Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frågor ang byte av multiremmen

  1. #1

    Frågor ang byte av multiremmen

    Hejsan!

    Funderar på att byte min rem innan den går av

    Bilen har gått ca 10k räcker det med ett rembyte eller skall jag även byta löprullar/spännhjul etc?

    Fråga 2

    Vilken rem skall jag införskaffa, den kortare eller den längre, har hört om att den kortare ger ett ökat slitage på hjulen?


    *Edit*
    Ang bytet, kan ngn vänlig själv kort beskriva hur detta går till? Tidsåtgång?

    Med vänlig hälsning

    Alexander

    Gäller en Saab 9-5 årsm 2004

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Har du den korta lr långa remmen nu?

    Ja rekomenderar den långa.

    Bra att byta är nr 1 och nr 2 på bilden.. även nr 7 om man vill men inte helt nödvändigt dock brukar spännaren bli lite sliten så det är bra att byta den oxå.



    SAAB byter ju remmen i en service.. vet ej vilken det är till en -04 men min byte dom vid 11000mila.

    Mvh

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 905
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    SAAB byter ju remmen i en service.. vet ej vilken det är till en -04 men min byte dom vid 11000mila.
    Det är vid 120 000km det är stora servicen på 04 & framåt!

    Citat Ursprungligen postat av lätttryckarn
    Funderar på att byte min rem innan den går av

    Bilen har gått ca 10k räcker det med ett rembyte eller skall jag även byta löprullar/spännhjul etc?
    Så egentligen kan du ju vänta med ett byte tills den gått 120 000km då det är då den ska bytas!

  4. #4
    Ja det skulle min plånbok nog gilla, dock vill man inte bli ståendes.

    Kan man okulärbesiktiga remmen med goda resultat? Så man kan få en hint om hur skicket är?

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Det är nog ingen fara ska du se.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av lätttryckarn
    Kan man okulärbesiktiga remmen med goda resultat? Så man kan få en hint om hur skicket är?
    Javisst! kontrollera remmen i sin helhet att den ser hel och fräsch ut, kontrollera spåren i remmen, särskilt när spåren ligger på utsidan av ett löphjul, då brukar man kunna se torrsprickor etc. om det nu finns! Ser remmen hel och fin ut så hade jag inte bemödat mig med att byta om den endå så ska bytas inom "en snar framtid"...

    Jag har den korta remmen på våran 9-5 Aero -00 och har inte haft några problem med den iaf. En klar fördel med den remmen är ju att du slipper det löphjulet som sitter sämst till av dem alla dvs. det mitt på transmissionskåpan. I och med att Mr Murphy ofta brukar ha ett finger med i spelet så är det ofta det hjulet som ger sig först. Så var fallet för mig så när jag bytte rem så lät jag helt sonika det hjulet sitta kvar medans jag bytte rem samt andra löphjul.


    /M

  7. #7
    Rekommenderas fortfarande den kortare remmen på 9-5 B2x5 med ACC? Hur mkt svårare är det att byta till originalremmen ("den långa")?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •