Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ektriskt laddtryck?.

  1. #1

    ektriskt laddtryck?.

    har en saab 9000 turbo 2,3a 91a, med tcs.

    untdrar lite om man kan koppla bort magnetventilen på något sätt?.. för min är chippad å den laddar ca 1,4 bar med det.

    jag vill att den ska ladda mindre.
    finns det något sätt att koppla bort magnet ventilen å sätta dit en strypventil så man själv kan bestämma laddtrycket?..

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 787
    Öhm.. normalt sett brukar ju folk vilja trimma sina bilar, inte ta bort trimmet.
    Varför vill du inte att den ska ladda så?

    Finns ju ett alternativ, å de e att helt sonika dra ur säkringen till MV.
    Då ska den ladda ca 0,4-0,45 bar.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Säkringen du skall dra har nummer 5 (även kallad besiktningssäkringen...)

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    1,4bar är väl trevligt.....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 269
    e du tokig pöjk sa du mixtra me såne fina miklementer
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 118
    går ju alltid att koppla en strömbrytare från 5:an säkring så du kan switcha mellan GLT och 1.4 bar som jag gjort
    Subaru Legacy

  7. #7
    jo men det e ju så att jag har tagit bort gummi bäljen till i spjäll huset för det var trasigt. å ersatt med en vanlig vajer å gjort lite andra saker. det som händer är att ibland när jag startar å kör iväg så går den i glt läge å då är det bara att starta om den så laddar den oftast riktigt. men ibland så verkar det som om magnet ventilen bara typ öpnar hälften så den laddar ca1 bar. jag förstår ju att det är styrboxen som ger ut felsignaler pga tcs historien. men man måst väll kunna ställa upp laddet utan med diverse el historier som på en vanlig turbobil... det jag vill är att jag vill kunna ställa det som jag vill ha det å det ska funka

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Din tanke luktar "fultrim"....och ta det inte fel men:
    Vet du inte hur du skall ställa upp trycket mekaniskt så skall du INTE ge dig in på det då du kopplar bort SAAB:s genomtänkta laddtryckreglering och säkerhetssystem.

    Kan bli en dyr erfarenhet....

  9. #9
    jo jag vet hur man ställer upp laddtrycket men nu är det så att jag kanske vill sänka laddet. å det jag undrar är om man kan koplpla förbi magnetventilen så att stryboxen tror att allt är i sin ordning å inte laddar 1,4bar?...

    å sen så bryr jag mig inte om om något går sönder för det finns fler

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Hur du "kopplar förbi" magnetventilen har du redan fått svar på men vill du ha ännu mer info om hur man gör så läs>>>http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=78155

    Vill du inte ned på GLT nivå så kanske en orginalbox (~1.0 bar) vore något att montera.
    Steglöst justerbart laddtryck på DI/APC LH 2.4.2 har inte jag sett/hört någon som har men det betyder inte att det inte finns/går.

    Men det krävs säkerligen en hel del elekronik mickel alt switch mellan 2 boxar.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av micke.l
    jo jag vet hur man ställer upp laddtrycket men nu är det så att jag kanske vill sänka laddet. å det jag undrar är om man kan koplpla förbi magnetventilen så att stryboxen tror att allt är i sin ordning å inte laddar 1,4bar?...

    å sen så bryr jag mig inte om om något går sönder för det finns fler
    Du kommer att kunna spika sönder din motor rejält om du fortsätter med dina planer.
    Min rekomendarion är ju i så fall att byta bil och sen trimma upp den ordentligt.
    Man ska inte trimma på annat sätt en det riktiga om man inte vill ha en trasig motor i slutändan.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mystiskt Laddtryck, Högt laddtryck! B205R
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:25
  2. Laddtryck
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •