Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vibrationer i ratten

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201

    Vibrationer i ratten

    Hej jag har sökt men inte hittat något svar som är tillfredställande så ni behöver inte skriva SÖK.

    Nu till problemet märktes för första gången idag.
    när jag kör i 110-118km/h så vibrerar ratten väldigt mkt släpper jag gasen vid denna hastighet upphör vibrationerna i ratten. kör jag under 110km/h så är det som vanligt samt om jag kör över 118km/h så märks inga vibrationer i ratten. hjulinställning gjordes för 2 månader sen däcken är balanserade korrekt.
    nån som har haft samma problem eller något liknande skriv gärna vad som var fel.
    Sunshine

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    låter som att det kan vara ett hjullager eller något sånt.... inga balanseringsvikter som trillat av, tyckte min vibrerade ganska lite innan jag blanserade mina däck.... blev ju en helt ny bil....

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Är det bara i 110 -118 km/h som du märker det eller är det även i högre hastigheter?
    Slutar det om du bromsar eller förverras det?
    Skakar bilen något?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är det bara i 110 -118 km/h som du märker det eller är det även i högre hastigheter?
    Slutar det om du bromsar eller förverras det?
    Skakar bilen något?
    har kört upp till 170km/h och inga vibrationer.
    händer inget speciellt när jag bromsar förutom att bilen saktar ner.
    om bilen skakar ? nja ratten skakar massor.
    Sunshine

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Morsan har haft så på sin gamla 9000i hur länge som helst. Efter x antal hjulinställningar och balanseringar så gav vi nästan upp.

    När jag sen sålde min gamla 9000 behöll jag alufälgarna och smacka på dem på morsans bil eftersom jag ändå bytte till 900 med annat bultmönster...

    Vibrationerna borta efter det, nånting med däcken eller fälgarna var galet likförbannat för nu är det plötsligt ok.

    Inte säkert att det är det som är galet med din bil, men vi var också rätt fundersam va tusan det kunde vara...

    EDIT: Hennes reagerade ungefär som du beskriver. bra upp till 100. mellan 100 och 115 så vibrerar det massor. mellan 115 och 160 är det lungt och över 160 så vibrarar det igen. Det vibrerade också när man svängde tvärt och accelerade (typ vid en vägkorsning/påfart).

    EDIT2: vibrationerna försvann nästan helt om man släppte gasen. höll man hastigheten "normal"vibrerade det och accelerade man så skakade det massor.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    641
    Hade/har samma på min. bytte gummibussningarna längst ut i framvagnen och det försvann. nu efter 3 månader så kom det tillbaka.
    Nu blir det orginalbussningar istället.
    Quality Engineer - Paintshop & Packaging
    Key account member for Aston Martin, Honda, Volvo Cars, Saab

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    hmm hitta felet nu. smygpunka på ett framdäck fick fixxat det och nu är vibrationerna borta
    Sunshine

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    641
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    hmm hitta felet nu. smygpunka på ett framdäck fick fixxat det och nu är vibrationerna borta
    tur du hade
    Quality Engineer - Paintshop & Packaging
    Key account member for Aston Martin, Honda, Volvo Cars, Saab

Liknande ämnen

  1. Vibrationer i ratten
    Av MaCCe_93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 20:45
  2. Vibrationer i ratten
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •