Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Elbackspeglar som inte vill fungera (og 9-3)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Elbackspeglar som inte vill fungera (og 9-3)

    hejsan

    Elinställningen av backspeglarna vill numera inte funka. Jag har kollat säkringen och den är hel. Elhissarna är på samma och de funkar så det är nåt annan som är fel.
    Provade ta bort den invändiga plastkåpan men det gick inte alls.
    Några tips på felsökning?
    Bilen är en 9-3 -99
    mvh Benke
    RX 450h -12

  2. #2

    kanske en lösning

    Hej.
    Jag hade samma problem med mina speglar. Upp och ner funkade förvisso men inte åt den andra ledden. Jag demonterade strömställaren för speglarna och pillade isär den. Ofta är detaljer av denna typ plastsvetsade men inte denna. Det är gansla lätt att pilla isär den med en liten mejsel men se till att du har rent på bordet så att inte de tre konorna som leder strömmen åt olika håll beroende på hur du vippar strömställaren, ger sig av ut på golvet för de är ganska små. Gör rent kontaktytorna ordentligt, sätt sedan ihop "modulen" igen och testa. Själva strömställaren sitter som bekant i en plastkonsoll på dörren och den konsollen sitter bara faststryckt. Var försiktig men bestämd så lossnar den. //Kjell

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Prova att trycka som fan (inte hårt men många gånger) på knappen, åt alla håll, så brukar de hoppa igång igen. Det verkar som det blir rätt bra med oxid i den där vipp-knappen som gör att det inte blir kontakt. Jag brukar roa mig med att "motionera" speglarna när jag åker lite längre sträckor och har tråkigt

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98
    Har nog provat det tipset omedvetet, för numera fungerar det
    Misstänker starkt att det var skit mellan ratt och ryggstöd som gjorde att de inte fungerade...
    mvh Benke
    RX 450h -12

  5. #5
    Det var bra med oxid på alla kontaktytor och det var dessutom fullt av någon form av fett som jag misstänker skall hindra just oxid och det verkar ju funka klockrent i typ 9 år
    Jag torkade ur hela alltet med tops och sen funkade det men som sagt, hur länge? Det ger sig.

Liknande ämnen

  1. AC vill inte fungera
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 23:07
  2. LED-lampor i dimljus vill inte fungera. 9000
    Av oceaN666 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 16:08
  3. Parkljus o dimmljus vill inte fungera? 9000 98
    Av mjong i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •