Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Oljud under huven sen dog den OG9-5

  1. #1

    Oljud under huven sen dog den OG9-5

    Bil: 9-5 Aero -02

    Svängde ut från en parkering varpå det lät som om man hörde en burk med bultar som skakades runt på hö sida fram i motorhuven. sen stannade bilen. det är kräm i batt men startmotorn går inte runt. innan detta hände så fanns det inga missljud i motorn. hittade inget vatten eller olje på marken eller i motorrummet.
    detta är en automat som rullat 14 000 mil. lådan är ok.
    någon som har varit med om detta.
    önskar lite hjälp, tack på förhand.

    transalp.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    82
    En du fråga kanske men har du kvar olja i motorn? Jag hade samma problem med en gammal bil för länge sedan och det fanns inte ens kvar olja på stickan så den skar helt enkelt.
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  3. #3
    yes kollade oljan samma dag på morgonen, då vare ok.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Ta bort tändstiften och lys ner i cylindern och kolla hur de ser ut.
    Kolla om du kan dra runt när tändstiften inte sitter i.
    Går inte de lyft ventil kåpan och se hur kedjan m.m. sitter.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Min gamla 9000CD -91 har exakt samma beteende... och den fick jag överta gratis pga att kamkedjan har rasat... tyvärr. Lutar åt tre alternativ för min del... 1. Köpa Haynes-boken & renovera alt byta motor. 2. Sälja bilen till någon som vill & kan bättre än jag. 3. Skrota den (detta känns helt uteslutet i och med att den är i fint skick, fullt fung klimatanl, farth mm)... nu är då detta en äldre bil men du får väl en fingervisning. Den jag har, har gått 18000 ungefär. Och på denna så rasade kedjan på motorvägen... kanske mildare ras på din bil.

  6. #6
    tack för svaren, det verkar inte se så bra ut det här, men man får hoppas på det bästa.
    någon som vet vad en beg motor kostar till en 9-5 aero 02. det är nämligen så att förra ägaren slarvade med den andra servicen så motor garantin inte gäller längre. får tyvär stå för alla kostnader själv som det ser ut.

    transalp.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    15-20k kan man hitta en fräsch maskin för. Går att hitta billigare också men då är ju skicket inte det bästa kanske. Dom tar mer för en Aero motor så köp en från en vanlig 2,3t och lyft över utrustningen som skiljer.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  8. #8
    som tur va va det inget motorhaveri, utan det var generator remmen som gick av när generatorn skar och då så rasade även vattenpumpen.

    en lite gladare saab ägare. nu är semestern räddad.

    mvh transalp.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773
    Varit med om samma sak med mina og9-3 trodde motorhaveriet var ett faktur, men det var lagret i en löprulle till polyremmen som skar och remmen gick av...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Problem med huvlåset NG9-3
    Av StefanM i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-12-03, 16:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •