Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: baslåda till en 9-5 sedan -99

  1. #1

    baslåda till en 9-5 sedan -99

    tjena..

    har nyss köpt en sluten baslåda med en power 10:a rockford i. men skulle vilja ha den portad. någon som har erfarenhet av 9-5 sedan o åt vilket håll basen spelar bäst med en portad låda.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Är lådans volym beräknad för att vara sluten så är det inte säkert att det blir så jättebra om du portar den.
    Du får räkna lite på lådans volym o elementets egenskaper och se om det kan bli bra/pannkaka.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    ne alltså jag förstår att man inte ska porta en låda som är bärkäknad att vara sluten. skall man ha en portad blir den ju oftast större. men nu var det så om nån hade erfarenhet av 9-5 sedan som vet hur det ska vara. port o bas/basar uppåt eller innåt o porten tätad mot skidluckan så allt kommer in.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    64
    Port å bas ska sitta på samma sida,och ska riktas framåt genom skidluckan som får vara öppen eller tas bort.Har tyvärr inga bilder på denna dator då jag fick byta hårddisk förra veckan(någon som kan återskapa en kunnigt kraschad hdisk?).

  5. #5
    ja port och bas ska sitta på samma sida men många baslådor som byggs så sitter basportarna på sidan och basen på framsidan.

    jag hävdar att basarna ska riktas mot bakluckans öppning. pga av att basfrekvenserna är så långa. men testa först och lyssna vad som låter bäst.

    Citat från backe:

    "Hur ska jag göra med baslådan i min BMW 3? Trekammare med ytterportarna i hyllan och mittporten mot ryggstödet som inte har hål eller vad?

    Det här är ett mer komplicerat ämne än du anar. Håller på med en artikel till min tidning om detta. Detta gäller också för basreflexlådor med basen framåt och rören upp genom hatthyllan. Generellt sätt ska alltid portar och element placeras på samma vägg i basreflexlådor. Alla portarna ska placeras på samma vägg i bandpasslådor.

    Normalt ska det förenklat fungera så här:

    Själva högtalaren spelar de övre bastonerna och porten spelar de lägre. Om man då placerar dessa intill varandra så får lådan i teorin en rak och fin frekvensgång. Om du då placerar porten i hyllan upp mot rutan så fungerar rutan som en "boost" och ökar frekvenserna från porten. Sätter du basen mot ryggstödet dämpar sätet de högre basfrekvenserna. För att enkelt definiera upp det hela, om lådan spelar exempelvis i teorin mellan 30 och 90 Hz. Det är i detta exempel det område du vill lyssna på. Du vill också kanske ha lite mer drag runt 65 Hz eftersom du spelar disco. Vad händer då i din bil? Jo, den låga basen ur porten, cirka 30 - 45 Hz riktas mot rutan och ökar med kanske 4 dB p.g.a. rutans vinkel med mera. Den högre basen från elementet spelar mot ditt ryggstöd och kanske dämpas med 8 dB p.g.a. klädsel, plåt och annat. Då blir resultatet att disco basen du ville ha ligger 12 dB lägre en djupbasen, den är alltså fruktansvärt undertryckt. Mina kunder kallar denna bas för ett otrevligt dovt buller och vill ha bort det. Prova du med allt framåt i en portad eller sluten låda med din bas. Man bör undvika att såga i hatthyllan på flertalet bilar då den är en bärande del av karossen och man kan få problem med vagnskadegarantin också.
    Utförlig artikel om detta finns i BACKEs tidning nr.5. Mer info om dessa under "Utbildningsmaterial". "

    MYCKET mer finns på hemsidan. Det är en djungel att få det bra!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    64
    [/img].Man får iofs ha armstödet nere om det ska spelas högt.Lådan är vinklad inåt ^ så basarna kan spela fritt från ryggstödet.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    jag har min såhär,


    man behöver verkligen inte ha basarna mot skidluckan för att få bra bas, kanske om man bara vill ha bas och inget annat.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    64

    Bas

    Helt rätt Kvistarn,har man separat bas till hemstereon också kan man ställa bashögtalaren i ett annat rum å stänga dörren.Förstår inte riktigt vad du menar med bara bas????.Pm:a gärna så vi inte tar upp denna tråd med detta,för min del e´ jag 100% säker på det jag skrev.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Bas

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 ÄRO
    Helt rätt Kvistarn,har man separat bas till hemstereon också kan man ställa bashögtalaren i ett annat rum å stänga dörren.Förstår inte riktigt vad du menar med bara bas????.Pm:a gärna så vi inte tar upp denna tråd med detta,för min del e´ jag 100% säker på det jag skrev.
    haha, jag är också 100% säker för jag har nog monterat baslådor i ett 10tal sedanbilar på ungefär samma sätt, och det har fungerat bra.
    du kan ju inte jämföra med att ha en sub i ett annat rum i huset, hatthyllan och ryggstödet stoppar knappast ljudet <80hz.

  10. #10
    tackar för alla svar... har nu gjort lådan så att bas o port körs mot skidluckan... en 6" port.. så det är bara den som tar upp hela skidluckan... o det låter riktigt bra för att bara vara en power 10:a

  11. #11
    men... kan det vara så att det låter sämmre om jag kopplar "basen" sj i 1ohm o bryggar det på steget ? för den basen är ju 2x2 ohm... så man kan koppla ihop polerna.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    Citat Ursprungligen postat av assassin75
    men... kan det vara så att det låter sämmre om jag kopplar "basen" sj i 1ohm o bryggar det på steget ? för den basen är ju 2x2 ohm... så man kan koppla ihop polerna.

    det beror på om ditt slutsteg klarar av 1ohm bryggat, inte helt vanligt.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av assassin75
    men... kan det vara så att det låter sämmre om jag kopplar "basen" sj i 1ohm o bryggar det på steget ? för den basen är ju 2x2 ohm... så man kan koppla ihop polerna.
    Det är väl pga dubbla talspolar? Kom ihåg att när du bryggar "känner" steget halva impedansen, alltså bryggar du en 4ohms bas känner steget 2ohm. De flesta stegen är ju 2ohms stabila så det är inga problem, Men skall du brygga en ohm, nej är svaret, inte om du vill ha brasa i skuffen!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    En liten kompromiss till att ha skidluckan öppen hela tiden kan ju vara att spela basen bakåt och ta bort hålen för 6*9'orna i hatthyllan. Detta såklart under förutsättning att det inte sitter högtalare där redan.

    Så har jag gjort iaf och jag märker ingen större skillnad mot att ha basen spelandes mot ryggstödet med öppen lucka. Jag spelar inte så jäkla högt dock, 10" med ganska klent steg.
    .:bjorn:eriksson

  15. #15
    läs mitt förra inlägg och ni har redan en massa problem utrett.

    Bashögtalare som riktas mot sätet kommer ge ifrån sig ett bumligt grumligt basljud. Eftersom det kommer dämpas/missfärgas utav sätet mm. Sen att det säkert låter bra om man har det så men man kanske kunde få det ännu bättre om basarna riktades bakåt.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    64
    Hmm,kan inte släppa detta.Det bästa är ju att prova flytta runt "lådan" innan slutlig montering då det finns 1 otal sätt att bygga på.1 anledning till att jag monterade min som visat innan var att bagageluckan skramlade rejält vid hög volym har även lyckats spela loss regplåten på 1 tidigare Saab(med bakåtvänd baslåda).Men som sagt prova prova å prova igen.

Liknande ämnen

  1. Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?
    Av Fredrik.A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 13:46
  2. Baslåda å slutsteg i 9-5 sedan..
    Av Flattbeat i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 14:19
  3. Hjälp med ritning till baslåda i 9-5 sedan!
    Av lohman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:25
  4. bygga baslåda og900 sedan
    Av Saaben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •