Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Trögväxlad 99:a med 900-låda. Akut!

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Trögväxlad 99:a med 900-låda. Akut!

    Hej.

    Efter att jag konverterat min 99:a till T16 så har växlarna blivit trögare och trögare att få i. Det började med att jag inte hade riktigt rätt utrustning för att lufta kopplingen, men det gick ändå. Efter ett tag så blev det svårt att hitta och lägga i 1:an och 2:an, men det visade sig att klamman på växellänkaget hade lossnat, så jag justerade det.

    Senare under en resa till Luleå (ca 25 mil enkelväg) så blev växlarna trögare och trögare att lägga i (framförallt 1 och 2). De fortsatte att bli trögare att lägga i och nu kan jag inte starta på varken 1 eller 2 (får helt enkelt inte i dem) om motorn är i gång. Det är helt klart så att kopplingen inte kopplar ur tillräckligt. Denna gång hade klamman på växellänkaget inte lossnat, men jag justerade länkaget en gång till utan förändring.

    Jag prövade lufta med två olika metoder:

    1. Pumpa flertalet gånger på pedalen, sedan hålla mot golvet och öppna luftnippeln, upprepade gånger. Ingen luft upptäktes.

    2. Med en oljekanna fylld med bromsvätska, trycka vätska bakvägen genom luftningsnippeln, huvudcylindern och till behållaren, upprepade gånger. Ingen luft upptäktes och nivån i behållaren steg.

    Som jag upplevt det så har nivån i broms/kopplingsvätskebehållaren inte sjunkit nämvärt under de 180 mil jag kört med bilen hittils. Huvudkopplingscylindern är den som satt original i 99:an, medan växellåda och således koppling med slavcylinder kommer från donator 900:an (1990). 99an (1984) har gått drygt 22000 mil och 900an drygt 25000 mil.

    Vad kan vara fel?

    Behöver mer eller mindre akut hjälp då jag skall flytta och måste kunna köra bilen.

  2. #2
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Varit i kontakt med två verkstäder (i Lule samt Pite) ang. mitt problem. Båda sa att det berodde på luft i systemet. Kan det vara så? Jag tänker att är mängden luft konstant så bort det inte bli någon skillnad?

    Samtidigt frågade jag ang. "hållverktyget" till tryckplattan; vad jag sett på mekonomens hemsida finns det två diametrar (125 mm resp. 170 mm), vilken skall jag ha, det kunde inte verkstaden svara på?

  3. #3
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Samtidigt frågade jag ang. "hållverktyget" till tryckplattan; vad jag sett på mekonomens hemsida finns det två diametrar (125 mm resp. 170 mm), vilken skall jag ha, det kunde inte verkstaden svara på?
    Det beror helt och hållet på vilket fabrikat din tryckplatta har...tror det är så i varje fall.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Varit i kontakt med två verkstäder (i Lule samt Pite) ang. mitt problem. Båda sa att det berodde på luft i systemet. Kan det vara så? Jag tänker att är mängden luft konstant så bort det inte bli någon skillnad?

    Samtidigt frågade jag ang. "hållverktyget" till tryckplattan; vad jag sett på mekonomens hemsida finns det två diametrar (125 mm resp. 170 mm), vilken skall jag ha, det kunde inte verkstaden svara på?
    Hur mycket glappar din kopplingspedal...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Det beror helt och hållet på vilket fabrikat din tryckplatta har...tror det är så i varje fall.
    Jasså. Då kanske man kan köpa den större (om jag skulle behöva verktyget) och böja till den mindre diametern om det skulle visas sig att det var den. Man kan inte ta reda på det via växellådsnummret?


    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Hur mycket glappar din kopplingspedal...?
    Jag får kolla det på måndag när jag kommer tillbaka till Arjeplog. Hurså?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Hur mycket glappar din kopplingspedal...?
    Jag får kolla det på måndag när jag kommer tillbaka till Arjeplog. Hurså?
    Sliten lagring till pedalen gör att inte huvudcylinderns hele slaglängd utnyttjas med påföljd att det inte kopplar ur urdentligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Hur mycket glappar din kopplingspedal...?
    Jag får kolla det på måndag när jag kommer tillbaka till Arjeplog. Hurså?
    Sliten lagring till pedalen gör att inte huvudcylinderns hela slaglängd utnyttjas med påföljd att den inte kopplar ur ordentligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Efter tips från olika ställen har jag nu utfört följande tester med följande resultat:

    1. Hålla kopplingspedalen i ett visst läge och den sjönk inte, alltså varken sliten huvud- och/eller slavcylinder?

    2. Det är ett spel på ca 1-1,5 cm innan kopplingspedalen över huvudtaget rör på huvudcylinderns tryckstång. Sedan är det ytterligare 2-3 cm då tryckstången rör sig, men innan det blir något större motstånd i pedalen. Kan detta tyda på att pedallagringen är slut, vilken då skulle göra att huvudcylinderns fulla slaglängd inte utnyttjas?

    3. Att växla med bilen stillastående och motorn avslagen är kanske går för trögt, svårt att säga, motstånd ispaken är det iaf. Det är dessutom som ett hack innan man får i backen. Nu är det iofs några dl för mycket olja i lådan, kan det påverka trögheten? Dessutom, efter OK:s rekomendation så har jag använt vanligt motorolja av mineraltyp till lådan.

    Dessutom tycker jag inte att pedalen känns svampig, vilket kanske kan betyda att det inte är någon luft i systemet?

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Fixa glappet i pedaql som steg ett. Det kan mycket väl vara den som jävlar till det för dig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Fixa glappet i pedaql som steg ett. Det kan mycket väl vara den som jävlar till det för dig...
    Håller med mågis, börja med glappet!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #11
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Glappet verkar inte var boven. Bytte till 900:ans pedal, vilken hade mindra glapp både i lagringen och i tryckstångens fästhål. Hålen i gaffeln på tryckstången var även de ovala. Visst, blev det mindre glapp med den pedalen och jag prövade även med ett provisoriskt mellanlägg vilket resulterade i att jag bottnade huvudcylindern innan pedalen tog i "golvet", ändå kopplade den inte hur helt.

    Körde flera luftningsomgångar med trycksatt behållare. Körde igenom 3-4 behållare med vätska, utan en tillstymmelse till luft eller förbättrad urkoppling. Skall beställa repsatser till slav och huvudcylinder så att jag har de till helgen.

    Någon nämde följande (http://www.saabklubben.com/ubbthread...d&Number=82859):

    "På slavcylindern sitter ev. en plastring(beroende av utförande) med en låsring på, denna ska vara max utdragen mot urtrampningslagret. Om den inte är det så får man nästan dubbeltrampa för att bilen ska koppla ur riktigt."

    Vad är det?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    ser ut som en damask bakom urtramplagret på slaven, meningen är att den skall förhindra att urtramplagret trycks / sugs tillbaka för långt och orsaka onödig dödgång. vill minnas att den kom till någon gång på 85 talet i hop med den slaven som bara har o-ringar i sig.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Pressa in olja via slaven annars, med oljekanna etc.. Brukar oftast funka bättre att lufta så

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  14. #14
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    ser ut som en damask bakom urtramplagret på slaven, meningen är att den skall förhindra att urtramplagret trycks / sugs tillbaka för långt och orsaka onödig dödgång. vill minnas att den kom till någon gång på 85 talet i hop med den slaven som bara har o-ringar i sig.
    Går det att skjuta tillbaka plastringen då, om den inte skulle var "max utdragen mot urtramplagret"? Eller är det slitagerelaterat och måste bytas?


    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Pressa in olja via slaven annars, med oljekanna etc.. Brukar oftast funka bättre att lufta så
    Jo, jag provade det tidigare (visserligen körde jag inte länge) och nivån i behållaren steg på en gång...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    plastringen ska trycka lagret mot tryckplattan. undrar om det inte blev ett avstånd mellan plasten och botten på slaven på c:a 10mm om koppling frisk mindre om koppling sliten
    sen kan det vara minst två grejer till som kan spöka till det, det kan ha lossnat en bit av lammellen eller tryckplattan och lagt sig i mellan och orsakar att kopplingen draggar med svårväxlat som följd det andra är att det kan vara ett stort axialspel på veven så att den åker fram o tillbaka och då slår tillbaka slaven med begränsad slaglängd som följd det kan man ev se på plastringen om den flyttar på sig framåt i bil
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  16. #16
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Så här ser det ut:


    uppsläppt pedal


    helt nedtryckt pedal

    Jag kunde inte röra lamellen axiellt då pedalen var nedtryckt. Nu är bara frågan om avståndet urtrampningslagret rör sig borde är tillräckligt? Kan någon säga om avståndet på bilderna ovan är normalt eller för kort? Är det normalt är det förmodligen något annat som gör att den inte kopplar ur.

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Huruvida slaget är okej eller inte låter jag någon annan yttra sig om.
    Men, när du ändå hade isär grejorna för ombyggnation till T16, varför gjorde du inte rent dom då...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Här har vi problemet:



    Sliten solfjäder, "anliggningsytan" mot urtramplagret är väldigt sned.

    Nu när jag ända har slavcylindern lös passar jag på att renovera den, jag kommer även att lyfta ur motorn för att komma åt att byta huvudcylindern till en renoverad dito, har ändå förberett för att lyfta ur motorn.

    Passar en 228 mm tryckplatt avsedd för 9000 även 900 T16-motorn? Är det någon som har en bättre begagnad tryckplatt inkl. lamell till övers så köper jag gärna, snarast!

  19. #19
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ...Men, när du ändå hade isär grejorna för ombyggnation till T16, varför gjorde du inte rent dom då...
    Så mycket hade jag inte isär, lossade aldrig kopplingskåpan...

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ...Men, när du ändå hade isär grejorna för ombyggnation till T16, varför gjorde du inte rent dom då...
    Så mycket hade jag inte isär, lossade aldrig kopplingskåpan...
    Okej, det förklarar en del...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Jäkligt trögväxlad låda när det var minus 20 :(
    Av sOFFe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 12:24
  2. trögväxlad 9k låda
    Av lutte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •