Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Skuren & havererad 9000CD -91, förslag?

  1. #1

    Skuren & havererad 9000CD -91, förslag?

    Tjena! Fick överta en svart & fin, välhållen gammal 9000. Klimatanläggning, farthållare, nice detaljer liksom. Allt fungerar. Utom... motorn. Kedjan rasade under omkörning på motorväg.

    Bilen har lite smårost men är ändå väldigt fin tycker jag. Invändigt är den närmast som ny, inte rökt så vitt jag kan känna t ex.

    Är det värt att laga den på något vis, eller ska man sälja det mest vitala (t ex aerofälgar på hyfsade däck) och sedan pensionera den?

    Det är ju en 2.0i med 130 bränslesnåla kusar, ska man försöka hitta en likadan motor och någon schysst tjomme som kan hjälpa till och byta den... eller rentav satsa på en lite piggare 2.3i?... is it worth it?

    Tanken på att lägga ut pengar på den känns si och så. Det finns ju liknande bilar på Blocket... till synes till priser som motsvarar vad reparationen kostar.

    Jag har noll erfarenhet av att meka i princip... har bytt ett avgassystem och fixat elen på en 99EMS en gång i tiden, känns inte så meriterande hehe. Haynes, my friend? Är rätt händig... lite allmänt sådär... och har ganska gott om tid.

    Dear Gurus of Saab, what do I do?

    Det känns ju vemodigt att inte göra det rätta & fixa den, för jag älskar 9000 och det känns som om man skulle kunna få denna bilen i kanonskick utan att anstränga sig allt för mycket... utseendemässigt då.

    Motormeket är ett större frågetecken.

    Har surfat runt som en galning i typ 20 timmar nu totalt och fått viss inblick... folk planar toppar och lyfter på ventilkåpor och... men jag har i skrivande stund inget garage och ingen direkt ekonomisk marginal.

    Råd mottages med öppna armar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    jag säger såhär. vågar man inte så lär man sig inget.

    kör hårt.

    en motor får du för c:a 1500 på vår lokala skrot.
    eller renovera den du har om det går.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  3. #3


    Ballt med respons från trakterna! Jo, den skroten känner jag ju till... lämnade in en Saab 90 där för ett år sedan ungefär... : ) Det låter ju lovande om de har motorer till så facila priser. Jag har fått tips om att öppna upp motorn och titta ner iaf, men det blir nog dyrare än 1500:- i så fall om man ska renovera... jobbigare också tydligen.

    Men du, då kanske en tocken där Haynes-bok kan vara en god idé då...

  4. #4
    Molstaberg, förresten... där har mina föräldrar stuga t om. Du kanske är granne? Ren - Dovhjorts... ringer någon klocka?

  5. #5
    Det verkar som om renovering annars kan gå vägen. Förutsatt att inte så mycket är skadat, då. Kanske har allt klarat sig och bara kedjan brustit, kan det vara så? Eller kan man byta kedjan enligt det kalas-schyssta citatet nedan och sedan testa... för att se om övrigt tagit stryk?

    Mvh Patrick aka Bitley (http://trig.com/bitley)


    Vill först bara säga att jag inte är någon expert, utan så här gjorde vi då vi bytte min kamkedja på en saab 9000 CSE från 95.

    Kamkedjebyte - How to:

    1. Ta lös högerdäck och innerskärm. Tar ca 20 minuter och ni behöver nycklar som har storleken 8mm och 10mm. Det är 5st muttrar skruvar vardera som ska skruvas lös, innan skärmen kan tas lös.

    2. Ställ in dödpunkten. görs via markeringar i svänghjulet på äldremodeller, sitter på växellådssidan och upptäcks genom en plastlucka. På min modell så ställde jag in remskivan mot en markering i motorblocket. Remskivan hade en urgröpning på baksidan mot motorblocket, kan ses uppifrån, men fördelaktigen så känner man sig fram. Till remskivan behövs en 27mms nyckel för att kunna rotera motorn.

    3. Ta ut spännaren. Spännaren sitter givetvis på den sidan av motorn där kedjan löper. (höger från föraren sätt). Spännaren kan vara lite jävlig att komma åt uppifrån. Men jag lyfte undan behållaren för styrservo och kunde på så vis komma åt steg 1 i denna process. Steg 1 - ta lös den genomgående bulten hos spännaren, använd 12mm nyckel och lossa bulten. Var beredd på att bulten kan "skjuta ut" efter som den är fjäderbelastad, med bulten kommer alltså även en fjäder och en plast"kolvstång" ut. Steg2 i denna process görs underifrån, gå underskärmen håll ner remmen och använd en 27mm nyckel för att komma åt och lossa på spännaren. Gänga ut spännaren och notera hur den ser ut. Spännaren kan ta lite tid att ta lös, 30 minuter tog det för mig första gången.

    Är den sliten kan det vara aktuellt att köpa ny, (500 spänn) Min spännare var utsträckt 75% av vad som gick sträcka ut. Fick lite olika information om att sträckaren fick max vara utsträckt mellan 1,1-1,7 cm. Sträckaren ska återställas, det gör du genom att vrida på den och tryck på klacken som håller i spåren på undersidan.

    4. Lossa ventilkåpan. Skurva lös tändmodulen, 4 torks i en "mindre" storlek 30/35 kanske. Lyft lös tändmodulen. OBS! DET ÄR VIKTIGT ATT STÄLLA MODULEN RÄTT OBS! Ställ modulen så att den har samma ställning som den har i motorn, detta för att inte oljan ska rinna som finns i tändmodulens "spolar". Då tändmodulen är lös är det bara att skruva loss de torks som håller fast ventilkåpan, 10 -12 st i storlek 40 och en lite mindre 30/35. Detta arbete tar inte mer än 10 minuter. Låt slangarna sitta kvar i "kännaren" som sitter på höger sida i ventilkåpan. Lägg kåpan bara upp och ned på förgasaren, det blev lättast senare.

    5. SÄKRA! - innan ni går vidare i arbetet så säkra upp att inga muttrar eller liknade kan falla ner i motorn. Dett görs enklast med ett tunttyg som man täcker över hela motorn med. Dra in tyget mellan kedjans två kugghjul så att så lite "fritt" som möjligt syns.

    6. Kontrollera dödpunkt. Kontrollera att svänghjulet/remskivan står i dödpunktsläge. Kontrollera sedan att spåren på kedjans kugghjul är i linje med de gjutna spår som går på kamaxlarna. Om inte så måste remskivan snurras ytterligare ett varv då utväxlingen är 1:2 från remskiva till kugg hjulen. Då allt är i linje så står motorn rätt. Det är viktigt att ni roterar försiktigt, för nu sitter inte spänningen kvar på kedjan. Ett alternativ är att ta lös spännaren efter att man är säker på att motorn står rätt.

    7. Kontrollera igen att allt står i linje. Räkna sedan antalet kedjelänkar mellan kugghjulen båda sträck. För mig var det 7,5 länkar mellan kugghjulen. Skriv upp hur många länkar, och på vilket kugghjul som sträcket låg eventuellt "före" eller efter.. osv. Det glömms lätt bort annars.

    8. Kontrollera kedjan. En del ny inköpta kedjor (min hade) markeringar, och de var precis där jag skulle ha sträcken från kugghjulen. Detta upptäckte jag försent. Men om ni upptäcker det, så kan markeringarna vara nyttiga att titta på i samband med att ni ska ta i sär den gammla kedjan. Ni tar givetvis isär kedjan så att då ni förlänger med den nya kedjan så hamnar färgmarkeringarna rätt.

    9. SÄKRA! Då ni snurrat motorn så uppfattar ni säkerligen att kedjan går i riktningen från förarrutan och frammåt kylaren. Sätt en kil trä eller plast i ändan där kedjan går ner i motorn igen. Detta för att hålla jämnt tryck i följande momenten. Detta är viktigt, och motverkar att kedjan kuggar om, vilket får anses som riktigt jävligt om det händer.

    10. Ta i sär kedjan. om du inte redan täckt över motorn gör det nu!.. ta fram en dammsugare, en drämmel/annan sliputrustning. Räkna ut vilken länk du ska ta av (om du bryr dig om markeringanra på nya kedjan). Vi slipade av länken som satt just före ett av kugghjulensträck och i förhållande till markeringanra blev det fel. Men det gick bra ändå. Den gammla kedjan slipas av, nej inte rakt av utan man slipar på de genomgående nitarna så att deras huvuden försvinner. (dammsuga upp spånet sammtidigt, det är alltså bra att vara två) Sedan tar man en mejsel och kilar ner och knackar ut den låsning som nu saknar nithuvuden. Försiktigt så att inte biten rammlar ner i motorn.

    10. SÄKRA! Kontroller att inget skräp ligger kvar på tyget.

    11. Förläng den gammla kedjan med den nya. Sätt fast nya kedjan i den gammla genom att sätta kedjan på de nitar som kommit fram på den gammla kedjan. Sätt tillbaka sidan som knackats lös med mejseln och stucka sedan huvudena på nitarna på nytta. Nu är det bra att vara 3 stycken. 1 som håller i kilen samt håller koll på det kugghjulet som är närmast. den andre killen måste hålla den gamla kedjan sträckt genom att mata undan och påföra kraft i kedjan. samtidigt som han matar fram den nya kedjan och håller koll på sitt kugghjul (vilket var det som kuggade om för oss, vilket inte var så kul). 3d killen snurrar på remskivan med 27mm nyckel. och vips så åker den nya kedjan på och den gammla åker väck!


    12. Fördelaktigen kan tändstiften tas ut och remmen lossas, detta var dock lite overkill (trodde vi) men motorn blev rätt tung vevad utemllanåt och detta medförde att då det lossnade så blev det rätt svårt för killarna uppe vid kedjan att följa med vad som hände. Så ta åtminstone bort tändstiften.



    13. Snurra runt remskivan två varv, det vill säga tills sträcken för dödpunkten är i "lod" och sträcken på vevaxelen och kugghjulen också är i linje. För vår del hade de ena kugghjulet kuggat om och det var därför inte i läge. Men så länge vi hade ett kugg hjul i läge så var allt lungt. Vi räknade antalet länkar mellan sträcken och insåg och vilket håll vi skulle vrida kugghjulet. Vid det här skedet var ventilerna så spända och skulle just slå om så vi behövde bara peta på kedja lite längre ner på det aktuella kugghjulet. så slog den om.

    14. Kontroller att kedjan är rätt längd mellan sträcken (7,5 för vår del) och att sträcken ligger bak/framför respektive länk som ni hade noterat tidigare. Ta sedan lös den gammla biten igen, knacka med mejsel.

    15. Fäst den nya kedjan. då gammlakedjan är väck sätt fast det nya låset så att den nya kedjan sitter ihop. Sidan som ska klämmas över nitarna kan vara lite klurig att få fast. Använd en bra poligrip och nyp över nitarna. Det är viktigt att man nyper över niten så att inte man tar stöd mot den bakre sidan. Då kan den lossna och man får det lite besvärligare. Då sidan sitter fast på båda nitarna är det dags att "schmisa".
    Mät ut spelet på en länk med hjälp av tunna shims, stoppa sedan ner dessa i den länk som ska klämmas ihop. Detta för att ni ska få rätt avstånd. Klämmihop länken så att nitarna åker igenom sidan. Stuka sedan nitarna. kom ihåg att hålla något tungt (slägga) bakom kedjan så att inte kuddhjulen blir skadade vid nitningen.

    16. Då kedjan är på plats kan tyget tas bort. Slå på en dl olja väl portionerat över kugghjulen och veva remskivan ytterligare två varv. Var uppmärksam på att inga ventiler tar i. (om kedjan kuggat om, kan ni skada ventilerna)

    17. Rensa bort ventilkåpspackningen och rengör ytorna.

    18. Smack på lite packningssilikon för att få packningen att sitta kvar. Snåla inte med silikonet på de ställer där kåpan är urgröpt till en halvmåne.

    19. Sätt fast ventilkåpan, dra åt torksen "korsvis" börja i "centraldelen" det som gömms under DI kasseten. Sätt sedan fast DI kasseten.

    20. Montera tillbaka spännaren. Den skall givetvis vara nollställd. Det villsäga helt ihoptryckt. (klack under spännaren lyftes)

    21. rotera remskivan ytterligare 2 varv, du bör nu höra hur spännaren knäpper till.

    22. Töm motorn på olja och byt filter. Detta gjorde jag för att jag var osäker på om något spån hade rammlat ner plus att det är lika bra då bilen stod som den stod.

    23. fyll på nya olja.

    24. Sätt tillbaka skärmen och däcket.

    25. Hålltummarna och provstarta!

  6. #6


    Inte mycket till svar man får, bekräftas verkligen myten om att bilkillar inte gärna uttrycker sig i skrift, eller har jag bara otur?

    Man vill ju gärna veta om det är ett h*vete att få bilen i fungerande skick eller om det är rätt trevlig sysselsättning som går rätt problemfritt... innan man står där med 190 kg delar omkring sig, skitig och hungrig och mörkret börjar lägga sig, det drar kallt och DÅ kommer regnet...

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Är nog så att många av forumanvändarna jobbar dagtid (så även jag, men eftersom jag är kontorsråtta så kan jag titta in ibland ändå) och det är därför det kan dröja lite mer än 20 minuter att få svar...


    Men om jag säger så här. OM kamkedjan har gått av så är det med högsta sannorlikhet inte bara att byta den som du får göra, utan högst troligt så har mer hänt i motorn. (T ex att ventilerna har krockat med kolvarna eller liknande).

    Men steg 1 är ju att du skruvar av först ventil/toppkåpan och tittar om du ser nått där. Om inte så fortsätt riv dig neråt och plocka av topp osv för att se hur mycket som är skadat. Om kolvar osv har klarat sig så kanske det räcker att byta kedja och topp (eller kanske inte ens behöver byta hela toppen utan bara ventiler/ventilstyrningar om du har riktig tur...)

    Men som sagt. Utan vidare felsökning så är det svårt att ge förslag på vad du ska göra för något.

    Om det är ett general-ras så är nog det enklaste att hitta en begagnad motor och bara lyfta i.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8


    Jag gillar den där frasen, "bara att lyfta i".

    Som om vore det en bra spak att dra i så släppte motorn från växellådan och en display dök upp på motorn med texten "ready for lift". Den väntande nya motorns display blinkade redan; "ready for installation"...

    Bara!

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av bitley


    Jag gillar den där frasen, "bara att lyfta i".

    Som om vore det en bra spak att dra i så släppte motorn från växellådan och en display dök upp på motorn med texten "ready for lift". Den väntande nya motorns display blinkade redan; "ready for installation"...

    Bara!
    hihi. Det är ju nästan så ju..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    En liten mer ekonomiskt betonad fråga så: hur mycket är rimligt att lägga ner på att i första skede få fart på en bil av denna rang, klass, årsmodell, etc? De 9000 som finns på Blocket för småpengar, är de mest skrot? Denna upplever jag som mycket välhållen...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag skulle letat upp en fungerande motor och bytt motor. Är bilen i övrigt helt ok så är det värt att byta motor.
    Begagnade 2,0i motorer är i princip osäljbara eftersom det ytterst sällan dom går sönder, prist blir därför klart fördelaktigt.

    Motorbytet fixar man med vanliga handverktyg och en hylsnyckelsats + någon sorts lyftutrustning som klarar 200kg.

    En kortversion av hur man byter motor:
    * tappa av kylvätskan
    * lossa drivaxlarna från drivpaketet på båda sidor
    * ta bort batteri + batterihållare
    * lossa alla kablar, rör, slangar, växelförare etc som sitter fast i motorn och lådan.
    * lossa alla motorfästen och lyft ur mootrn med låda.
    * flytta över lådan till "nya" motorn och renovera slavcylindern till kopplingen samtidigt.
    * Återmontera i omvänd ordning.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Superschysst, stort tack för svaret. Jag har nu beställt hem en motorlyft och diverse verktyg, när fan blir gammal blir han... bilmek!

    Har ingen lokal att jobba i, men jag får väl terrorisera föräldrarna på landstället & stå där å jobba helt enkelt. Det får väl bli ett partytält som garage!

    Som första steg kanske man ska lyfta ur motorn & kolla om det över huvud taget går att renovera den? Annars får det bli en "ny" 2.0 eller 2.3. Väljer man en 2.3, kommer allt passa då, förutsatt att den är ungefär lika gammal... samt: hur ny motor kan man få in, som nyast, utan modifikationer?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Ingen ide krångla till det med att byta till 2.3, en bättre beg 2.0a så är du i hamn. Bör funka med vilken B202 i som helst från 86-93.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Fränt, låter bra det!

    Jag lägger upp bilder när jag fortskrider

  15. #15
    Nu har jag en bild, en inre bild

    Det började spöregna igen så jag var tvungen att hasta ifrån huven, men jag hann lyfta på ventilkåpan & lossa tändsatsen. Den senare ser helt ny ut under det mer skabbiga plåtlocket, möjligen har denna bytts ut eller så är de så här fina under.

    Men sedan. Kedjan. Sitter ju på plats! Dock så var den lätt "dubbelvikt" eller hur man nu kan säga, bara på en enda länk.

    ______-______ <- typ så kanske...

    De andra grejerna såg jättefina ut också, bara lätt glaserade av en hinna olja. Inga sneda stag så vitt ögat kunde bedöma, inga visuella fel så att säga.

    Så vad kan fela? Man kanske kan få igång motorn trots allt? Vore ju intressant med tanke på att jag fick hem en sproilans motorlyft med pall-leverans från Posten idag...

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    EN frisk kedja ligger inte dubbelvikt.
    Är kedjan spänd eller går den att röra åt något håll eller kanske t.om lyfta av dreven ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Hehe, det förstås. Jag var inte hårdhänt så jag kände inte efter så värst... kunde inte vid första anblick rubba kuggarna men kedjan hängde lite slack mellan hjulen s a s. Kanske någon axel som lossnat...? Eller så kanske det t om går att åtgärda utan motorbyte? Vad säger xpärtizen?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Känn efter ordentligt att kedjan ligger där den ska och verkar hel.
    Lägg sedan i 5:an och knuffa bilen åt något håll. När bilen och motorn rör sig ska även kamaxlarna snurra med
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Tjo! Det kan ju testas förstås, den står på en lite lätt lutande parkering nu så det kanske går att baxa den bakåt på 5:an å sen försöka baxa den tillbaka in i rutan med lite djäflaranamma

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Står bilen plant brukar det inte vara några problem att få motorn att snurra lite om man gungar bilen fram å tillbaka lite. Så om det lutar bakåt lär det vara ännu enklare.

    Du kan väl lägg ur växeln när den ska tillbaka så går det lättare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Havererad Soppapump igen?
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 10:51
  2. Turboval? Nu med bild på havererad turbo
    Av omega3000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 01:04
  3. Havererad AC-kompressor
    Av Stefan_Nhn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 20:57
  4. Ang. havererad koppling 9000 2.0t 97
    Av Panzaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 00:12
  5. Havererad växellåda
    Av -Foffe- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •