Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bytt bromsbelägg, tappat handbromsverkan NG9-3

  1. #1

    Bytt bromsbelägg, tappat handbromsverkan NG9-3

    Bytte bromsbelägg runt om på min 9-3 ss arc 2003.

    Inga som helst problem bortsett från att fjädrarna i bak nog behöver bytas ut. Fö hittade jag finfina instruktioner här på Forum hur jag skulle gå tillväga.

    Men döm om min förvåning när handbromspaken nästan pekar rätt upp i taket efteråt när jag drar åt den. Släppte på handbromsen när jag lossade oken i bak. Då gled de lätt av. Kan vajern ha hoppat ur nån styrning av nåt slag? Oket är ju fäst i bromsslang och handbromsslangen. Lite rörde jag ju på hela allt när jag skruvade in cylindern.

    Edit felstavning
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  2. #2
    Det var som sjutton.
    Verkar som att handbromsen är självjusterande. Efter ett par dagar har spaken återgått till sitt normala läge. Tror det kan ha hänt när jag höll nere bromspedalen samtidigt som jag drog åt handbromsen??
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Rätt gissat!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-05 klockan 18:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48

    Dålig handbromsverkan ng9-3 2003

    Hej,
    har bytt till nya bromsok bak på min 9-3:a (pirat från Getech) efter att originaloken började kärva och slet ut beläggen på nolltid.

    Men efter det kom nästa problem, handbromsverkan är alldeles för dålig, tror inte den kommer gå igenom besikningen, som det nu är dags för.

    Jag har justerat vajern enligt. WIS anvisningar, men ändå tar den uselt.

    Några kända tips och trix för att få den att bita lite bättre?

    Beläggen är dessvärre från Biltema, men detta bör väll inte ha någon jätteinverkan på handbromsen? Även om handbromsen går på beläggen så bör inte tillverkaren spela någon jätteroll väll?

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Det är ju typ såna saker som kan dyka upp när man använder billiga pirat grejer, att beläggen är från bilteam har ingen betydelse i mina ögon handbromsen ska ta ändå.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Jo fast man tycker ju dom borde fungera tillfredsställande när dom kommer direkt ur lådan nya? även om det är pirat

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Glider kolvarna & beläggen helt fritt? För det behövs ju inte mycket klämkraft för att nypa om skivan så den låser upp vid bilprovningens kontroll. Det ska vilket friktionsbelägg som helst klar, såvida de inte är doppade i olja & silikon.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Yes, get gör dom! Kanske är så att oket helt enkelt bara är för dåligt?

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Skall man skruva tillbaka kolven på 9-3 SS/SC? Skruvade du ut kolven och sen petade i beläggen eller tryckte du på bromspedalen bara för att få ut kolven?

    Luftade du före eller efter du skruvade/pressade ut kolven?

    Om du hakar av vajern och trycker på hävarmen med handen (eller en tång eller nått), verkar det gå tungt? Ser du hur kolven rör sig?

    Rörde du handbromsen något innan du luftat/fått ut kolven till beläggets anliggningsyta?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Eftersom jag monterade nya belägg och skivor i samband med oken så var dom nya beläggen rätt tighta i oken! Bör man skruva ut kolven annars? Man ska alltså inte pumpa ut den med bromspedalen?

    Om man hakar av vajern och trycker på hävarmen går den inte tungt eller kärvar, man ser också att kolven rör sig utåt, inte mycket, men lite.

    Om jag rörde handbromsen något innan jag fått ut kolven vågar jag inte svara på! Men jag har justerat vajern enligt. WIS!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    NG 9-3 Ojämn handbromsverkan

    Som titeln lyder har jag ojämn handbromsverkan på min ng9-3. Installerade nyligen ett nytt ok på den drabbade sidan. Så misstänker att jag gjorde något fel eller att något behöver justeras. Har någon av er råkat ut för samma sak eller vet hur man åtgärdar det? Mvh Valter

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    För att slippa dylika problem så justerar jag själv när jag monterar nya delar. De flesta börjar med kolven inskruvad i botten och det är då det inte hinner med för då ska självjusteringen arbeta ikapp.
    Skruva alltså ut kolven till man precis får ner oket. Att det blir tajt alltså utan att det går tungt. Då har man handbroms direkt utan nå krångel....
    Wiren behöver man sällan röra, den ska bara vara grundjusterad. Man får ingen bättre handbroms genom att spänna nånting där, snarare tvärtom.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Justera handbromsverkan 9000
    Av monne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •