Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: STCS banträffar. Kan vi göra dom ännu bättre?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504

    STCS banträffar. Kan vi göra dom ännu bättre?

    Tycker det funkar bra idag, men kanske kan vi göra dom ännu bättre.

    Vill börja med att påpeka att detta är mina egna åsikter och tankar och att det är helt ok om du inte delar dom, men respektera dom. Så även om du inte håller med, försök vara konstruktiv i ditt svar.


    5 varv på kullen:
    För att standardbilarnas bromsar inte skall ta slut och folk köra av...
    Bra för dom som inte kan tänka själva, nu behöver dom ju inte göra det heller. Om man inte kör i depå direkt eller kör ett lugnt varv, när man känner att bromsarna börjar fejda, kommer rundan i gruset tala mer än alla muntliga varningar på förarmötet.
    Och bättre på banan än på vägen. Vi är ju där för att lära.
    Detta problem gäller ju även en varm dag på om vi pressar lite på en kurvig 70-väg.
    En del har förstått detta och köpt bättre bromsar för dyra pengar, för att kunna åka hårt hela passet, med bra bromsar.
    Dessa blir nu straffade, då deras bromsar tar 2-3varv på sig att komma upp i rätt arbets temp.

    P-A får inte åka på banan även om han besiktigar bilen(2a hands info, så rätta om jag har fel):
    Anledningen skulle vara att någon åter igen, slutar tänka själv och försöker hänga på hans tempo, och kör av...
    Tillbaka till 70-vägen där samma person kan bli omkörd av en GT3 eller liknande bil.
    Så återigen blir någon som byggt en fantastiskt bra och säker bil (och alla vi som tycker det är kul att se den på banan) straffad.
    Inte för att han eller hans bil är "farlig" utan för att någon annan "kan" få för sig att hänga på.
    Men har det någonsin hänt? Vad jag vet har det inte det, varken med P-A, Robrt Uhr eller SQR-Franks bilar på banan. Vi vet att dessa bilar är extrema och att vi inte kan hänga på dom.

    Risken är ju större att en lika dålig saab-pilot som jag, försöker hänga på mig i några inbromsningar, med en bil som har original bromsar med mindre verkan och som då kommer fejda, så han/hon åker av.
    Blir då frågan om jag borde få åka på banan?

    Bankörning, hur säkert är det?
    Vid bankörning gäller hjälm, inga passagerare, inga syntet kläder, fri fart och omkörning tillåten.
    Vad kan hända? Mycket!
    Men hur ofta händer något allvarligt och någon blir skadad?
    Var det en gång för 5 eller 7 år sen, någon blev allvarligt skadad? En person på 10år? Inte roligt och jag ger mitt djupaste beklagande till honom. Vi skall lära något av den händelsen, men inte försvara en trygghetsnarkomani med den. Han kände till risken men tog den, precis som vi alla som kör på banan gör. Det är illa när något händer, men vid bankörning pressar man både bil och förare lite extra, utan att vara en fara för andra. Det är liksom vitsen, det är nära gränsen vi lär oss och riskerna vet alla(som fortfarande tänker själva) om och är villiga att ta. Bankörning är ju frivilligt!

    Familjekörningen då:Här skall det gå lite lugnt och fint, utan omkörningar och inte över 100km/h.
    Inget hjälmtvång, fri klädsel(får man köra naken då? ) och så många passagerare bilen är godkänd för.
    Vad kan hända? Mycket, även här faktiskt! Med skillnaden, inte bara med den som har ansvaret för framförandet av bilen.
    Har man kört bankörning precis innan, kan man få en nyttig aha upplevelse. Då bromspunkter man vant sig vid, med ett kvarts ton passagerare i bilen, nu är rejält flyttade.
    Fick rysningar när jag läste en kommentar på forumet efter knutan, där en person förespråkade fam-körningen med "Kul att få ta med polarna och visa vad bilen går för...”
    Men sen tänkte jag på det några dagar…
    Det är ju på banan ”kamikse- piloterna” bör köra. Och lära sig att fysiken gäller även dom. En runda ut i gruset, är säkert en mycket nyttig läxa och kommer ge en framtida säker förare med eftertanke.
    Och iaf jag, ser hellre att dom åka ut i gruset här, än möter dom med en okontrollerad bil, i för hög fart på 70-vägen.

    Här behöver jag inte skriva något mer om hur det slutar på 70-vägen, det kan vi ganska ofta läsa om i tidningarna.

    Så, familjekörningen fyller också en mycket viktig funktion!

    Barn i bilen!!!
    Här sticker jag ut hakan och det kommer jag säkert få höra, men jag gör det varken för min eller din skull, utan för barnen.
    Tycker att STCS borde förbjuda barn i bilarna vid all typ av bankörning.
    Så varför, barnen tycker ju det är så kul att få åka bana!
    Klart dom gör, det låter ju jättekul!
    Men jag tror att om föräldrarna får upp ögonen för vad dom riskerar, hoppas jag att vi skulle få se betydligt färre barn i bilarna.
    Barnen vet inte farorna som är förknippade med att åka på en bana. Dom har inte förmågan att väga riskerna vs upplevelsen, dom litar på sina föräldrar.
    Alla människor kan få panik och då tar överlevnadsinstinkten över. Vi flyr, för livet!
    Dock har vuxna en mycket högre tröskel innan vi når detta stadiet än vad ett barn har.
    Samt att en vuxen är medveten om vad som kan hända. Ett barn är helt ovetande och kanske blir chocken därför ännu större när något händer
    En vuxen kanske blir rädd i en bil som snurrar av eller på banan, men dom flesta lyckas ändå behålla sansen.
    Här är barnen chanslösa, just för att dom är barn.
    Risken är mycket stor att dom blir panikslagna. Och flyr ifrån situationen. I detta fall bilen som står på eller intill banan där det samtidigt körs bilar på gränsen till vad dom och förare klarar.
    Var är säkerheten nu?
    Ni som eventuellt använder era barn som ursäkt för att få åka på träffar och köra på bana. Tänk igenom det igen.
    Men vi kör ju med barnen på 70-vägen…
    Ja, men ärligt, pressar vi bilarna och oss själva lika nära gränsen där?
    Skulle du tex låta dina barn åka med killen som skall ”visa polarna vad bilen går för” på fam-körningen?
    Han säger det rakt ut, utan att tänka. Men är vi andra så långt ifrån den sanningen, om vi rannsakar oss själva? Kör vi på marginalen till var den fullpackade bilen klarar? Snurrar bilar på fam-körningen?
    Det är inte barnen som valt att åka bana, det är du som tillåter dom.

    Nej, jag har inga egna barn.
    Men jag har 2st bonusbarn, 8 & 6år. Dom får gärna följa med till banan och se på bilarna.
    Och iaf pojken på 8, skulle bli överlycklig om han fick åka med. Men det får han inte.
    Han skulle säkert bli glad om han fick prova bilen också, men det får han inte heller.

    Så, har jag något konstruktivt att tillföra också då?Jajjamensan! Men åter igen, det är mina åsikter, och du behöver inte dela dom.
    Folk verkar ha ett behov av att få ”köra av sig”, mig själv inkluderad. Och det lämpligaste och säkraste för både mig och mina medmänniskor, finner jag vara på en bana.

    En förare som lär känna sin bil och sina begränsningar på bana, blir en bra och säker förare.
    Var det inte detta banträffarna var till för, från början?
    Och det anser jag vara bästa sättet att öka säkerheten, både på och utanför banan.

    Kommer ihåg första träffen jag var på. Vågade mig inte ut, fören någon vänlig kille peppa mig lite. I det läget skulle det känts bra med någon erfaren med mig i bilen, som kunde coachat och hjälpt till.
    Bilarnas effekt är enligt mig, ointressant. Det är erfarenhet, förnuft och körskicklighet det handlar om.
    Skulle även lära mycket av att åka ”följa-john” i lagom tempo, bakom en race förare som kan banan.
    Vi är en stor klubb, kanske någon som känner någon, som vill göra detta. Och kanske hålla en kort genomgång om banan, på förar mötet.

    Så mitt förslag när det gäller banträffar:

    Vi hade 2st klasser, samt familjekörning(utan barn i bilen).
    När du kommer på din första träff och vill köra bankörning, får bilen en grön prick och du ett grönt personligt stämpelhäfte som ger dig rätt att åka i ”gröna” gruppen. Du får här inte ta med familjen i bilen, men en erfaren förare från ”röda” gruppen om du vill.
    Båda åker med hjälm och rätt klädsel för bana.
    Någon minut innan varje pass, när Marcus står och gapar i tornet, kommer en av racecrew sätta en stämpel i häftet för dom förarna som skall köra.

    När du har samlat ihop X antal stämplar, har du hunnit få koll på det här med att köra bana och ditt stämpelkort byts till en röd STCS licens, bilen får en röd prick och du får då bara köra i den ”röda” gruppen.
    Kanske dela upp dagens timmar i 3st 20min pass. Grön, Fam, Röd(så hinner dom röda förarna som åkt med tillbaka till sina bilar, under Fam-körningen).
    Eliminerar också att man går upp innan solen, bara för att man skall hinna in och besiktiga bilen, innan ett visst klockslag, för att få köra på eftermiddagen. Vilket jag tycker vore en förbättring.

    Zebra lagen ökade antalet påkörda på övergångställen, för när det finns en lag behöver vi inte längre tänka själva.

    Dags för ris & ros, tack för ordet!
    Ha en bra dag!
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Mina tankar med dina överskrifter:

    5 varv på Kullen:
    Håller med om att folk ska tänka själva, dock med vägledning av klubbkamrater med mer erfarenhet. Hade jag lagt 10,000 eller mer på bättre bromsar skulle jag också vilja köra efter dom förutsättningarna jag själv har.

    P-A får inte åka på banan även.....:
    För min egen del får dom gärna köra på banan. Jag försöker inte hänga på andra monster till bilar samt förare som är hästlängder bättre än mig själv. Uppvisningskörning är inte heller fel.

    Bankörning, hur säkert är det?
    Håller med ,inte säkert alls, men alla som kör skall veta att man kör på egen risk. Detta medför dock inte att man för köra som en jä*la dåre och riskera andras liv för att sätta varvrekord.

    Familjekörningen då:
    Tycker att familjekörningen fyller ett stort syfte, med tanke på hur många som vill köra. Syftet bör dock inte vara att "visa polarna" och köra på gränsen. Gränsen den köra man vid på bankörningen, vid familjekörningen skall det inte tänjas några gränser.

    Barn i bilen!!!
    Det är väl här jag tycker helt tvärt emot dig. En familjekörning där man inte kan på ett säkert sätt ta med barnen, kan läggas ner omedelbart för att sedan ge mer tid till bankörning i flera klasser.
    Först vill du att man ska ta sitt eget ansvar med antal varv i hög hastighet och väga in sin skicklighet samt hårdvara på bilen, sen tycker du inte att samma människor är kapabla till att ta ansvar för att ta sina egna barn i bilen, några varv på en bana under familjekörning. Hyffsat sansat tempo långt från bilen begräsningar, max 100km/h, inga omkörningar mm mm familjekörningaen skall vara en säker plats för "familjen" personer som inte klarar att hålla detta skall omedelbart bli svartflaggade.

    Ditt förslag vid bankörning:
    Du vill gärna ha fler klasser på bankörningen. Förslaget med olikfärgade prickar är inte dåligt tvärtom det är ett bra förslag, dock ser jag mer arbete för racecrew (som redan känns underbemannade). Jag hade gärna kört några varv med en bankörningsräv för lite lärdom, detta går väl iof att genomföra redan med dom regler som finns idag. Själv har jag kört familjekörning vid 5 träffar innan jag gav mig ut på bankörningen på Kullen, under tiden har bilen uppgraderats aningen vad gäller chassi, effekt mm, och jag hoppas och tror att jag lyckades bra med att kolla bakåt för att inte hindra andra som är snabbare än mig. (svart ng900 lagom rostig, körde ett par pass runt 15 tiden).

    Till sist:
    Hur uppläggen är på banträffarna går ju att diskutera hur länge som helst. Alla ser det ur sin synvinkel, jag som inte kör slalom och acc hade mer än gärna slopat dessa moment men accepterar att alla inte tycker som jag och fogar mig, då klubben är stor med många medlemmar som ska få sitt.

    Men slopas barn i bilen vid familjekörning har familjekörningen inget syfte att fylla längre och då kan man ha fler bankörningsklasser istället. Slopas barnen blir jag och mina barn besvikna. Kullen var en fin familjeträff för dom som hade barnen med sig, likt mig själv. Började med karavankörning? (5 bilar), sedan tältresning med grillning och grabben gick och lade sig långt innan det gick överstyr i "kräktältet" sedan en kanon dag på banan med många fina upplevelser på och vid sidan av banan dock orkade vi inte stanna till söndagen.

    Jag änvänder inte barnen till som ursäkt för att åka bana utan åker bara för att jag själv vill leka lite,fast man närmar sig medelåldern. Dock är jag glad att även barnen kan vara med och dela intresset.

    Mina tankar kring ämnet,
    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Liknande ämnen

  1. Speedparts har bra priser som är ännu bättre för medlemmar?
    Av MITH i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 22:18
  2. Försäkring vid STCS banträffar etc.
    Av Hypnosis i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 12:30
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 01:31
  4. LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...
    Av MrTurbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 01:23
  5. Bilen går (ännu) bättre i kyla Varför?
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •