Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: elfel färddator

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    elfel färddator

    inhadlade mig en laddtrycksmätare och meckade in den där klockan satt. klockan som i övrigt inte funkade så tog jag och klipte av +,- och signalkabeln för att använda 12v till mätaren. Mätaren lyste men då till min fasa fick jag se att alla färddatorns lamper lyser! tankmätaren gav oxå upp. ACC vart det oxkså något fel på. Nån som har nån idé på vars felet kan sitta?
    Subaru Legacy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    336
    Vad för modell av SAAB ?

    Återställ kablarna t ursprunget och kolla om d funkar

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    en 9000T16 -88
    Subaru Legacy

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    jag menar klockan har väl ingen anknytning till färddatorn eller?
    Subaru Legacy

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Kan ju vara jorden till mätarhuset som du klippte utav

    Skarva du ihop det som dte var innan och paralellkoppla isf. din mätare med panelen.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Dimmern till instrumenteringen går ju även till klockan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    hehe ska kolla upp det... var ju och grävde bakom mätartavlan när jag drog turbotrycksslangen. såg inte att det var nått som hade trillat lös men jag ska kolla upp det där med klockan
    Subaru Legacy

  8. #8
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Klockan o färddatorn är ihopkopplade, du har ju knapparna till datorn under klockan vettu. Hade samma fel på min efter att jag haft bilen i småbitar. Felet va att säkringen till klockan lånats till annat. Så koppla tillbaka sladdarna så blir det bra igen.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Varför krångla med att klippa kablarna från början, använd en strömtjuv istället..

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    haha vem vet.. har inte kollat än..eller har inte haft tid.. håller just på att byta motor men får kolla upp det i ett senare skede
    Subaru Legacy

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Klockan o färddatorn är ihopkopplade, du har ju knapparna till datorn under klockan vettu. Hade samma fel på min efter att jag haft bilen i småbitar. Felet va att säkringen till klockan lånats till annat. Så koppla tillbaka sladdarna så blir det bra igen.
    testade att koppla ihop som det var innan med det funkade inte...
    bara för att klockan och färddatorn sitter i samma hus så tror jag inte dom har någon relation till varann eller har jag fel? en analog klocka till en digital färddator... kan ju säga att tankmätaren la av samtidigt!
    Subaru Legacy

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    I "klockhuset" har analoga klockan har en egen 3-polig kontakt medan knapparna till färddatorn har en 6-polig så där tror jag inte finns någon relation..

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    Citat Ursprungligen postat av NoeffectZ
    I "klockhuset" har analoga klockan har en egen 3-polig kontakt medan knapparna till färddatorn har en 6-polig så där tror jag inte finns någon relation..
    precis... felen som uppstod var ju att: bensinmätaren sluta fungera, acc´n tappar minne om man slår av bilen och hela färddatorn lyser!
    kan det vara någon jordkontakt som lossnat?
    Subaru Legacy

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    Citat Ursprungligen postat av NoeffectZ
    I "klockhuset" har analoga klockan har en egen 3-polig kontakt medan knapparna till färddatorn har en 6-polig så där tror jag inte finns någon relation..
    precis... felen som uppstod var ju att: bensinmätaren sluta fungera, acc´n tappar minne om man slår av bilen och hela färddatorn lyser!
    kan det vara någon jordkontakt som lossnat?
    Subaru Legacy

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    tog lös hela mätartavlan idag men hittar inget fel... alla fel är fortdarande kvar som jag skrev i inlägget innan.. ingen som har någon idé?
    Subaru Legacy

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Det kanske fattas en +30 spänning om acc´n tappar minnet.
    Eller jord.
    Man lär så länge man lever.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    ja kan hända... alltså såhär... jag peta lös klockhuset -> demonterade klockan -> stoppa i en laddtrycksmätare där istället pga klockan var pajj -> tog +och- spänningen till belysning, signalbakeln är kvar och används inte -> wops så pajjade tankmätare, acc´n bliv konstig, hela färddatorn lyser. tycker ju inte att klockan ska ha någon relation med färddatorn och de? inten som har ett elschema tillgodo över färddator?
    Subaru Legacy

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Börja med att försöka utesluta saker och ting...

    vad händer om du kopplar ur knapparn och klockan helt då? (ta ur båda sladdarna).

    Att du inte får nån info i färddatorn är ju troligt, men acc och tankmätaren kanske reagerar...

    Du kanske kan låna nån annans klocka och prova om den funkar? annars har skroten säkert en du kan testa.

    Kvarstår felen så borde det inte vara klockans fel. Då kan du ju börja leta efter annat, som jordpunkter, lösa kontakter osv.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    ska testa med en ny klocka... verkar helt skumt att att pajjade bara för att jag tog ut klockhuset...om det nu skulle vara så, varför har en analog klocka relation med en digital färddator? isf om färddatorn jordas via klockan på nått sätt men det verkar ju helt mysko!
    Subaru Legacy

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Boden
    Inlägg
    460
    Även jag har en Saab 9000 2,0 T -88 och min färddator pajjade och då bytte jag till en mindre en som jag hade liggande.. och den har itne lika många funktioner och en sladd mindre.. kopplade in de 2 befintliga sladdarna och den funkade.. Men tankmätarn funkar numera inte.. Så tankmätaren är på något vänter kopplad till färddatorn iaf..

    PS.. Nån som har den stora färddatorn liggandes nånstans som bara väntar påå att jag ska ta hand om och vårda den?!..
    just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •