Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Spik - APC Löst med råge, bilen går nu bättre än någonsin

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934

    Spik - APC Löst med råge, bilen går nu bättre än någonsin

    Vet att det finns liknande trådar med då inget scenario är det andra likt är det bättre att skriva några rader än att köpa delar som, eventuellt, är i onödan.

    Var ute på en fototur inatt,(bilder kommer) och bilen funkade kalas tills den helt plötsligt började indikera på spik över 0,5 bar. Att den spikar tycker jag är teoretiskt sett omöjligt eftersom den går enbart på e85?
    Läste i en annan tråd att vissa tändkablar inte gillar när det är fuktigt och alla sthmare kan instämma att det var sjukt fuktigt igår/inatt....Problemet e ju dock att den fungerade ju klockers tidigare och det har inte varit några problem vid andra tillfällen när det har varit fuktigt/blött ute.

    _

    Börjar bli bra less på APC nu och funderar på att smacka dit en Pysventil istället. Eventuellt byta till MS men, gnah mkt jobb!.


    Mvh/Micke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Kan spika även på E85 då chansen är större att blandingen förantänds

    Börja med att gå igenom APC felsökningsguiden i FAQ.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Läste igenom FAQen och blev väl inte så mycket klokare......

    Ska prova och ta bort Ventilkåpan om det kan vara den som ligger och slår, ska även prova att rycka MV och sätta tbx den samt kolla så att inte Tändkablarna ligger onödigt nära MV.

    Angående spikningar pga etanolen borde det fungera eftersom det har fungerat kalas i säkert 200 mil. Kanske är dags att byta bränslefiltret igen om det är igenkleggat?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    provade att köra utan MV alltså bara GLT och den indikerade Spik iaf><......Gnah

    Jag har svårt att tänka mig att motornverkligen spikar eftersom den ghar gått så bra tidigare samt hyffsat snällt påställd.
    Tändningen är iof ganska vass men, säger som tidigare; det har ju fungerat så länge och problemet kommer så plötsligt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Kan det vara så att den har tappat tändningsinställningen? Typ att tändingen har lagt sig på X grader för mkt än tidigare?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    APC'n lyssnar på motorn, vissa oljud kan misstolkas som spikningar.
    Smidda kolvar eller rakskurna drev i lådan är exempel på grejjer som kan ställa till det, lika så en sliten motor.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    APC'n lyssnar på motorn, vissa oljud kan misstolkas som spikningar.
    Smidda kolvar eller rakskurna drev i lådan är exempel på grejjer som kan ställa till det, lika så en sliten motor.
    Det sistnämnda där har jag problem med,över 3000 varv går laddet ner ordentligt....

    Men i Keezo::z fall så är du nog på rätt väg att det är störningar,vet att Grewen hade stora problem med ungefär samma scenario,tror han blev gråhårig innan han körde utan hängslen till slut.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    APC'n lyssnar på motorn, vissa oljud kan misstolkas som spikningar.
    Smidda kolvar eller rakskurna drev i lådan är exempel på grejjer som kan ställa till det, lika så en sliten motor.
    Hur känsligt är det med korrekt åtdragningsmoment på knacksensorn avseende detta? Alltså kan en löst åtdragen sensor göra systemet mera "lomhört" medan en för hårt åtdragen dito gör det för känsligt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Jupp, har tänkt på om det kan ligga någonting och slår i motorutrymmet, sliten motor kan det väl också vara även om det inte känns särskilt aktuellt.

    Jag ska prova att ta bort tändkåpan om det kan vara den som spökar...byggde nämligen en liten grejj med den.

    Knacksensorn kan mycket väl ha gängats ur litegranna, oavsett så drogs den åt med 20Nm när det begav sig.......

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Tog bort tändstiftkåpan , bytte nippel till vevhusventen, kollade några tändstift och flyttande en kabel till MV'n.

    Detta resulterade i att bilen går kanon! Kabeln till MV'n har nog inte med problemet att göra då den spikade med MV'n urkopplad, nippeln till vevhusventen bör det inte heller vara, tändstiften såg fina ut.

    Således måste det ha varit min hemmameckade tändstiftkåpa med en aluminum/plast slang dragen ned till fronten för extra kylning. Kan det ha varit materialet i denna som orsakde störningar i systemet?

    Oavsett så går den kalas nu iaf, ska ut senare inatt och justera in APC lite granna.

    Mvh/Micke

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934
    Gav mig ut ikväll för att ställa in APC lite granna eftersom jag meckat lite med potarna för att se om det var dem som stod fel förut. Jag vet inte riktigt hur P och F står i förhållande till varandra men bra går bilen iaf. Så här bra har den aldrig gått. Behåller laddet hur fint som helst jämfört mot förut då det sjönk ned till ca 0,6 vid högre varv. Nu håller den fint 0,9-1,3 bar......Nu behövs väl bara en batteriböj och en race/sport katt så att inte värmeutvwecklingen blir så stor....

    Mvh/Micke

Liknande ämnen

  1. Bilen går bättre med vinterdäck?
    Av Idlewild i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 11:11
  2. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 00:20
  3. Går bilen bättre med ett Öppetfilter?
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •