, frågade sist jag var där..
    Det har jag gjort, tre gånger, ett snäpp till så snurrar hjulet lite halvt, och ytterligare ett till så är det svårt att snurra. Gör det med bilen på domkraften. Jag skruvar utan att ha spaken dragen som några här samt haynes skriver.

    Så det går igenom besiktning med handbroms på bara ett hjul menar du? Är osäker på procentuell fördelning mellan sidorna nämligen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Om den nu bara tar ojämt så bryr sig inte SBP alls, frågade sist jag var där..
    Det var snälla gubbar på din station...
    Jag var inne för en månad sen och fick en 2a just detta. "Handbroms, vänster sida, funktion nedsatt." eller vad de nu skrev.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86
    Jag fick med ombesiktning p.g.a det... På min hade dom här gummi packningarna pajat o smuts kommit in där handbromsvajern går.. Därför den inte kunde dra.. Körde in lite olja o tryckte in med tryckluft.. Tar som berget nu
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Hej!

    Första åtgärden är att se till att vajrarna löper som de ska. Sen kan man börja justera backarna.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Efter tre försök så tar handbromsen helt klockrent!

    Kröp under bilen och drog åt spännaren med fingrarna, den var riktigt lealös, slog i värmeplåten osv när man drog mm. När jag dratt åt muttern på spännaren så mycket som det gick (utan att hissa bilen) så gav jag mig återigen på kugghjulet/taggningen i bromstrumman. Skruvade ut en hjulbult och genom det hålet så flyttade jag på "taggningshjulet" med en skruvmejsel.

    Var lite jobbigt innan man fick det att funka, men attans va handbromsen biter nu! Låser båda däcken lätt på grus i tredje hacket. Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 21:42
  2. Omlackning av bara ena sidan?
    Av Direkta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 17:52
  3. Handbromsen fungerar bara på ena sidan OG900-89. Vad göra?
    Av Tomtefar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 13:25
  4. ACC blåser bara hetluft på ena sidan!
    Av Kai i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •