Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ng900 2.0T motorproblem?

  1. #1

    Ng900 2.0T motorproblem?

    Hej!
    Har något fel på min ng900 -96
    Bilen är en 2.0T med öppet filter och 3" efter katt annars orginal.

    Bilen går bra förutom när den är riktigt riktigt varm och man drar fullt på 3an 4an och 5an. Då sker följande:

    man petar i 3an, gasar på, turbon laddar upp, bilen börjar dra och när turbon når "fullt" tryck börjar bilen hoppa och hosta som bara den. det är även lika dant på 4an och 5an. sänker jag gasen till 3/4 går den normalt.
    detta sker ej på 1an eller 2an.

    Tändkasset tänker ni säkert, men varför sker detta endast när bilen är varm efter en stunds körande i stan eller liknande? kan det vara koppling som inte pallar med och är sliten?


    Bilen: Garaget.org

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364
    jag tänker tändstift... kan vara så att dom e lite dåliga och då hänger dom ju inte med när urbon laddar fullt och kräver snabbare förbränning..

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    låter precis som du säger tändkasetten.

    Min var lika dan när min paja, laddade som den skulle när dne var kall och när den blev varm så tappade den ladd och hostade och hade sig.

    när kopplingen är sliten och slirar så kommer varvräknaren att öka medans hastigheten står mer eller mindre kvar, bör inte börja hosta och hoppa av det.

    testa att låna en tändkasett och prova med, till 99% försvinner ju fenomenet, ett tändstiftsbyte kan även vara lämpligt då iaf mina såg ut som skit efter att DIn började muppa sig.

    I tändkasetten är det olja, funktionen vet jag inte exakt för denna men en kan ju tex vara kylning, när DIn pajar så beror det ofta på att oljan på nått sätt försvunnet, därav att det ev kan funka när bilen är kall och kylning inte behövs och börjar blir konstig när den blir varm, detta är ju dock bara min teori.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    jag tänker tändstift... kan vara så att dom e lite dåliga och då hänger dom ju inte med när urbon laddar fullt och kräver snabbare förbränning..
    ska börja med att byta stift och testa med annan tändkasset när jag får tid.

    men varför sker detta endast när jag kört 45 min eller mer? Går ju bra när den är "nystartad" och fått upp temp.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    låter precis som du säger tändkasetten.

    Min var lika dan när min paja, laddade som den skulle när dne var kall och när den blev varm så tappade den ladd och hostade och hade sig.

    när kopplingen är sliten och slirar så kommer varvräknaren att öka medans hastigheten står mer eller mindre kvar, bör inte börja hosta och hoppa av det.

    testa att låna en tändkasett och prova med, till 99% försvinner ju fenomenet, ett tändstiftsbyte kan även vara lämpligt då iaf mina såg ut som skit efter att DIn började muppa sig.

    I tändkasetten är det olja, funktionen vet jag inte exakt för denna men en kan ju tex vara kylning, när DIn pajar så beror det ofta på att oljan på nått sätt försvunnet, därav att det ev kan funka när bilen är kall och kylning inte behövs och börjar blir konstig när den blir varm, detta är ju dock bara min teori.
    jag ska börja testa med detta. då är det troligtvis DI ändå.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364
    du kommer upp i arbetstemp, stiften blir varma o.s.v. sen tänkte jag på ditt öppna filter. hur sitter det??? kan ju vara så att den suger varmluft när motorn blivit varm och då går den ju genast sämre.. speciellt nu när det e varmare tider ute..
    Men jag vet inte om den ska börja hosta å ha sig då, utan mer bara kännas kvävd liksom..

    men har du tillgång till att pröva en annan Di-kasset så varför inte.. bättre att utesluta...

    Sen finns ju vevaxellägesgivaren som kan spöka, jag är inte så haj på hur den kan bete sig, men jag vet att den kan göra så att bilen beter sig väldans underligt. Men pröva stiften och DI`n....

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    du kommer upp i arbetstemp, stiften blir varma o.s.v. sen tänkte jag på ditt öppna filter. hur sitter det??? kan ju vara så att den suger varmluft när motorn blivit varm och då går den ju genast sämre.. speciellt nu när det e varmare tider ute..
    Men jag vet inte om den ska börja hosta å ha sig då, utan mer bara kännas kvävd liksom..
    tror inte T5 är lika påverkad av detta som T7 motorerna, sen är jag ytterst tveksam till om att bilen skulle börja hosta osv för det.

    men som sagt så sätter jag en 5a på kasetten, stiftbyte är med rekomenderat.

    Låna en kasett och trycka i 4st nya stift är ju iaf en billig början på felsökning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Det är ett öppet filter från bsr med avskärmning.
    borde inte vara några problem hade inga problem förra sommaren.

    Börjar med kasetten, synd att den ska vara så dyr

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364
    Okey. njae. även med avskärmning så kanske den sitter dumt till..

    Men försöka att låna nån Di först så du vet att det är den, innan du springer å köper en...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Jag har faktiskt precis samma fel (gjorde en tråd om det för nån vecka sen) och har bytt tändstift idag. Felet är fortfarande där. Har dock inte testat det när den är kall. Men tändstiften är det nog inte för dig heller.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Ratzsa
    Jag har faktiskt precis samma fel (gjorde en tråd om det för nån vecka sen) och har bytt tändstift idag. Felet är fortfarande där. Har dock inte testat det när den är kall. Men tändstiften är det nog inte för dig heller.
    Har tändkasetten pajat så rekommenderar jag stiftbyte, kan även hjälpa en del då iaf när jag råkat ut för trasig DI så har stiften blivit väldigt vita i färgen och ser ut som gapen på stiften ökat rejält, och bilen börjat gå än sämre.

    Så byter man DIn så är det nog även bra att byta stiften samtidigt.

    Så låna en DI av någon eller närmast saabverkstad och se vad som händer, OFTA är den en stor felkälla när bilen går illa på nått vis, iaf på ng900 då lmm inte finns på turbobilarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Jag bytte som sagt stift idag, men de gamla såg faktiskt rätt okej ut. Har inte bytt nån tändkasett, men får kolla upp det på måndag.

  13. #13
    Testade med Ref-kassett igår och bilen gick då rent igen.
    Bytte tillbaka till min gamla då jag inte kunde få tag i en ny vid det tillfället. Det konstiga är att bilen går rent med min gamla tändkassett nu. Har inte hoppat eller liknande sen dess

    funderar på om jag ska byta? Hur kan detta komma sig?

    Mvh

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Sm3karn
    Testade med Ref-kassett igår och bilen gick då rent igen.
    Bytte tillbaka till min gamla då jag inte kunde få tag i en ny vid det tillfället. Det konstiga är att bilen går rent med min gamla tändkassett nu. Har inte hoppat eller liknande sen dess

    funderar på om jag ska byta? Hur kan detta komma sig?

    Mvh
    Någon där uppe kanske gillar dig? Du sparade precis 2500kr.
    Fast det lär väl dyka upp igen..

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Citat Ursprungligen postat av Sm3karn
    Testade med Ref-kassett igår och bilen gick då rent igen.
    Bytte tillbaka till min gamla då jag inte kunde få tag i en ny vid det tillfället. Det konstiga är att bilen går rent med min gamla tändkassett nu. Har inte hoppat eller liknande sen dess

    funderar på om jag ska byta? Hur kan detta komma sig?

    Mvh
    Någon där uppe kanske gillar dig? Du sparade precis 2500kr.
    Fast det lär väl dyka upp igen..
    det verkar ju nästan för bra för att vara sant. kommer väl tillbaka

Liknande ämnen

  1. Motorproblem, startar inte, ng900
    Av sabes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 17:08
  2. Motorproblem.
    Av Saabturbopower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 22:47
  3. motorproblem ng900 2.3i
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 16:19
  4. motorproblem ??
    Av Super Mandus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •