Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Är turbon på väg att ge upp eller har jag värre problem?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11

    Är turbon på väg att ge upp eller har jag värre problem?

    Halloj. Har en 900 2,0T DX55N-ACN (stal det sista från vv.se, för jag har personligen ganska dålig koll på vad jag kör ) från -96. 25000 mil. Min bror har nån gång sagt att den är fabrikstrimmad och har 200+ hästar, så allt kanske inte är "standard". Var på väg uppför en brant backe för några dagar sen, och körde om nån lastbil på fyran. Men när jag kom till 110 km/h ryckte bilen till, och gjorde det några gånger. Jag saktade ner och märkte väl inget mer just då. Men sen dess har jag testat lite, och turbon (om det nu är den, men laddmätaren rycker också till ganska ordentligt) vid ganska exakta hastigheter:
    90 km/h på trean
    110 km/h på fyran
    130 km/h på femman (inte för att jag testat förstås.. )

    Har inte riktigt vågat upp högre på nån av växlarna för att testa, vill ju inte ta sönder mer än nödvändigt. Går det gissa sig till vad som är fel med min stackars bil?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    330
    Testa att byta stift först. Kan vara så simpelt. Sen är det bra att testbyta DI-kasett och magnetventil. Kan ge sådana symptom.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Tack för snabbt svar. Var på väg att kolla stift och sånt ändå. Får hoppas att det är nåt så enkelt. Får testa det i morgon efter jobbet.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Här är en liten film (med dålig mobilkamera) på vad som händer.
    http://www.megaupload.com/?d=FN37AB2X

    Nån som känner igen det?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Hur mycket rycker det? Såg inte så allvarligt ut i filmen.
    Det kan vara så att magnetventilen inte funkar som den skall utan bilen överladdar.
    Prova att koppla ur magnetventilen:
    Öppna huven
    Lokalisera turbon (stor moj på den sidan av motorn du ser, efter de rören där avgaserna kommer ut från motorn).
    Där ser du lite slangar, de letar sig uppåt till en grunka som sitter lite till vänster, fäst på den balk som sitter ovan kylaren. Den har 3 slangar och en kontakt på sig.
    Koppla ur denna kontakt och ut och kör.
    Bilen skall nu bara ladda ungefär halva gula området på mätaren och känns slöare än innan.
    Upphör ryckningarna nu så kan du nästan anta att magnetventilen är kass.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Jo, men funkar det så då? Ryckningarna kommer ju inte förrän jag är uppe på det röda?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Nästan 400 tittar och inte alls många svar? Dåligt?
    Hur kan jag testa vad som är fel? Förutom byta tändkassett?
    Funkar det där med magnetventilen trots att hostandet inte börjar förrän turbon laddar mycket?
    Behöver svar omgående så jag kan åka till Värnamo och köpa delar.

    Kan ju även lägga till att den börjar hosta lite tidigare nu än innan, ibland runt 80 på trean (osäker på varvtalen, men runt 3000).

  8. #8
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    Utför testet som bollman beskrev. Kör mellan 1500-5000varv. upphör ryckningarna så har du hittat boven.

    mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Det är först när turbon verkligen kommer "upp i varv" som magnetventilen sätts på prov.
    Om den läcker lite kommer den kanske inte att kunna avleda tillräckligt mycket tryck för att pressa upp wastegateklockan varvid bilen kommer överladda.
    Under max laddtryck så kommer inte magnetventilen att vara aktiv utan stängd för att trycket skall byggas upp. När man uppnår avsett tryck kommer ventilen börja reglera. Om då regleringen inte funkar som den skall (ventilen läcker) så kommer du får dessa typiska överslängar in i laddspärren och bilen rycker.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Kopplade ur den, körde upp turbon för fullt, 90 på trean, inte ett ryck nånstans. Tack, hur bra som helst. Då gäller det bara att få tag i en ny och byta. Några förslag på var man får tag i bra såna billigt?

    En följdfråga: Kan den varit anledningen till att bilen inte känns som den går för fullt? Både jag och min systers gubbe tycker att den är lite småseg i accelerationen.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Kan mycket väl vara så.
    Kolla i Säljforumet här, tyckte jag såg en till salu idag.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    666 tittar i den här tråden..

    En liten uppdatering: Pappa uppmärksammade mig på att slangen från avlastningsventilen var väldigt dålig (en "liten" reva rätt igenom på ungefär halva slangen) och vi bytte ut den mot en bränsleslang som vi faktiskt köpte förra året för just det syftet (bättre sent än när turbon rasat). Så just nu går bilen enormt jäkla bra.
    Dessutom är magnetventilen bytt till en begagnad, men vet inte alls om den ens påverkade nåt då.

    Men, när turbon laddar för fullt (110 på trean, weee) går laddmätaren lite upp och ner, ganska slumpmässigt som det ser ut. Det rycker verkligen inte alls lika mycket längre. Man märker det inte ens om man inte tittar. Men som sagt, mätaren går lite slumpmässigt mellan ungefär halva röda fältet och "början" av det röda.
    Inte testat mycket än, så kan inte ge mycket bättre förklaring. Men är det nåt att oroa sig för eller kan man ta bilen 65-70 mil upp till norrland till helgen?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Ratzsa
    666 tittar i den här tråden..

    En liten uppdatering: Pappa uppmärksammade mig på att slangen från avlastningsventilen var väldigt dålig (en "liten" reva rätt igenom på ungefär halva slangen) och vi bytte ut den mot en bränsleslang som vi faktiskt köpte förra året för just det syftet (bättre sent än när turbon rasat). Så just nu går bilen enormt jäkla bra.
    Dessutom är magnetventilen bytt till en begagnad, men vet inte alls om den ens påverkade nåt då.

    Men, när turbon laddar för fullt (110 på trean, weee) går laddmätaren lite upp och ner, ganska slumpmässigt som det ser ut. Det rycker verkligen inte alls lika mycket längre. Man märker det inte ens om man inte tittar. Men som sagt, mätaren går lite slumpmässigt mellan ungefär halva röda fältet och "början" av det röda.
    Inte testat mycket än, så kan inte ge mycket bättre förklaring. Men är det nåt att oroa sig för eller kan man ta bilen 65-70 mil upp till norrland till helgen?
    Har du kollat igenom resten av vakum slangarna så det inte finns fler revor eller torr sprickor?
    Bytt till nya stift?
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Nya stift har jag. Dom andra slangarna ser okej ut, men får gå igenom dom ordentligt.

Liknande ämnen

  1. Överladdar turbon eller................???
    Av perk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 13:43
  2. Är det turbon som strular eller?
    Av tiger8080 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 18:22
  3. Byte till x-flow ic eller värre?
    Av alex79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •