Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spjällproblem kupeluft 9-5 2002

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690

    Spjällproblem kupeluft 9-5 2002

    Hej!

    Bilen det gäller är:

    - 9-5SC 2,3t
    - 2002
    - 10000mil

    - Problemet är att oavsett inställning så blåser ACC:n bara luften upp mot rutan.
    - Felet kom bara "rätt upp och ner"
    - En ny motor till regleringen av luften beställdes hem och byttes på passagerarsidan. Gör man en kalibrering rör sig båda motorerna. Reglerarmarna är kollade och även själva spjället dit stången är kopplad. Allt rör sig jättefint. Ändå så blåser luften bara upp mot rutan. I EPC så finns det 3 motorer, varav bara 2 är specade på bild. Så frågan är nu om det finns någon mer motor eller spjäll som är boven i dramat. I så fall vart och vad har de olika spjällen för flödesfunktion?

    Mvh Marcus!!
    Marcus Lind

  2. #2
    Hej!

    Kan nämna att jag har ungefär samma problem, fast min blåser på fötterna också
    Jag har kollat mina spjällaxlar och de verkar vara OK, det sitter däremot ytterligare en liten motor längre in på passagerarsidan som jag undrar om denna inte kan vara boven i dramat.
    Finns det kanske någon annan här på forumet som kan hjälpa oss??

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Citat Ursprungligen postat av nikko_tikko
    ..., det sitter däremot ytterligare en liten motor längre in på passagerarsidan som jag undrar om denna inte kan vara boven i dramat.
    Finns det kanske någon annan här på forumet som kan hjälpa oss??
    Kan det vara motorn till recirkulationsspjället du menar? http://www.scribd.com/doc/221791/Rec...-Motor-Saab-95
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av nikko_tikko
    ..., det sitter däremot ytterligare en liten motor längre in på passagerarsidan som jag undrar om denna inte kan vara boven i dramat.
    Finns det kanske någon annan här på forumet som kan hjälpa oss??
    Kan det vara motorn till recirkulationsspjället du menar? http://www.scribd.com/doc/221791/Rec...-Motor-Saab-95
    Det kan det kanske vara.. Jag har i ett annat inlägg skrivit att jag tagit bort luftutblåset nere vid fötterna och tittat in där.
    Där inne finns ett stort "hjul" om man vrider på detta för hand så kommer det luft ur spjällen till kupéluften men istället slutar det komma luft till rutan och fötterna. Vad är det för motor som påverkar detta stora hjul? Misstänker att det stora hjulet är inblandat i problemet..

  5. #5
    Jag tror att jag löst problemet nu genom att läsa en gammal tråd, klistrar in den här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... pj%E4ll+95
    Misstänker att jag har samma fel på min bil.

  6. #6
    Jag hade inte riktigt samma problem på min bil som jag de hade i tråden som jag hänvisade till i mitt förra inlägg.

    Istället för att den gula armen var av så hade min lossnat ifrån den fyrkantiga axeln som den ska vrida runt. Den fyrkantiga axeln sitter på det stora hjulet som bestämmer vart luftflödet ska riktas alltså innanför den svarta väggen.

    För att komma åt den fyrkantiga axeln monterade jag bort utblåset till fötterna, då ser man det stora hjulet. I mitten på det stora hjulet sitter den fyrkantiga axeln och i mitt fall hade den tryckts in så jag tog helt enkelt en tång och drog ut/bort den gula armen/axeln för att kunna komma åt och dra ut den fyrkantiga axeln, OBS! var försiktiga så ni ej drar för långt ty då kanske den lossnar helt och hållet ifrån hjulet!! Sedan använde jag en tång som jag stack in i hålet där luftutblåset till fötterna tidigare satt, då kunde man hålla fast den fyrkantiga axeln och trycka tillbaka den gula armen. Tänk på att vrida det stora hjulet så att det tar stopp åt ena eller andra hållet och sen placera den gula armen åt samma håll, alltså emot stoppet på den sida du vridit hjulet åt.

    Stegmotorn monteras sedan tillbaka för att passa in i den gula armen/axeln, det kan krävas att man vrider runt axeln på motorn för att den ska komma i rätt läge.

    Sedan är det bara att provköra systemet och förhoppningsvis fungera det nu!

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 10:05
  2. Kupeluft sensor ACC
    Av kapten_nilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 09:51
  3. Knackande ljud vid styrning för kupeluft-recirkulation 93-05
    Av Lasse_gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 19:38
  4. Återcirkulation av kupéluft i ACC på 9000cs-94
    Av ShadowRob i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •