Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Alltid gifta in nya boxen med bilen??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    27

    Alltid gifta in nya boxen med bilen??

    Jag har ett litet problem. När man byter styrenheten för insprut i bilen på en Saab 9000 2,0T -97. Måste man "gifta" in denna för bilen hos saab då?

    Jag har tagit en styrenhet från en 2,3T med tillhörande magnetventil och slangar. Men när jag stoppat i denna box så startar inte bilen. Är det någon form av startspärr på dessa bilar?
    Frågar man inte,får man inget veta...
    Saab 9000 CSE 2,0t -97

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Ja, det är startspärr (VSS) på originalboxen i bilen. Det låter som att det även är det på den som du försöker byta till. Då måste du gifta in vid varje byte. Undantaget är om du har två boxar med samma nr (klonade boxar) som man t.ex kan efter att ha beställt trim efter den gamla boxens nr. Även gamla boxar (före -96, -97) saknar VSS och går att stoppa in utan ingifte.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Alltid gifta in nya boxen med bilen??

    Citat Ursprungligen postat av Wroooom
    Jag har ett litet problem. När man byter styrenheten för insprut i bilen på en Saab 9000 2,0T -97. Måste man "gifta" in denna för bilen hos saab då?

    Jag har tagit en styrenhet från en 2,3T med tillhörande magnetventil och slangar. Men när jag stoppat i denna box så startar inte bilen. Är det någon form av startspärr på dessa bilar?
    Såvida du inte bytt programmet i boxen så bör du inte använda den överhuvudtaget. En 2,3L motor får i sig betydligt mycket mer bränsle än en 2,0t, skador på katalysator, turbo osv brukar kosta en del...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Troligtvis så är det startspärr i boxen, om inte något drivsteg har gått sönder.

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Lite fundersam blir man när man läser detta.
    Jag fick tag på MV+slangar samt T5 box med trim i från en 2,0ltt 9000 -97 jag monterade in detta i min bil i signaturen nedan. Det funkade rakt av, plugg and play. Denna box har med VSS liksom min orginal box har. Larmet fungerar som det är tänkt med nya boxen i. Dock är det från en 2,0 ltt till en 2,0 ltt.

    mvh
    B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Lite fundersam blir man när man läser detta.
    Jag fick tag på MV+slangar samt T5 box med trim i från en 2,0ltt 9000 -97 jag monterade in detta i min bil i signaturen nedan. Det funkade rakt av, plugg and play. Denna box har med VSS liksom min orginal box har. Larmet fungerar som det är tänkt med nya boxen i. Dock är det från en 2,0 ltt till en 2,0 ltt.

    mvh
    B
    Och VSS funktionen fungerar som den skall på din bil just nu? Startspärr och larm är 2 skiljda saker.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Lite fundersam blir man när man läser detta.
    Jag fick tag på MV+slangar samt T5 box med trim i från en 2,0ltt 9000 -97 jag monterade in detta i min bil i signaturen nedan. Det funkade rakt av, plugg and play. Denna box har med VSS liksom min orginal box har. Larmet fungerar som det är tänkt med nya boxen i. Dock är det från en 2,0 ltt till en 2,0 ltt.

    mvh
    B
    Och VSS funktionen fungerar som den skall på din bil just nu? Startspärr och larm är 2 skiljda saker.
    Gick ut och provade. Larmade av bilen utan att starta den. Efter ca 30 sek så började dioden dubbelblinka som den skall när VSS går in. Men bilen gick att starta ändå. Så nej tydligen så fungerar inte VSS som det är tänkt.

    My bad...

    mvh
    Björn
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear

    Gick ut och provade. Larmade av bilen utan att starta den. Efter ca 30 sek så började dioden dubbelblinka som den skall när VSS går in. Men bilen gick att starta ändå. Så nej tydligen så fungerar inte VSS som det är tänkt.

    My bad...

    mvh
    Björn
    Tyvärr verkar många trimfirmor göra på detta sätt för att slippa problemet med att gifta in styrboxar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av sebb898
    Troligtvis så är det startspärr i boxen, om inte något drivsteg har gått sönder.
    Jag stoppade tillbaka min original box...och då hoppade den igång...
    Frågar man inte,får man inget veta...
    Saab 9000 CSE 2,0t -97

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Tyvärr verkar många trimfirmor göra på detta sätt för att slippa problemet med att gifta in styrboxar.
    Tack för infon, gick omkring o trodde det var som det skulle. Vet ej vad det är för trim i boxen. Utrustningen kommer från en bildemontering där jag själv plockade utrustningen ur bilen. Kul o prova o det funkar kostade inget. Får köra med insidan i skallen då jag inte vet vem som levererat boxen. Den peakar 1,2-1,3 på bar på femman. Bilen blev iaf roligare att köra. Men skall det bli riktigt kul få jag ta hojen ist. Då händer det grejor.

    Sorry för OT.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Wroooom
    Citat Ursprungligen postat av sebb898
    Troligtvis så är det startspärr i boxen, om inte något drivsteg har gått sönder.
    Jag stoppade tillbaka min original box...och då hoppade den igång...
    Lika bra det, den box du har med det programmet i skall du inte ha i din bil iaf. Dock bra att ha om du skall lägga i en anpassad mjukvara och ha orginalboxen kvar.

    Trevlig helg.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Gifta in boxen
    Av Al Capone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •