Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: APC:n eller DI-kasseten

  1. #1

    APC:n eller DI-kasseten

    Saaben hackar fortfarande vid fullt gaspådrag då turbon laddar, har kollat lite på slangarna och ja hittade faktiskt en där det var ett stort hål i, blev skitglad och trodde det var felet. Men icke.

    Många har sagt att det kan bara laddvakten som slår till. För att kolla detta hur kan man stänga av APC för att kolla om det är den?

    Tack
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Ett försök till beskrivning: Om bilen hackar/går orent vid högt laddtryck pekar detta mot DI-kassetten.

    Ett abrupt "tvärstopp" i motorn vid högt laddtryck tyder på överladd så att "tryckvakten" slår ifrån. Detta tvärstopp brukar vara så obehagligt att det inte går att förväxla med misständningar på en eller flera cylindrar.

    För att koppla ur laddtrycksregleringen och få bilen att gå på GLT grundladddtryck kan du ta bort säkringen till magnetventilen, säkring nr 5.

    Detta är dock inte alltid ett solklart sätt att uppnå GLT då en kärvande MV kan ställa till det. Allra säkrats är att koppla ihop slangarna vid magnetventilens "W" och "C" anslutning dvs helt koppla förbi MV:n.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ett försök till beskrivning: Om bilen hackar/går orent vid högt laddtryck pekar detta mot DI-kassetten.

    Ett abrupt "tvärstopp" i motorn vid högt laddtryck tyder på överladd så att "tryckvakten" slår ifrån. Detta tvärstopp brukar vara så obehagligt att det inte går att förväxla med misständningar på en eller flera cylindrar.

    För att koppla ur laddtrycksregleringen och få bilen att gå på GLT grundladddtryck kan du ta bort säkringen till magnetventilen, säkring nr 5.

    Detta är dock inte alltid ett solklart sätt att uppnå GLT då en kärvande MV kan ställa till det. Allra säkrats är att koppla ihop slangarna vid magnetventilens "W" och "C" anslutning dvs helt koppla förbi MV:n.

    Lycka till!
    Jag testade och tog bort säkring nr 5 igår. Men den hackade fortfarande.
    Hur ska ja koppla ihop magnetventilens W och C? Asså med vad? och om det fortfarande hackar då?
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Det gäller bilen i signaturen?

    Det LM menade var att du tar slangen som går från Wastegateklockan på turbon och drar den direkt till kompressorhuset på turbon (dvs den "andra" änden av C-slangen vid MV)

    Nu har du en helt vanlig LTT. GLT ska nu vara ca 0.4 annars är nåt fel.

    Spökar det fortfarande så är det läge att misstänka tändning, annat luftläckage alt. bränsleproblem (hela skalan mao).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Det gäller bilen i signaturen?

    Det LM menade var att du tar slangen som går från Wastegateklockan på turbon och drar den direkt till kompressorhuset på turbon (dvs den "andra" änden av C-slangen vid MV)

    Nu har du en helt vanlig LTT. GLT ska nu vara ca 0.4 annars är nåt fel.

    Spökar det fortfarande så är det läge att misstänka tändning, annat luftläckage alt. bränsleproblem (hela skalan mao).

    Mvh
    Ursäkta men asså, ja vågar inte göra nått fel. Har du nån bild som du kan visa på hur ja ska koppla slangarna. Vill inte lämna i min verkstad för detta.
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873


    Se det som en principskiss då jag har för mig att "C" sitter lite annorlunda placerat på turboaggregatet i din bil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av LM


    Se det som en principskiss då jag har för mig att "C" sitter lite annorlunda placerat på turboaggregatet i din bil.
    Tack så mkt! du har verkligen varit till stor hjälp!
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  8. #8
    Okej har även testat att koppla förbi magnetventilen, ingen skillnad bilen hackar fortfarande. Nu kan jag utesluta Stift och magnetventil.

    Nu återstår det bara DI-Kasset eller läckage i nån utav slangarna.
    eller?
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Uddevalla of course!
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Okej har även testat att koppla förbi magnetventilen, ingen skillnad bilen hackar fortfarande. Nu kan jag utesluta Stift och magnetventil.

    Nu återstår det bara DI-Kasset eller läckage i nån utav slangarna.
    eller?

    Det är DI kasettet!!

    har haft EXAKT samma prob på min!

    byt den så lovar jag att de laddar fint och fullt igen
    Nlbs Sb!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av nilebo
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Okej har även testat att koppla förbi magnetventilen, ingen skillnad bilen hackar fortfarande. Nu kan jag utesluta Stift och magnetventil.

    Nu återstår det bara DI-Kasset eller läckage i nån utav slangarna.
    eller?

    Det är DI kasettet!!

    har haft EXAKT samma prob på min!

    byt den så lovar jag att de laddar fint och fullt igen
    Vad kostar en sån då?
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    En röd DI-kassett kostar ca 2300kr.

    Vill minnas att du får tre års garanti om du köper den på Mekonomen och endast 2år om du köper på Saab. Värt att kolla om det är så fortfarande.

    MVH

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    En röd DI-kassett kostar ca 2300kr.

    Vill minnas att du får tre års garanti om du köper den på Mekonomen och endast 2år om du köper på Saab. Värt att kolla om det är så fortfarande.

    MVH
    men ja fattar inte vad det har med saken och göra? DI-kasseten får turbon att hacka :S
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Uddevalla of course!
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    En röd DI-kassett kostar ca 2300kr.

    Vill minnas att du får tre års garanti om du köper den på Mekonomen och endast 2år om du köper på Saab. Värt att kolla om det är så fortfarande.

    MVH
    men ja fattar inte vad det har med saken och göra? DI-kasseten får turbon att hacka :S
    DI kasetten styr ju tändningen och tänder bilen fel så får ju turbon fel signaler med!

    de finns begagnade röda DI kassetter att köpa billigare än att köpa ny!

    jag hitta en för 1000 kr som funkar as fint! D
    Nlbs Sb!

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. Vad har DI- kasseten för funktion?
    Av MaCCe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 07:32
  3. lackla Di kasseten ?
    Av Zankan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •