Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nätstrumpan på avgassystemet, behövligt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Nätstrumpan på avgassystemet, behövligt?

    Vill kika lite på om jag har avgasläckage under min 9-3:a och där jag ska kolla är där avgassystemet är lite mer rörligt (eftersom motorn rör på sig).. Just nu sitter det någon form av nätstrumpa, så att säga, över den delen.. Och den sitter typ rakt under bilen i mitten mellan förarsäte och passagerarsäte typ. Kan man bara klippa bort den utan vidare? Jag menar, behövs den där eller kan man köra utan, utan problem? Blir ju lite bökigt att få på en ny igen när man väl tagit bort den som sitter där nu, och riva ner avgaset för att få på en ny känns inte jättehett just nu.

    Vad tror ni?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    501
    Om du menar det jag tror du gör, skall du inte ta bort den...

    Är det nätstrumpan som är en del av avgasröret, skall du inte klippa i den, finns inget rör i den. Den är där just för att saker skall kunna röra sig.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    om det är OG 9-3 vi pratar om så byter man vanligtvis hela rörbiten där, är strax under 1 meter lång.
    Allternativt så plockar man bort den och svetsar dit en ny.

    Går säkert plocka bort om man vill, dock så finns det ju mindre grejer som kan fjädra när systemet vibrerar osv.
    Det är ju inga sånna på ett 3 tums system tex.

    Dock så kapar du bort den så står du ju med 2st rörbitar och saknar 10cm, så då blir det ju att svetsa dit en rörbit, då kan du ju lika väl köpa flexbiten och svetsa på röret än att köpa ett rör och svetsa dit.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Här ser du tydligt hur flexdelen ser ut... http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/ua76-kpr.jpg Skulle du ta bort nätstrumpan som du valt att kalla den så har du inget kvar... läcker den är det bara till att byta flexdelen!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju inga sånna på ett 3 tums system tex.
    Speedparts har iallafall på sina 3" främre rör! http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/jt62-1s.jpg

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Här ser du tydligt hur flexdelen ser ut... http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/ua76-kpr.jpg Skulle du ta bort nätstrumpan som du valt att kalla den så har du inget kvar... läcker den är det bara till att byta flexdelen!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju inga sånna på ett 3 tums system tex.
    Speedparts har iallafall på sina 3" främre rör! http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/jt62-1s.jpg
    ja men inte på mellanröret, det är ju det han syftar på.
    den där framme har han ju kvar, så går det köra ett 3 tums system så borde det ju gå att köra ett org lika dant.

    dock så måste han ju ersätta den med en rörbit som jag nämde i mitt första inlägg.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Hmm, okej, då förstår jag, då ska jag inte kapa i den
    Men hur ska jag då kontrollera att det inte är något läckage?
    Om det nu inte finns något i denna rörstrumpa (finns tydligen två, och jag vill kontrollera båda) då borde väl röken läcka ut? Den är ju inte särskilt tät vad jag kan se iaf ? Finns ju en främre och en bakre "rörlig" nätstrumpa och jag misstänker att någon av dessa läcker.

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Ajfan... sitter alltså ett längre bak också!?!?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Ajfan... sitter alltså ett längre bak också!?!?
    sitter 2st org.
    En framför katt på DP och en på "mellanröret" mellan katten och första dämparen.

    vanligast är det att det är den mellan katten och första dämparen som är slut.
    Enklaste är förståss att köpa rörbiten med flexdelen, tror mekonomen osv tar runt 800kr för den, biltema några hundra mindre.

    men som sagt tror ajg att man klarar sig utan den ena, men det är ju minst lika mycket arbete att byta bara själva flexdelen som att montera dit ett rör istället.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Höja avgassystemet?
    Av Elofsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 10:00
  2. Avgassystemet gick av!
    Av imported_jöjjeman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 15:49
  3. Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?
    Av Hjulspinn i forum Off Topic
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •