Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Oilsludge, på riktigt! Fördjupande erfarenheter önskas.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122

    Oilsludge, på riktigt! Fördjupande erfarenheter önskas.

    Ja, jag har insupit så mkt info som jag bara kunnat hitta. Intressant!

    Saken är den att jag hittat ett par högintressanta 9-5 aero/kombi på firmor. Bilarna har rullat ca 12-13000mil & är 2000-or.

    Har givetvis följt den mycket intressanta tråden "saab 9-5 köpråd" & även Göran Larssons tråd http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml

    Oerhört intressant! en stor eloge till Göran för denna hjälp till oss sökande.

    Blir inte riktigt klok på hur jag verkligen ska kunna se om bilen har detta skitfel eller inte. Avgaspuffar, rasslande kedja osv. Kan man i efterhand själv montera/lämna in den sk "åtgärd 6"?
    En tusenlapp för att slippa trassel är ju givet!

    Kan man se i serviceboken om denna "åtgärd 6" är noterad?

    Jag vill verkligen ha en sådan här bil, men jag måste verkligen kunna köpa den med gott samvete & kunna sova gott om nätterna. Vi pratar ju ändå om en 8 år gammal bil för runt hundra lakan!

    Några heta tips kanske?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098
    Hej,

    Skicket på bilen är avgörande, bilarna är 8 år gamla...
    Rasslar det ifrån motorn, välj en annan, finns en del beg. 9-5:or.
    Snabb sökning på bytbil.com
    9-5 Vector 2.3T 14.900 mil 119.000 kr 2005
    söker du aeron så ligger -03:orna runt 100.000 kr så en -00 för det priset känns lite dyrt. Köpte min 9-5 aero -03 för 2 år sedan för 120'@12K mil, lite borde väl priserna ha minskat.

    2004- så är motorn förändrad till det bättre, leta efter en sådan.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122

    Ok?

    Jag har förstått detta.
    Men är 00-orna verkligen något man bör avstå från?
    Är det verkligen så illa?

    SAAB menar ju i sin pressrelease från -05 att det bara gällde 4% av bilarna samt att de allra flesta borde vara modifierade vid det här laget?

    Som sagt, framgår det inte av serviceboken om åtgärd 6 är utförd eller inte?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 397
    nu är det ju kolvarna som är det största problemet, bara för vv är uppdaterad är inte motorn säker...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122

    jahupp...

    kolvarna ja.
    Jo, ju mer jag läser om 9-5 desto skrajare blir man för att köpa en ärligt talat. Anledningen med att ha en svensk bil som bruksbil är väl ändå att grejorna ska fungera problemfritt!?!

    Verkar ju faktiskt vara rena skräpet?
    Nu vete tusan om man vågar kolla på en 9-5 a, eller om man borde droppa hela idén?

    suck....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Nu är oilsludgeproblematiken lite överdriven här. Visst föreligger det problem men har bilen en god servicehistorik och den senaste VV-uppgraderingen skulle jag vilja påstå att det inte är någon fara på taket.
    För att kasta ut en brandfackla kan man utan att vara allt för verklighetsfrämmande påstå att de flesta rasade 95or är extrema kortmilare där ägarna ej bemödat sig läsa manualen och ej heller bemödat sig att kontrollera oljenivån.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    820
    Citat Ursprungligen postat av DUCATI
    kolvarna ja.
    Jo, ju mer jag läser om 9-5 desto skrajare blir man för att köpa en ärligt talat. Anledningen med att ha en svensk bil som bruksbil är väl ändå att grejorna ska fungera problemfritt!?!

    Verkar ju faktiskt vara rena skräpet?
    Nu vete tusan om man vågar kolla på en 9-5 a, eller om man borde droppa hela idén?

    suck....
    hmm, hur tänker du då ?
    Jag var först väldigt osäker, men efter att ha läst artikeln på mitt-eget saab blev iallafall jag mycket lugnare. Om du köper en -00 (eller -98 eller -03) och du har kollat oljan, kollat så det inte finns värre läckage och att den inte ryker blått etc som står beskrivet på (http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml) så är väl läget hyffsat OK...man kan ju inte vara säker på någonting med en bil som är 8år och 15-20000mil ?
    Men vad jag förstod av artiklen så är de flesta av bilarna som det blir problem med slam bilar som går i kalla klimat och korta sträckor ? Samt för långa bytesintervall och att folk inte kollar nivån.
    Gör man bara det så verkat det ju hålla ?

    Sen kan man fråga sig om modifiering 6 ingår per automatik på alla bilar när man gör service eller måste man säga till ? Står detta isåfall i serviceboken eller kan man på annat sätt kolla så mod. 6 är gjord ?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Sen kan man fråga sig om modifiering 6 ingår per automatik på alla bilar när man gör service eller måste man säga till ?
    Saab byter inte automatiskt, tyvärr. Jag vet inte vad som gäller nu, men när modifiering 6 kom var det gratis för de som tidigare betalat för att modifiera vevhusventilationen. Som alltid med sådana här saker är det en förhandlingsfråga med en lokala verkstaden. Har man tur tar verkstaden det på goodwill, men ju äldre bilen är desto svårare är nog den vägen.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Står detta isåfall i serviceboken eller kan man på annat sätt kolla så mod. 6 är gjord ?
    Det står per automatik inget i serviceboken. Det är dock enkelt att konrollera själv. Öppna huvud och titta till vänster om ventilkåpan. Där går ett rör mellan turbons inloppsrör (sitter framför motorn och är av gjuten aluminium) och bak till några slangar bakom motorn. Om slangen från röret delar sig i en T-koppling, där ena slangen (rakt fram) går till röret som oljestickan sitter i och den andra slangen (90 grader) försvinner bort till höger, har motorn modifiering 6 av vevhusventilationen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    820
    Tack så hemskt mycket Göran!
    Matnyttig info.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122

    TACK Göran!

    Som sagt. Matnyttig info, verkligen!

    Min oro grundar sig inte på den utförliga länken utan oron begrundar sig till alla trådars oroliga diskussioner om detta problem. Mwn nu känner jag mig tryggare. TACK!

    Är en schysst & åtgärdad 00-a mao lika bra köp som en schysst 04a?

  11. #11

    Re: TACK Göran!

    Citat Ursprungligen postat av DUCATI
    Är en schysst & åtgärdad 00-a mao lika bra köp som en schysst 04a?
    Det är ju en åtta år gammal bil, så det finns ju risk för problem, som för alla begagnade bilar, beroende på hur väl den har vårdats av tidigare ägare.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    204
    Medlem#
    7034

    Re: TACK Göran!

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av DUCATI
    Är en schysst & åtgärdad 00-a mao lika bra köp som en schysst 04a?
    Det är ju en åtta år gammal bil, så det finns ju risk för problem, som för alla begagnade bilar, beroende på hur väl den har vårdats av tidigare ägare.

    Precis, ålderskillnaden borde ju avspegla sig i priset på bilen.
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122
    Givetvis ska ju åldern också påverka priset, självfallet!

    Men jag menar alltså som säkert köp.
    Exempelvis en 00:a med låt oss säga 2-3 ägare, på firma, full servicebok med normala mil, (låt oss säga kanske 13-15000 mil) och om åtgärd mot oilsludge är fix.
    En sådan bil kan då alltså inte anses vara ett farligt/dåligt köp?

    Det finns ett par intressanta bilar runt 80 000kr. Kan det vara vettigt?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    820
    Citat Ursprungligen postat av DUCATI
    Givetvis ska ju åldern också påverka priset, självfallet!

    Men jag menar alltså som säkert köp.
    Exempelvis en 00:a med låt oss säga 2-3 ägare, på firma, full servicebok med normala mil, (låt oss säga kanske 13-15000 mil) och om åtgärd mot oilsludge är fix.
    En sådan bil kan då alltså inte anses vara ett farligt/dåligt köp?

    Det finns ett par intressanta bilar runt 80 000kr. Kan det vara vettigt?
    Jag skulle, efter allt jag läst och hört inte avråda från en -00 (har bl.a pratat med en kille på en Saab verkstad som jag känner ytligt angående oljeslam etc)
    Återigen, som de skriver i "artikeln" på mitt-eget-saab, så är det ju A och O för att minimera riskerna för oljeslam att man byter och kontrollerar oljan. Gör man det så har man iaf minimerat riskerna för problem. Detta poängterade också killen på Saab och gärna tätare filter byten än de rekommenderade 2000milen.

    Man gör kanske dock bäst i att titta på en -01 och uppåt eftersom de fick en facelift och över 1200 "fixar" då. (Rätta mig gärna om jag har fel här, och gärna en länk till vilka "fixar" som blev gjorda då)

    För 80 000:- tycker inte jag att bilen ska ha gått över 10000mil. Du hittar ju riktigt fina -02or med full servicebok för 80pix.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122
    ...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122
    För 80 000:- tycker inte jag att bilen ska ha gått över 10000mil. Du hittar ju riktigt fina -02or med full servicebok för 80pix.

    Knappast en aero på firma va?

    Sedan anser jag ju förövrigt att 2000 mil är en ruskigt lång sträcka mellan oljebyten ändå. Oavsett servicerekommendation.
    Det skadar ju som sagt inte att byta var 1000:e mil ändå, gärna oftare om man uppgraderat motorn.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    Re: jahupp...

    Citat Ursprungligen postat av DUCATI
    kolvarna ja.
    Jo, ju mer jag läser om 9-5 desto skrajare blir man för att köpa en ärligt talat. Anledningen med att ha en svensk bil som bruksbil är väl ändå att grejorna ska fungera problemfritt!?!

    Verkar ju faktiskt vara rena skräpet?
    Nu vete tusan om man vågar kolla på en 9-5 a, eller om man borde droppa hela idén?

    suck....
    Jag skulle med min erfarenhet droppat hela idén. Köpte en 9-3 Aero 2002 med 8500 mil på mätaren, kamkedjan var totalt slut. Jag fixade felen och krängde iväg bilen och fick pga lågt inköpspris tillbaka allt och gick 8000:- plus.. Varför sålde jag bilen med den nya fina kedjan? Jo för att kolvarna, ac anläggningarna och turbosarna havererar på löpande band och allt är "herrejösses" dyrt att reparera.. Bilar som är 100% utan modellspecifika fel finns kanske inte men de flesta är av betydligt lindrigare karaktär.

    Mvh Kristoffer
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122
    Låter som om du måste ha haft maximal oflax med din 9-3:a! Jösses!

    Jag är numera lite mer inne på en 9-5 aero runt 04-05 eller så. Anser att man får en betydligt nyare bil för inte så oskäligt mkt mer slantar. Köper jag dessutom på firma så gäller ju både konsumentköpslagen samt SAABs garantier.
    Någon som vet vilka jätteförbättringar som gjoirdes från -02 förresten? eller har ngn gjort ngn snygg lista där man kan se vad som skiljer år från år kanske?

    På detta sätt är BMW-klubbens sida fantastisk! STCS moderatorer kanske kan snappa upp ett & annat därifrån?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758

    Re: jahupp...

    Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Jag skulle med min erfarenhet droppat hela idén. Köpte en 9-3 Aero 2002 med 8500 mil på mätaren, kamkedjan var totalt slut. Jag fixade felen och krängde iväg bilen och fick pga lågt inköpspris tillbaka allt och gick 8000:- plus.. Varför sålde jag bilen med den nya fina kedjan? Jo för att kolvarna, ac anläggningarna och turbosarna havererar på löpande band och allt är "herrejösses" dyrt att reparera.. Bilar som är 100% utan modellspecifika fel finns kanske inte men de flesta är av betydligt lindrigare karaktär.
    Ledsen att göra dig besviken, men i min bil har inget av det du nämner havererat. Däremot renoverade jag motorn vid 29000 mil då även kamkedjan byttes och jag bytte till smidda kolvar. Dyrt, kanske, men absolut inte utslaget per mil. Turbon byttes vid 31000 mil då godset började få lite väl många småsprickor.

    Att kamkedjan är slut vid 8500 mil betraktar jag som onormalt.

    Jag skulle säga att totalekonomiskt är 9-5 en bra bil (och bilprovningen stöder tesen ganska rejält), men alla moderna bilar har en massa saker som saknades på äldre bilar, och de går sönder ibland. Jag hyser dock starka tvivel på att ac-komponenter, bränslepumpar och liknande som alla köper från ungefär samma underleverantörer skulle skilja markant i tillförlitlighet beroende på i vilken bil de sitter. Skillnaden är nog att andra bilägare inte har något lika kompetent svenskt forum att vända sig till så problemen syns inte lika bra. Med tanke på andrahandsvärdet på 9-5:or och de i sammanhanget beskedliga reparationskostnaderna även för allvarliga fel så skulle jag säga att det inte finns något tillnärmelsevis lika bra köp i klassen. Om man inte räknar med äldre bilar som 9000...

    Som jag ser det finns bara några få typfel på 9-5:an, SID:en är ett (se en annan tråd hur man utrotar det permanent), vevhusventilationen ett annat (som kräver lite extra uppmärksamhet). Sedan finns det även inkompetenta verkstäder som kan göra att bilägandet blir dyrt, men det gäller alla märken. Dock, i detta forum kan du få tips på de kompetenta, och om du servar på en sådan verkstad är det direkt ovanligt att du drabbas av riktigt dyra fel. För på en B235-motor (otrimmad) kommer sällan ett haveri som en blixt från klar himmel. Vad som däremot är viktigt på en B235 innan -04 är att kolla oljenivån (det finns en grå att köpa, rekommenderas, ~150:-), att regelbundet kontrollera att vevhusventilationen med backventiler fungerar (kompetent verkstad var det, det finns exempel på ägare som beställt och betalt för kontroll av den på märkesverkstäder bara för att strax därefter få haveri pga söndervittrad dito), och åtgärda alla motorproblem som upptäcks snabbt (så man inte ligger och kör med felaktigt, sotskapande, blandningsförhållande). Om du sedan ser till att bilen inte bara körs korta sträckor (<15 minuter), och gärna lite kortare oljebytesintervaller än 2000-3000 mil/1 år, så kan du vara lugn.

    Sedan, en åtta år gammal bil kan vara hopplös om ägaren gjort tuggummireparationer på allt och struntat i service. Eller superb om ägaren varit pedantisk. Gäller oavsett bil. Kom också ihåg att de bra bilarna gått först, så kom i håg den gamla regeln om att "9 av 10 begagnade bilar är skrot", även om jag inte skulle vara så drastisk numera. Men problembilar är klart överrepresenterade på begagnatmarknaden, så kom ihåg att alltid ringa och prata med tidigare ägare innan köp för att få en uppfattning om fel och hur den skötts.

    Köper du på firma, kom ihåg att du köper den i det skick som står på varudeklarationen om ni inte avtalat något annat och inte i bilens verkliga skick (om du inte varit medveten om det vid köpet). Står det "N" på värme och ventilation och du upptäcker i efterhand att AC:n inte fungerar (ett inte ovanligt scenario) så blir det normalt säljarens ansvar om du reklamerar omedelbart under de första 6 månaderna.

    En sak till, om du köper en begagnad 9-5:a, speciellt före 04, eller egentligen vilken bil med lågfriktionsmotor överhuvudtaget, kontrollera att den inte stått med sliten olja en längre tid, för har du otur kan föroreningar i oljan ha sedimenterat i botten av oljetråget och när du startat sätta igen oljepickupen. I så fall bör oljebyte göras utan att starta bilen först.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna SWEDEN
    Inlägg
    122
    Långmilare
    Tack för många kloka ord.

Liknande ämnen

  1. Oilsludge og9-3....??
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:43
  2. oilsludge
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 10:57
  3. Oilsludge
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:10
  4. oilsludge 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •