Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Trasig AC panel, finns inte att få tag på!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42

    Trasig AC panel, finns inte att få tag på!

    Hej!
    Jag har ett problem rörande min SAAB 9-3 av 98 års modell. Det är AC panelen som har tackat för sig (Observera att det inte rör ACC panelen utan den billigare varianten).
    Jag har konstaterat att problemet inte går att laga, utan panelen måste bytas ut. Gick till SAAB orginalverkstad som skulle ha otroliga 2500kr!!
    Jag sa givetvis att jag åtekommer och började ringa runt till skrotar landet runt (det inkluderar SDCC och typ tre andra bildemonteringsfirmor i Trollhättan). Dessutom har jag besökt tre bilskrotar, (Stenungsund, Kungälv och Göteborg).

    Då inga hade panelen inne så åkte jag tillbaka till SAAB och bad dom beställa hem en, vilket dom gjorde. Dom ringde dock två dagar senare och sade att GM har sagt upp avtalet med underleverantören, man kunde därav inte få tag på delen. Jag frågade hur lång tid det skulle ta för GM att skapa ett nytt avtal med underleverantören och fick ett svar på "allt mellan 2 veckor till ett halvår".
    Vad skall jag göra?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Lägg ut en annons här på "köpes" forumet efter en display.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Delar......

    Hej !

    Be din SAAB-reservdelshandlare - om ej redan gjort - att söka hos lokala SAAB ÅF via IRIS.

    Annars är ett alternativ som sagts att försöka här på Forumet.

    Tyvärr är det väl så att reservdelar börjar "dras in" för lite äldre bilar.
    När det gäller exempelvis mina två 9000 CC Aeros från 1991 så är det en hel del - ex spoilermässigt - som inte går att få tag på längre. Diverse smådetaljer till det originalmonterade Audiosystemet har också utgått och finns ej heller hos någon handlare vid databas-sökning.......till och med den originala Första Hjälpen kudden i grått - den stora modellen alltså - och rengöringskassetten till Audiosystemet går ej att uppbringa...för att inte tala om Extrainstrumenten för Volt/Oljetemp/Oljetryck. Tyvärr så har även BOSCH-spridarna -009 utgått.

    Så det gäller att bunkra upp på skrotar etc så att man kan hålla liv i de gamla även om 30 år. Problemet är väl att man får ha några fat bränsle också bunkrat - eller ännu hellre en egen bensinpump. Med priset 14,89 kronor för en liter V-power och miljöutvecklingen i stort så är det väl ej troligt att vi kommer ha bensin kvar som drivmedel om 30 år.

    ......då kommer vi kanske å andra sidan teleportera oss mellan A och B istället.....och ha klubbmöten och bankörningar på Mars.


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42

    Re: Delar......

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !

    Be din SAAB-reservdelshandlare - om ej redan gjort - att söka hos lokala SAAB ÅF via IRIS.

    Annars är ett alternativ som sagts att försöka här på Forumet.

    Tyvärr är det väl så att reservdelar börjar "dras in" för lite äldre bilar.
    När det gäller exempelvis mina två 9000 CC Aeros från 1991 så är det en hel del - ex spoilermässigt - som inte går att få tag på längre. Diverse smådetaljer till det originalmonterade Audiosystemet har också utgått och finns ej heller hos någon handlare vid databas-sökning.......till och med den originala Första Hjälpen kudden i grått - den stora modellen alltså - och rengöringskassetten till Audiosystemet går ej att uppbringa...för att inte tala om Extrainstrumenten för Volt/Oljetemp/Oljetryck. Tyvärr så har även BOSCH-spridarna -009 utgått.

    Så det gäller att bunkra upp på skrotar etc så att man kan hålla liv i de gamla även om 30 år. Problemet är väl att man får ha några fat bränsle också bunkrat - eller ännu hellre en egen bensinpump. Med priset 14,89 kronor för en liter V-power och miljöutvecklingen i stort så är det väl ej troligt att vi kommer ha bensin kvar som drivmedel om 30 år.

    ......då kommer vi kanske å andra sidan teleportera oss mellan A och B istället.....och ha klubbmöten och bankörningar på Mars.


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tack för tippset!
    Jag skall definitivt höra med SAAB om dom kan söka via IRIS!
    Sen får vi väl se om någon här på forumet har en gammal panel liggandes... Hur som hellst så är problemet inte det största i vårlden då jag nyss köpt en cab! Där behövs inte mycket till ventilation!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    SDCC är ett annat bra ställe för saabrelaterat junk
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    SDCC är ett annat bra ställe för saabrelaterat junk
    Så sant så! Dessutom så bor jag ganska nära Trollhättan, men dom hade dock inteden delen,,,

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Var på en SAAB verkstad i Uddevalla i dagarna och bad dom söka efter delen i IRIS. Dom gjorde det och kom fram till att det fanns 189st restnoterade landet över!

  8. #8

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Jadå, inte den senaste veckan dock. Haft fullt upp. Jag är trött på att se "Delen du söker finns inte i vår databas"!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Senaste nytt!
    Jag har ringt kundtjänst aka. SAAB-direckt och frågat efter ett nummer som jag kan ringa för att få lite mer info om när reservdelen kan tänkas dyka upp.
    Det kunde hon, förståss, inte dela med sig utav men lovade att själv göra det bästa av situationen. (Alltså ringa och prata med någon)
    detta var för lite drygt två veckor sedan och inget svar har annhållits.
    F*n.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det där känns ju lite konstigt! De sista 9-3or som rullade av bandet som borde kunna ha en sån panel är ju från 2003, de är ju bara 5 år gamla! Att det inte skall finnas reservdelar till så pass nya bilar känns ju minst sagt oroligt.
    Jag har för mig att policyn har varit 10 år på reservdelar iaf.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Det är precis vad jag också har hört, och det du säger sade jag även till fröken SAAB-direckt. Till detta hade hon ingen förklaring...
    Får väl se om hon ringer tillbaka innom denna veckan, annars blir det till att ringa upp med den bestämda rösten.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    199
    9-3 2.0t med steg 2 från speedparts 01:a

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Tack så fruktansvärt mycket för tipset DanneDrutten!
    Jag skall bjuda på detta föremål så fort jag vaknar imorrgon!
    Har någon nån erfarenhet av att handla från detta företag på eBay?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Har du ring till Bildemonteringen i Värnamo? KM Bildemontering? dom har delar till bara SAAB, Opel och renault tror jag det är! dom har med största sannolikhet det.. Var där för 1 år sedan och dom har sjukt mycket saabar på gården..

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av DanneDrutten
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/99-00-01-02-03-Saab-9-3-AC-Climate-Control-OEM-LKQ_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33545QQihZ010QQitem Z200242085503QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
    Tänk på att de endast skickar till USA.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Jo, jag var rädd för att dom bara skickade i USA...
    Jag har nog missat bildemonteringen i Värnamo, så det får bli till att ringa dit istället!
    Tack för tipsen, skriver så snart jag någonting händer!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Citat Ursprungligen postat av Zapp
    Jo, jag var rädd för att dom bara skickade i USA...
    Jag har nog missat bildemonteringen i Värnamo, så det får bli till att ringa dit istället!
    Tack för tipsen, skriver så snart jag någonting händer!
    Har vid flertal gånger köpt saker från säljare som bara skickade inom USA eller England. Mailar man dem innan och frågar om de kan tänka sig att skicka till Sverige och be om uppgift hur dyrt portot blir brukar det ganska ofta gå ändå. Frågan kan man ju alltid, det värsta som kan hända är att man får ett nej.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Så sannt!
    Jag har mailat killen, men jag har ännu inte fått något svar.
    Får hoppas att han svarar innan auktionen går ut!

  20. #20
    Har det löst sig för dig?
    Jag tror jag har en lösning på ditt problem
    Mvh Bosse
    Kungälvs Bildemontering
    0303-93510

Liknande ämnen

  1. Trasig hastighetsmätare 9000
    Av stefanos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2020-02-12, 09:20
  2. Fått min acc panel och givare men verkar inte vara samma?
    Av polarn99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 16:52
  3. Trasig helljuslampa och ingen indikatorlampa i panel, 9-5...
    Av JO68 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •