Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Endast fullt laddtryck vid varm motor. 9000 2,3T -92

  1. #1

    Endast fullt laddtryck vid varm motor. 9000 2,3T -92

    Hej har precis fått tag på en 9000 CS 2,3T -92.
    Men har ett problem med den, jag har endast GLT när motorn är kall och även om jag varmkör den ordentligt så kommer jag inte över GLT,
    men däremot om jag varmkör, stänger av och låter den stå i ca 20 min, så laddar den fullt.

    Har sökt på forumet men inte hittat något liknande.

    MvH/Micke

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Hej!

    1. Leta luftläckage
    2. Ligger GLT rätt?
    3. Byt stift.
    4. Provbyt tändkasett
    5. Provbyt MV
    6. TCS-bil?


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    1. Leta luftläckage
    2. Ligger GLT rätt?
    3. Byt stift.
    4. Provbyt tändkasett
    5. Provbyt MV
    6. TCS-bil?
    Tack för svaret.

    1. Letat men inte hittat.
    2. Inte kunnat kolla med graderad mätare än.
    3. Fixat.
    4. Tändkasetten är nybytt utan resultat.
    5. Ska testa.
    6. Ja.

    Kan tillägga att igår så böt jag luftfilter, t-stift, oljefilter och olja.
    Och imorse så laddade den fullt när den kommit upp i arbetstemperatur (ca 5 min lugn körning), men lite svajjigt tryck dock men blev jämnare ju varmare den blev.

  4. #4
    Kan bara medela att när jag åkte hem från jobbet idag så var problemet tillbaka.
    Precis likadant att när jag lät den stå ca 1 timme och sedan startade den och åkte så laddade den fullt igen.

    Tror ni verkligen att det kan vara MV? tycker ju att det låter lite konstigt då borde det ju inte spela någon roll om den står ett tag och sedan funkar, utan borde spöka lite till och från,
    för när den har stått ett tag så är laddtrycket väldigt stabilt och fint?

    /Micke

  5. #5
    Hej igen.
    Jag har nu monterat en graderad tryckmätare och kommit fram till att
    mitt GLT ligger mellan 0,4-0,45 vilket borde vara ganska rätt enligt FAQ:en.
    Någon mer som har någon ide om ovanstående problem?

    MvH/Micke

  6. #6
    Just domdär maskinerna mellan 90 och 93 kan ha smygande laddproblem, som inte ens jag lyckades fixa på min egen 91a och började köra pystrimfuskskit istället till sist (numera ett gammalt apc monterat).
    Farsans 2,3t 92a fick samma jävla skitproblem och gråa håren blir bara flera.

    Sökte på mv, bytte alla slangar , testade allt tänkbart, men icke. Verkade som di/apc hade bestämt sig för att inte ladda.

    Men kolla din mv ett hett tips som ovan sagt.
    Även slangar till och från.
    Prova en annan di/apc-box

    Skulle kunna vara att wastegate kärvar när turbon är sval, känn på stånden och se till att den kan jobba ordentligt fram och tillbaka.
    Man kan testa med enkla instrumentet cykelpump direkt på slangen till wg (utgång w från mv) och se att det rör sig nere vid turbon.

    Annars skulle det vara tråkigt att du har fått di/apc-mysteriet du med.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Just domdär maskinerna mellan 90 och 93 kan ha smygande laddproblem, som inte ens jag lyckades fixa på min egen 91a och började köra pystrimfuskskit istället till sist (numera ett gammalt apc monterat).
    Farsans 2,3t 92a fick samma jävla skitproblem och gråa håren blir bara flera.

    Sökte på mv, bytte alla slangar , testade allt tänkbart, men icke. Verkade som di/apc hade bestämt sig för att inte ladda.

    Men kolla din mv ett hett tips som ovan sagt.
    Även slangar till och från.
    Prova en annan di/apc-box

    Skulle kunna vara att wastegate kärvar när turbon är sval, känn på stånden och se till att den kan jobba ordentligt fram och tillbaka.
    Man kan testa med enkla instrumentet cykelpump direkt på slangen till wg (utgång w från mv) och se att det rör sig nere vid turbon.

    Annars skulle det vara tråkigt att du har fått di/apc-mysteriet du med.
    Hej och tack för svaret.
    Har testat så att WG rör på sig fint även med kall motor.
    var inne och pratade med saab verkstaden och skulle få komma dit med bilen så vi kunde försöka läsa ut eventuella felkoder. Om inte det ger något blir det nog att testa med en ny MV.

    /Micke

  8. #8
    Di/apc har inte så många felkoder att skicka övht , är det något så kommer dom direkt på CE-lampan (tex om boxen har problems så får man 3 långa)

    Men om du ändå ska in på saab och låta dem felsöka så får du rapportera resultatet så att man kan få lite mera ledtrådar i problemet.
    Mystiskt är det som sagt ibland, kom sakta smygande , från att ha gått ner till GLT ibland till att sen inte släppas upp alls. Och allt styr runt va kontrollerat på min å fars bil.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

Liknande ämnen

  1. För högt laddtryck vid varm motor, för lite vid kall
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 17:18
  2. Varför endast GLT vid varm motor?
    Av Mr Henke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 00:31
  3. Svajande laddtryck vid varm motor
    Av ola89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 13:32
  4. Nästan fullt laddtryck - 9000 CSE -93
    Av henrikg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •