Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ev. köp av 900S - Vad att tänka på?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Ev. köp av 900S - Vad att tänka på?

    Jag har nu tänkt sälja min 9000cs 2,3T och köpa en "mindre" och "billigare" bil i form av en 900S årsmod. 90-93.

    Jag ber följaktligen de högre kunnande personer här på forumet om råd på vad jag ska tänka på när jag köper denna bil.
    Vilka fel är vanliga? Vilka delar jag ska kolla extra noga på osv.
    Min budget ligger nånstans mellan 10 000-20 000kr.


    EDIT: Kom på en till sak: Jag har en uppsättning Super Aero-fälgar som jag inte vet om jag ska skicka med min 9000 eller inte. Passar dessa på en eventuell 900? (de är naturligtvis fyrbult)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    De vanligaste felen är väl rost i länkarmsinfästningar. Även rost i dörrar och baklucka är vanligt, dock inget "livshotande" fel.

    Fälgarna passar rakt på, eftersom 900S kom -90 och därmed har nya bultcirkeln.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    De vanligaste felen är väl rost i länkarmsinfästningar. Även rost i dörrar och baklucka är vanligt, dock inget "livshotande" fel.

    Fälgarna passar rakt på, eftersom 900S kom -90 och därmed har nya bultcirkeln.
    Får kolla extra på länkarmsinfästningarna då!
    Dörrar och baklucka är ju standard så det får man ju nästan räkna med.


    Hur (o-)vanligt är det med AC på dessa modeller? Har hittills bara sett nån enstaka...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Flyttar till rätt forumdel...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Är det og eller ng900 som åsyftas?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Är det og eller ng900 som åsyftas?
    Sorry,
    Det är en og det handlar om. Alltså årsmodell 90-93.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Har sett en del 900S med både skinninredning, AC och andra goda grejer. Men jag är detta något som kom original på vissa bilar eller är det specialbeställningar. (Kan ju även vara så att de bilarna har blivit "efterhandsutrustade" såklart.)

    Eftersom jag ganska nyligen börjat kolla efter denna modell vore det kul att veta om det är någon idé att "vänta" på att en av de lyxigare varianterna ska komma ut till försäljning eller om man helt enkalt ska satsa på de fina som kommer lite titt som tätt..

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Har sett en del 900S med både skinninredning, AC och andra goda grejer. Men jag är detta något som kom original på vissa bilar eller är det specialbeställningar. (Kan ju även vara så att de bilarna har blivit "efterhandsutrustade" såklart.)

    Eftersom jag ganska nyligen börjat kolla efter denna modell vore det kul att veta om det är någon idé att "vänta" på att en av de lyxigare varianterna ska komma ut till försäljning eller om man helt enkalt ska satsa på de fina som kommer lite titt som tätt..
    Og900S var i regel aldrig speciellt välutrustad, men visst finns det några med Elhissar, elspeglar och några enstaka med AC och även skinn. Kollar du på de senare (MY92/93) så har du större chans att hitta en mer välutrustad då saab slängde på lite lull lull för att bli av med de sista bilarna/delarna

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Har sett en del 900S med både skinninredning, AC och andra goda grejer. Men jag är detta något som kom original på vissa bilar eller är det specialbeställningar. (Kan ju även vara så att de bilarna har blivit "efterhandsutrustade" såklart.)

    Eftersom jag ganska nyligen börjat kolla efter denna modell vore det kul att veta om det är någon idé att "vänta" på att en av de lyxigare varianterna ska komma ut till försäljning eller om man helt enkalt ska satsa på de fina som kommer lite titt som tätt..
    Og900S var i regel aldrig speciellt välutrustad, men visst finns det några med Elhissar, elspeglar och några enstaka med AC och även skinn. Kollar du på de senare (MY92/93) så har du större chans att hitta en mer välutrustad då saab slängde på lite lull lull för att bli av med de sista bilarna/delarna
    Då kanske man ska kontakta ägaren till den fina röda som åker omkring här i mina trakter. Den har nämligen både skinn, taklucka och troligen AC med...

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Jag vet en som har en fin og900 T16 -89 som rullat 13500mil som är till salu

    Gissa vem..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag vet en som har en fin og900 T16 -89 som rullat 13500mil som är till salu

    Gissa vem..
    Kan det vara den där "900 Power" kanske..?

    Har du nåt slags prisförslag på den?
    Är ju egentligen mest inne på en 900S som jag ska använda som bruksbil. Köper jag en så fin T16 så... nja, jag har nog varken tid eller ork att sköta om en sån just nu. Även om det ända sedan jag var liten pojk har varit min favoritbil.

    Kommer kanske en sån senare...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    286
    Jag har själv haft många OG och 9000. Jag tror inte att du kommer billigare undan med en Og än en 9000. Min erfarenhet säger att OG´n dricker mer än 9000
    9000 4ever

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av mattso
    Jag har själv haft många OG och 9000. Jag tror inte att du kommer billigare undan med en Og än en 9000. Min erfarenhet säger att OG´n dricker mer än 9000
    Jaså, tack för upplysningen. Jag hade i och för sig inte väntat mig att den skulle dricka mycket mindre, men mer trodde jag inte.

Liknande ämnen

  1. OG 900S går på tre cyl..
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 08:16
  2. 900S 16v - T16?
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 15:54
  3. 900s
    Av bjorck i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 07:03
  4. 900S -91
    Av v4-95 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 16:19
  5. 900s
    Av Patrik/2540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •