Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad ska man göra för att få saab på benen?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    975

    Vad ska man göra för att få saab på benen?

    Ja, efter alla rykten funderar jag på vad man skall man göra för att få Saab på benen?

    Det tråkiga med en amrikansk ägare är att man ser allt så jävla kortsiktigt.

    Ledningen vill väll se vinst inom ett år för att inte lägga ner, att ta en subaru och på ett halvt på ett halft år (?) göra om den till en "saab". Ännu värre är väll chevrolert-daweoo, där dom fortfarande har kvar daweoo märket på ratten. Visst är det så att saabägare är speciellt märkestrogna, men dom flesta bilköpare har väll ändå någon känsla för sitt märke?

    Om man ledningen hade lungnat sig lite, investerat ännu mer i SAAB (ja, det har väll pågott en tag nu men det känns ändå som att SAAB har lite ont om pengar) och låtit saab utveckla och pressentera en ny generation 9-5, samt göra en stor reklamkanpanj. Saken är ju att 9-3 går rätt bra nu?

    Just nu känns det som att saab är inne i en väldigt ond cirkel och saabvarumärket kommer, som dom så fint säger, vattnas ut helt.

    Även om säljryktet bara var ett rykte, så tror jag det bästa för saab skulle var att något europerskt bilföretag köpte saab. Volvo går väldigt bra nu, och man kan lätt tro att det alltid varit så, men faktum är ju att man ett tag var nära på att lägga ner hela bilproduktionen. Med hjälp av nya krafttag lyckades man dock vända förlust till vinst, och volvo är väll inte det ända exemplet på detta. Alla företag har väll sina svåra år?
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    Det bästa för saab är att GM ger dom bra plattor att bygga roliga och bilar med mycket körglädje med tydlig saab design och bra kvalite.
    Det skulle göra susen för saab.
    Sen vilka plattor dom bilarna skulle bygga på har mindre betydelse och att motorerna måste svara upp till det som saab står för.
    Gärna turbo motorer för hela slanten och då även V8t
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 269
    Problemet är väl att GM inte har några bra "plattor" att konkurera med. Gm har ju faktisk bara en samling konstiga (mindre roliga) bilmärken...förutom just Saab då.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Problemet är väl att GM inte har några bra "plattor" att konkurera med. Gm har ju faktisk bara en samling konstiga (mindre roliga) bilmärken...förutom just Saab då.
    Vad är en bra platta?
    Det jag anser med en bra platta är just hög kvalite på el delar som generator och fläktar.
    sen så är det ju ac som ingår där också och även delar av hjulupphängningen och själlva grunden i bilen.
    Se hur bra ng900 blev med en så gammal platta i grunden.
    Är bara det bra konstruerat från början så är det inga problem att få en bra bil.
    Är övertygad om att saab fortfarande kan göra underverk med det dom får från GM.
    Det har dom ju gjort förut.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Problemet är att de inte har nåt kul, spännande och nytt ALLS!!
    Och INGA vassa bilar att konkurera med!
    Märket börjar bli urvattnat och snart krävs det för mycket pengar för att komma över ytan igen tror jag.

    Varför?
    Det saknas resurser.
    Varför?
    Hmmm, bra fråga. Inhemsk politik har ju tex inte gjort vad de kunnat för att stötta inhemsk bilproduktion.
    Liten hemmamarknad är ju heller inget plus.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Problemet är att de inte har nåt kul, spännande och nytt ALLS!!
    Och INGA vassa bilar att konkurera med!
    Märket börjar bli urvattnat och snart krävs det för mycket pengar för att komma över ytan igen tror jag.

    Varför?
    Det saknas resurser.
    Varför?
    Hmmm, bra fråga. Inhemsk politik har ju tex inte gjort vad de kunnat för att stötta inhemsk bilproduktion.
    Liten hemmamarknad är ju heller inget plus.
    M.V.H.
    Personligen så tror jag att vi kommer få se ett antal roliga bilar från saab inom en snar framtid.
    Bland annat en sonett och även suvar som kan bära saab namnet och allt det står för.
    Roliga och underhållande bilar som tilltalar den breda allmänheten.
    Saab kan växa men frågan är ju bara hur bra man utnyttjar detta!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    975
    och vad som återstår av den synen vi har på saab idag.
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 724
    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":17h0uoy6
    Problemet är att de inte har nåt kul, spännande och nytt ALLS!!
    Och INGA vassa bilar att konkurera med!
    Märket börjar bli urvattnat och snart krävs det för mycket pengar för att komma över ytan igen tror jag.

    Varför?
    Det saknas resurser.
    Varför?
    Hmmm, bra fråga. Inhemsk politik har ju tex inte gjort vad de kunnat för att stötta inhemsk bilproduktion.
    Liten hemmamarknad är ju heller inget plus.
    M.V.H.
    Personligen så tror jag att vi kommer få se ett antal roliga bilar från saab inom en snar framtid.
    Bland annat en sonett och även suvar som kan bära saab namnet och allt det står för.
    Roliga och underhållande bilar som tilltalar den breda allmänheten.
    Saab kan växa men frågan är ju bara hur bra man utnyttjar detta![/quote:17h0uoy6]


    bra att du för en gång skull skrev "Personligen så tror jag".

    problemet för saab är ju på det stora att folk inte vet om vad saab gör, de hjälper ju inte hur många roliga modeller de gör om de inte har några att sälja dem till eller hur. så jag säger bättre marknadsföring så att folk får reda på vad saab är....ett snabbt ex.

    åker man till usa och frågar en amerikan om han vet vad saab är, så svarar han nej. medan däremot begreppet "ungar, volvo, villa" är mycket känt där.


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

Liknande ämnen

  1. vad kan man göra för att öka gasresponsen på en saab 9-5?
    Av klimpan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 14:03
  2. Vad göra? saab 9-3 2.0t -99 154hk
    Av Stismile i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 14:51
  3. saab, dyr försäkrng, vad göra?
    Av Nemesis_saab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •