Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Toppen borta *vad är fel? *

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Toppen borta *vad är fel? *

    Vad tror ni, är det läge att lyfta toppen på min 9000 Aero ?

    Efter en fullgasrepa började det välla fram rök ur instrumentpanelen Trodde först det brann men insåg snabbt att det luktade glykol *puh* Allt har värmepaket gått sönder rejält helt plötsligt. Körde ca 7km hem och på den sträckan tömdes expansionskärlet helt. Verkade som det kom mer ånga när motorn belastades lite...

    Misstänker att värmepaketet gått pga högt tryck i kylsystemet
    Kompprov visar inte på några större skillnader mellan cylindrarna - alla verkar ligga kring 11bar med ljummen motor.
    Kan inte se att någon kolvtopp är blankpolerad
    Inget av stiften har någon ovanlig eller annorlunda färg.
    På tomgång verkar det aldrig sluta komma bubblor ur kylarens avluftningsslang.
    Ser ut att vara onormalt mycket vattenånga i avgaserna...
    Inget tecken på vatten i oljan

    Bubblor och avgaser tyder på kass toppackning.
    Komppprov, stift, olja och kolvtoppar visar inget

    Vad tror ni är det bara att lyfta toppen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    Tror du är inne på rätt spår. Jag hade lyft av toppen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Du har ju redan några symtom så ja.....det är läge att lyfta topp.
    Dock hade jag oroat mig mindre för packningsbytet än värmepaketsbytet.......

    Lycka till

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Du har ju redan några symtom så ja.....det är läge att lyfta topp.
    Dock hade jag oroat mig mindre för packningsbytet än värmepaketsbytet.......

    Lycka till
    Ähh, värmepaketet tog en timme att ta bort så det var en baggis
    Tjuvkikade i en verkstadshandbok för att se vad Saab tycker man ska ta bort och vips var det plättlätt Jämfört med tornet på en CV9035 är det grymt rymligt i en 9000

    Sen tror jag att insugsröret på B234 lång är tämligen gynnsamt jämfört med många andra 9000-modeller
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Jo, alla samt dig har sagt rätt.
    Men jag skulle börjat att kortsluta värme packet och provköra i de här illa tillståndet och se om
    de ryker i kupé samt hur mkt vatten finns i kärlet.
    Du kommer inte undan att fixa båda fel men bilen med trasig packning om de inte tappar mkt vatten kan köras ibland ganska länge ( vatten i olja då är de körförbud)
    Nää , de är illa i vilken fall som helst.
    Har par års sen fixat solfångare med egen motorstyrning efter solens rörelse, och då monterade man själv klart en säkerhets tryckventil som löser ut vid 9 bar och sånt skulle man haft i ditt(allas) fall som säkerhet att man blåser inte värmepacket , de kan vara jobbit att byta den.( har byt på BMW och tillbringat hela natten med skallen ner och bena upp)

    PS! det med säkerhets ventil skulle jag tänka på att montera på en lätt åtkomligt stället med max tryck kanske 2-3bar. Lite egna idé men får jag samma problem då lovar jag dig att jag fixar på de viset.

    Lycka till.
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av George
    Jo, alla samt dig har sagt rätt.
    Men jag skulle börjat att kortsluta värme packet och provköra i de här illa tillståndet och se om
    de ryker i kupé samt hur mkt vatten finns i kärlet.
    Du kommer inte undan att fixa båda fel men bilen med trasig packning om de inte tappar mkt vatten kan köras ibland ganska länge ( vatten i olja då är de körförbud)
    Nää , de är illa i vilken fall som helst.
    Har par års sen fixat solfångare med egen motorstyrning efter solens rörelse, och då monterade man själv klart en säkerhets tryckventil som löser ut vid 9 bar och sånt skulle man haft i ditt(allas) fall som säkerhet att man blåser inte värmepacket , de kan vara jobbit att byta den.( har byt på BMW och tillbringat hela natten med skallen ner och bena upp)

    PS! det med säkerhets ventil skulle jag tänka på att montera på en lätt åtkomligt stället med max tryck kanske 2-3bar. Lite egna idé men får jag samma problem då lovar jag dig att jag fixar på de viset.

    Lycka till.
    George
    Kylsystemet har en säkerhetsventil i locket på expansionskärlet men blir gasmängden stor lär inte den räcka till
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av George
    Jo, alla samt dig har sagt rätt.
    Men jag skulle börjat att kortsluta värme packet och provköra i de här illa tillståndet och se om
    de ryker i kupé samt hur mkt vatten finns i kärlet.
    Du kommer inte undan att fixa båda fel men bilen med trasig packning om de inte tappar mkt vatten kan köras ibland ganska länge ( vatten i olja då är de körförbud)
    Nää , de är illa i vilken fall som helst.
    Har par års sen fixat solfångare med egen motorstyrning efter solens rörelse, och då monterade man själv klart en säkerhets tryckventil som löser ut vid 9 bar och sånt skulle man haft i ditt(allas) fall som säkerhet att man blåser inte värmepacket , de kan vara jobbit att byta den.( har byt på BMW och tillbringat hela natten med skallen ner och bena upp)

    PS! det med säkerhets ventil skulle jag tänka på att montera på en lätt åtkomligt stället med max tryck kanske 2-3bar. Lite egna idé men får jag samma problem då lovar jag dig att jag fixar på de viset.

    Lycka till.
    George
    Kylsystemet har en säkerhetsventil i locket på expansionskärlet men blir gasmängden stor lär inte den räcka till
    Jo, jag vet, men tydligen den har inte fungerat som de ska . Säkerhetsventil som sitter på min solfångare är mera driftsäker iom att de handlar om +170 grader och max tryck på 9 bar. De finns i valbara tryck varianter och den är själv justerande.
    Tror att de kostar 100-200 kr. är inte säkert på.
    Mängd flöde genom den kan jag inte säga men de ryker ånga i fall blir de drift störningar / motor paj eller ström avbrott en solig dag.
    I vilken fall som helst blir inte sämre skulle jag tro, iom att kärlets säkerhets ventil kan blir ganska smutsig och därefter funktionen försämrad då har man den som fungerar , hoppas man på.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724
    Knasbollar!

    Inte trodde ni väl på allvar att ni skulle få diskutera solfångare i "Motor och motorstyrning"?

    Delade ut detta till en separat tråd i "OffTopic"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Knasbollar!

    Inte trodde ni väl på allvar att ni skulle få diskutera solfångare i "Motor och motorstyrning"?

    Delade ut detta till en separat tråd i "OffTopic"
    * smilie*
    LM de är helt rätt men sånt är livet, jag träffade min fru i hissen åkt 4 våningar fel , vad gör man.!!

    OFF Topic , vi kör på den.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    I väntan på delar har jag roat mig med att provtrycka kylsystemet och kan konstatera att det inte håller trycket

    Eftersom jag nu blir tvingad att skruva blir det äntligen läge att byta grenrörspackning och turbo + lite annat krafs som väntar på att hamna under huven.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Då var toppen borta, men vad göra härnäst ?
    Vad säger ni andra om det ni ser på bilderna ?
    Bilen har rullat 30k och troligtvis är det originalmotorn som sitter i. Motorn har inte öppnats sedan 12,5k och dom sista 16k har den gått med Steg 3.
    Är det läge för helrenovering av toppen med nya styrningar, tätningar, inslipning av ventiler och planing såklart ?

    Verkar som samtliga kolvtoppar är renspolade kring insugsventilerna - brukar det vara så ?


    Kring en av avgasventilerna är det kladdigt. Har det blivit i samband med demontering eller är ventiltätningen kass ?


    Beläggning på avgasventiler. Är det glykol eller olja som orsakat detta ?





    Och så några bilder på packningen. Är den kass ?









    Cylinderloppen är inte heller helt perfekta
    Några lättare repor längst upp, dock inga klassiska vändkanter.
    Däremot finns det ojämnheter längst upp i loppen. Syns på bilderna och går att känna med fingrarna. Vad är detta för något ???
    Är det läge att se sig om efter ett fräscht block ?





    Tips och råd mottages tacksamt !
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    Enligt mig ser bra ut. Avgasventiler har alltid mera sot än insug.
    Plana topp och slipa ventiler och säte så blir de bra.
    Styrningar byter man inte om ventilerna glappar inte för mycket. De ser du när du tar loss alla ventiler samt ser du hur hade dom tätat säte. Polera ventiler samt gör rent kolvar är min tips.
    Topp som jag fixat förra sommaren ( 9000-94 ) såg ut bra värre.
    Passa på att slipa bort all sot från kanaler eller om du kan porta toppen.

    PS! Om du inte har verktig för att lossa ventilerna kan du köpa på mekonomen men ändå måste den förlängas ca 25mm samt ska du ha en plast skydd för att inte skada brunnar för tryckare vid arbete.
    Möjligen du har varit med om de här förr så kan du bortse min tips.

    Tilläg: Cylinderloppen ? jo en är inte perfekt men du kan prova de här ggr med endast med packnings byte. Svårt att säga varför repena finns
    just där och runt om in i loppen. Kärvande kannringar skulle gjort att du har repor mera symetriska dvs 180 grader från varandra…


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149


    På dendär bilden ser det ju ut som skrärringen skulle vara skadad, det räcker med en liten pytteskada för att motorn ska bete sig som din. Undersök alla plåtkanter på packningen noggrannt, en 1mm reva räcker för att fisa förbi förbränningsgaser.

    Vad du ska göra med motorn beror ju på vad du tänkt använda den till. Lyft kammar och häll sprit i kanalerna. Läcker det mellan ventil och säte så mirafräs och slipa ventilerna.

    Blocket skulle jag inte oroa mig för, skall det trimmas så skulle jag hona + nya ringar annars låt de vara.

    Beläggningarna i förbränningsrummet är i mina ögon inte anmärkningsvärda, renspolning av kolvtopparna beror på bensinen och är normalt.

    Nää, vore de min motor skulle jag tvätta och plana toppen, ta lös ventilerna och fräsa säten + slipa rätt vinkel på ventilerna och samtidigt putsa dem. Sen slipa in dem och nya ventiltätningar. Därefter smälla ihop och fortsätta köra. Vore ventilerna helt täta vid bonntestet me sprit skulle ja kanske låta bli att göra annat än rengöra och byta tätningar.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Tack för svaren!

    Ang beläggningen på ventilerna så är bara 3st avgasventiler som har denna extra beläggning.

    Blocket då...
    Jag har kört 15-16000 mil trimmat och jag vet att den varit trimmad även tidigare - alltså har den förmodligen gått uppåt 20000mil trimmat, så det är väl inte helt otänkbart att bottendelen ändå tagit lite stryk genom åren. Den kommer även att fortsätta vara trimmad
    Funderar på om "vågorna" i loppen kan vara ett resultat av höga cylindertryck och att väggarna börjat flexa ?
    Oavsett vad så kanske det är läge att se sig om efter ett annat block som kan fixas i ordning på lediga stunder.

    Toppen då...
    Bonntestet med sprit var ett bra tips - ska provas
    Sen blir det nog en planing och ev ventilfix.

    Packningen då...
    Ska granska den mer
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    i mina ögon ser det ju ganska normalt ut, en del begynnande rost på toppackningen så kylarvätskan kanske är gammal.
    Av felet att döma så låter det nästan som om du sköt hål på nån kylarslang istället för toppackningen. Det om någon kan ju åstadkomma en del dimma om det bara blir nåt litet hål på nån elementslang eller nåt ?

    Du kanske aldrig fyllde upp och varmkörde igen för att kolla ev läckage innan du rev?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    i mina ögon ser det ju ganska normalt ut, en del begynnande rost på toppackningen så kylarvätskan kanske är gammal.
    Av felet att döma så låter det nästan som om du sköt hål på nån kylarslang istället för toppackningen. Det om någon kan ju åstadkomma en del dimma om det bara blir nåt litet hål på nån elementslang eller nåt ?

    Du kanske aldrig fyllde upp och varmkörde igen för att kolla ev läckage innan du rev?
    Jag är tämligen säker på att det är värmepaketet.
    Tog ut värmepaketet och fyllde det med vatten. Dagen efter var det nästan tomt..
    Dimman kom in i kupén via ventilationsmunstycken..

    Kan nog tänkas att det slarvats med att byta kylarvätska

    Kopplade ihop slangarna till värmepaketet, fyllde vatten och varmkörde. Det slutatde aldrig bubbla i expansionskärlet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182
    Hej!

    När det ändå diskuteras toppar och packningar så tänkte jag passa på att lägga in några bilder från packningsbytet på min og900. Kan vara lite kul och ha och jämföra med också.

    Detta är bilder från min 900S, dvs B202S, på 29 000mil.

    Den gamla packningen, helhetsbild

    Skapligt slut, har nog slarvats en hel del med byte av kylarvätskan. Har läckt vid fyrans cylinder, och skulle troligen när som helst börja läcka vid trean.

    Närbild på på packningen runt fyrans cylinder

    Närbild på packningen runt treans cylinder

    Packningen hade kunnat gå sönder totalt precis vilken minut som helst...


    Kolvtopparna

    Fyran är skapligt polerad i jämförelse med de övriga, på bilden är det dock ett lager olja i loppen samt på kolvarna för att förhindra rost/smuts. Fyran gick t ex torka ren med en torr trasa, ettan däremot satt sotet fast betydligt hårdare. Detta bör bekräfta att det är kring fyran det har läckt mest?

    Nu till den riktiga frågan:

    Toppen/ventiler

    Hur ser de ut? Ventilerna vid fyrans cylinder har väldigt annorlunda beläggning i jämförelse med de övriga, bör även detta vara en bekräftelse på att det har gått in "lite" vatten här.

    Hur ser de övriga ut? Normalt? Det var en ganska tjock beläggning på avgasventilerna på tvåans cylinder.

    Vad säger expertisen?

    Jag bytte förövrigt ut toppen på bilderna ovan mot denna istället....

    MVH

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430
    bonntestet -> Ken
    Om ni i Finland häller in sprit i toppen då kan jag upplysa dig att i Sverige är brist vara på den flytande vätska och helst ska den hällas in i halsen! * smilie * Jag använde symaskins olja vid portning av förbränningskammaren ( gäller volvo och BMW äldre modell) och den finns på ICA.
    Nää, de hjälper inte Ubbe men lättflytande tip lacknafta kan vara på sitt plats, enligt mig.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Min packning var ju lite fräschare ändå
    Jag har ju bara kört ca 5km + 10min tomgång efter att värmepaketet sprack så det har väl inte hunnit bli någon polering eller beläggning än.

    Beläggningen på ventilerna är alltså på 4:an (båda ventilerna) och 3:an (en ventil). Kan det ha något samband med det misstänkta oljläckaget kring ventilen i 4:an ? Det misstänkta ventilen är alltså den i mitten av dom 3 med beläggning som dessutom verkar ha mest beläggning .
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Provade sprittricket på ventilerna
    Tömde sprit i avgaskanalerna och väntade. Efter en stund började det droppa
    Lämnar toppen till någon som kan plana och slipa ventiler imorgon.

    Under tiden passar jag på att montera en "MagnusH-intercooler" och förbereda ett 18T för montering
    Å så har jag ju lite mek med värmepaketet också
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. turbotryck borta på A50 -97
    Av smoorfenfastback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:10
  2. Min APC e borta :-( 900 T16 -85
    Av 900matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 02:29
  3. chip borta?
    Av helin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 00:11
  4. Då va den borta
    Av Björn Elander i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •