Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kopparpasta vs aluminium,jordpunkt

  1. #1

    Kopparpasta vs aluminium,jordpunkt

    Hej!

    Lossade jordpunkten fram på blocket idag och smorde med lite kopparpasta,men kom efter ett tag på att vissa delar som kom i kontakt med pastan är av alu, hur fungerar kopparpasta och alu ihop? Problem?


    Med vänlig hälsning

    Alexander, Saab 9-5

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Du ska definitivt INTE ha koppar pasta där.
    Rengör ordentligt bara kontakt ytorna och sen lägg på nån form av skydds fett som finns att köpa.
    De är betydligt bättre.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Kopparpasta använder man mellan två kopparytor inget annat, likadant alupasta fast mellan aluminium självklart

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Tycker du det, mellan koppar behövs knappast ngt. Kopparpasta passar bra till stål/järn, dock inte ihop med Al då det finns risk för glalvaniska strömmar som äter.
    ove
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Vad är det som är aluminium vid jordpunkten?
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Hmm, vad innehåller kopparpastan?? Inte koppar då eller, alla blandningar av olika metaller leder till galvaniska strömmar. Därav en anledning till att man har glykol i kylvattnet, för att förhindra oxidation.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Använd batteri pols fett tror jag de heter efter du har rengjort ytorna och skruvat fast kontakten för att skydda de så de INTE bildas korrosion.
    Fett leder inte ström bra!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm, vad innehåller kopparpastan?? Inte koppar då eller, alla blandningar av olika metaller leder till galvaniska strömmar. Därav en anledning till att man har glykol i kylvattnet, för att förhindra oxidation.
    tror nog du ska läsa på lite..

    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116286

    där står ganska exakt vad det brukas till, om det enbart är till för koppar så är ju användningsområdet på en bil ungefär 0.

    Sen att det inte ska brukas på området som nu gjorts är ju en annan 5a.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Ja användningsområdet på kopparpasta är 0, vi har totalförbud mot det på jobbet. Det är dessutom väldigt aggresivt mot gummi, så i närheten av bromsarna och damaskerna till kolvarna får det absolut inte vara.

    Bosse bildoktorn gjorde att alla verkstäder tjänade sig en slant på byte av handbromsbackar och byte bromsok eller renovering bromsok.
    Även del hjulbultar har sålts och skärmar har riktats pga detta.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Kopparpasta passar sig bra på ställe där skruvar eller muttrar riskerar att bränna fast, typ skruvar på turbo och grenrör mm.
    Ingen annanstans.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Risken att använda kopparpasta måste vara kraftigt överdriven!?
    Jag har i över 40 år använt kopparpasta (utblandad med litet olja) överallt där jag inte vill att "saker" skall fastna eller kärva. Tex handbromsbackar med mekanism, glidande bromsok, alla skruvar och muttrar i hela bilen, avgasrör mm och har aldrig upptäckt några nackdelar med det.

    Per L

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Kopparpasta passar sig bra på ställe där skruvar eller muttrar riskerar att bränna fast, typ skruvar på turbo och grenrör mm.
    Ingen annanstans.
    Jag brukar inte smörja skruvar jag absolut inte vill ska lossna av sig själv särskilt turbon där packningar riskerar att bli fördärvade för att bultarna lossnar Däremot lamdasonder så fungerar alupasta utmärkt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    149
    kopparpasta går utmärkt att använda vid jordfästpunkter! absolut ingen fara.
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Jag brukar inte smörja skruvar jag absolut inte vill ska lossna av sig själv
    Finns det några skruvar man vill skall lossna av sig själva?
    Då kan man ju lika bra skita i och spänna dem!
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Risken att använda kopparpasta måste vara kraftigt överdriven!?
    Jag har i över 40 år använt kopparpasta (utblandad med litet olja) överallt där jag inte vill att "saker" skall fastna eller kärva. Tex handbromsbackar med mekanism, glidande bromsok, alla skruvar och muttrar i hela bilen, avgasrör mm och har aldrig upptäckt några nackdelar med det.

    Per L
    ''

    Jag håller med, det är rätt överdrivet, behöver man något klet och kopparpasta är det enda man har så kör på det. Själv använder jag mycket grafitpasta, och koppar och aluminiumpasta mer där det är varmt.
    Men jag tycker du utan problem kan använda kopparpasta på jordpunkter om du vill ha nåt att smörja med.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  16. #16
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    KOPPARPASTA 4 EVER!

    Bra grejer om man använder det på rätt sätt. Jag använder det på bultar och muttrar etc som jag inte vill skall rosta fast så som hjulbultar, bultar till spindelleder och justerskruvar på bromsok, funkar ypperligt för mig som skiter i att dra sådant med moment utan tills det sitter fast iställlet.

    Sedan bör man inte vara för frikostig med det iofs, jordpunkter fungerar det till, men fett är nog bättre, dock funkar det med kopparpasta. På bromskolvar etc funkar det med om man är ute efter en snabb lösning på en kärvande kolv, dock får man räkna med att byta gummi senare.

    Så använd kopparpastan lite med förstånd bara så är det utmärkt....
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    KOPPARPASTA 4 EVER!
    funkar ypperligt för mig som skiter i att dra sådant med moment utan tills det sitter fast iställlet.

    Så amnvänd kopparpastan lite med förstånd bara så är det utmärkt....
    Kopparpastan minskar friktionen så att dra med "rätt" moment kan förstöra bultar/gängor. Så dra åt men dra försiktigt!

    //Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  18. #18
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av SDJ
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    KOPPARPASTA 4 EVER!
    funkar ypperligt för mig som skiter i att dra sådant med moment utan tills det sitter fast iställlet.

    Så använd kopparpastan lite med förstånd bara så är det utmärkt....
    Kopparpastan minskar friktionen så att dra med "rätt" moment kan förstöra bultar/gängor. Så dra åt men dra försiktigt!

    //Jesper
    Ja precis, drar tills det sitter fast. Funkat fint i många år...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Tror nog ni alla skulle praktisera på en verkstad ett halvår eller så och se följderna som blir av kopparpasta
    Har någonstans i bakhuvudet att Saab till och med skickat ut servicemeddelande en gång i tiden på att kopparpasta inte fick brukas.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    KOPPARPASTA 4 EVER!

    Bra grejer om man använder det på rätt sätt. Jag använder det på bultar och muttrar etc som jag inte vill skall rosta fast så som hjulbultar, bultar till spindelleder och justerskruvar på bromsok, funkar ypperligt för mig som skiter i att dra sådant med moment utan tills det sitter fast iställlet.

    Sedan bör man inte vara för frikostig med det iofs, jordpunkter fungerar det till, men fett är nog bättre, dock funkar det med kopparpasta. På bromskolvar etc funkar det med om man är ute efter en snabb lösning på en kärvande kolv, dock får man räkna med att byta gummi senare.

    Så använd kopparpastan lite med förstånd bara så är det utmärkt....
    Skrämmande att se att du andvänder det till kolvarna i bromsoken, det är ett ganska så slipande matrial och då dessutom väldigt skadligt för gummitätningarna. Det är till att tänka på säkerheten. Mer fel än att köra utan katalysator.

Liknande ämnen

  1. Bra jordpunkt. var?
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-08, 10:49
  2. Jordpunkt för slutsteg i bagaget 9000
    Av Arc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 00:13
  3. Kopparpasta på navet och galvaniska strömmar?
    Av Aero_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •