Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: lamda till T7

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    lamda till T7

    På de tidiga T7 motorerna var den första lamdan av en annan typ än de senare! byttes ut på år 2000 tror jag, är B2*4 E/L/R programmvaror kompatibla med båda typerna och vad skiljer dessa åt förutom artickel:nr
    Kan jag ta den tidigare typen och sätta den i en nyare bil alltså
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Ja frågan kvarstår kan jag köra med lamdan från en 2,0:a från 99med nr:x xxx 003 817 i en aero från 2000 som igentligen skall ha lamda nr:x xxx 006 174 enligt vad jag har kommit fram till eller spelar det inte någon roll
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  3. #3
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    är det värkligen ingen på detta forum som vet hur det ligger till med olika T7 lamdor
    Trevlig helg på er
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Lambda som lambda.
    Sålänge kabeln räcker så bör funktionen vara likvärdig på alla moderna 4-tråds sonder.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av Apex
    är det värkligen ingen på detta forum som vet hur det ligger till med olika T7 lamdor
    Trevlig helg på er
    Tror inte att var och varannan forumanvändare har provat just den komnbinationen du avser att göra. Därför haglar inte svaren.

    Jag tror inte det fungerar. Antar att funktionen och antal stift kan skilja på dessa.
    M00 kom ju Miljöklass 1 vilket ändrade på mjukvaror och troligen lambdasonderna.
    Därav olika artrikelnummer.

    Enda sättet är nog att prova eller vänta svar från DrBoost eller likn som är mer tekniskt insatt i dessa prylar.

    Lycka till!

  6. #6
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Ja saken är den att den sitter där redan och att jag har bytt programvara men inte lamdan så frågan är om det påvärkar förbränningen på något vis jag har ju inte några felkoder men den spikade friskt tidigare, och om jag slipper köpa en ny så sparar nan ju en massa stålar, men ett svar av någon påläst vore trevligt...
    Enda sättet är nog att prova eller vänta svar från DrBoost eller likn som är mer tekniskt insatt i dessa prylar.
    P/S det är samma kontakter på båda typerna
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Är det samma färg då? Grå, Svart, Vit och Vit? Då kan de ha ändrat bara pga annan längd osv.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Nu har jag inte i huvudet exakt vilka sonder som sitter monterat på alla T7-varianter, men visst finns det generellt sett olika versioner av lambdasonder. Olika typer av inkapsling ger olika svarstider och kännslighet mot aggressiva miljöer. Även förvärmningseffekten kan skilja. Äldre sonder får ofta konstantmatning till förvärmningen medan lite nyare har starkare förvärmning, för att snabbare komma upp i temp, och därmed behöver regleras något för att gå lagom varma.

    Ett enkelt sätt att se om två sonder är tekniskt likvärdiga är ju att titta på deras Bosch-beteckning instället för Saabs artikelnummer. Det senare är ju ofta knutet till saker som kabellängd och kontaktstycke (kontaktstyckena skiljer ju mellan främre/bakre-sond för att man inte ska kunna blanda ihop dom).

    mvh/Ragnar

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    De nyare 9-5: B235 M/00-> / B205 M/01 är klart annorlunda vad beträffar förvärmningen.

    JAG skulle INTE ta en tidigare sond o sätta i en nyare bil.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Är det samma färg då? Grå, Svart, Vit och Vit? Då kan de ha ändrat bara pga annan längd osv.

    M.V.H.
    den jag har från 2,0:an har Grå, Svart, Vit och Vit
    Ett enkelt sätt att se om två sonder är tekniskt likvärdiga är ju att titta på deras Bosch-beteckning instället för Saabs artikelnummer.
    Det är Bosch-beteckning jag har uppgett ovan den äldre är av typen LSH-25 och den nyare ska vara av typen LSF 4.7
    Lambda som lambda.
    Sålänge kabeln räcker så bör funktionen vara likvärdig på alla moderna 4-tråds sonder.
    Ja det är vad jag hoppas på så jag slipper köpa en ny (förutsatt att avgasvärdena är ok)
    De nyare 9-5: B235 M/00-> / B205 M/01 är klart annorlunda vad beträffar förvärmningen.

    JAG skulle INTE ta en tidigare sond o sätta i en nyare bil.
    så jag bör då skaffa en ny för att inte få några följdfel eller och tack för att ni orkar svara på mina dumma frågor
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

Liknande ämnen

  1. lamda?
    Av läppglans i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 03:02
  2. lamda i 9-5 aero
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 17:24
  3. Vilken lamda till min motor?
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 03:36
  4. 9-3, Box för en lamda i bil för två..
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •