Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: og900s ska få ett nytt liv

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    og900s ska få ett nytt liv

    Tar och kastar upp en tråd om mitt nyförvärv som jag råkade impulsköpa till en mycket godtaglig peng

    Vet inte exakt vad jag ska göra med den just för tillfället, men jag kan rada upp lite saker som står klart i hjärnan åtminstånde

    Intercooler måste införskaffas och sättas upp.
    Bränslechip från Speedparts måste köpas.
    Måla bromsok osv är en självklarhet.
    En rejäl rubbning av stackaren står högt upp på göra listan
    Andra fälgar måste på (men det är redan gjort).
    Besikta den måste göras.
    Sänkning är något som verkligen måste göras, ska ha fjädrar någonstans som jag inte hittar.
    Avgassystemet måste lagas lite snabbt inför besiktning, men det kommer nog bli 3" sen.
    Handbromsvajern på vänster ska bytas eftersom den är av.

    Sen får man helt enkelt se vad som händer med den, fick den så billigt så det är lika bra att jag har kvar den ett tag och åker i känns det som

    Sen lite bilder kan jag väl ta och bjuda på med.

    Så här såg annonsbilden ut


    Och så här såg den ut när jag precis hade kommit tillbaka från köpet


    Så här ser det ut under huven, bara dammigt och tråkigt, som tur är ingen olja och skit



    Fälgarna fick inte vara kvar länge utan det var det första som åkte av när jag kom hem




    Sen har vi den fina huven som en en smula matt


    Som synes så finns det lite smårost på den, framförallt på bakluckan men annars så är den faktiskt helt ok i karossen
    Maskinellt så går den verkligen helt perfekt, går så fruktansvärt tyst och fint i både motor och låda och turbon känns väldigt pigg och kry, ingen blårök och det känns onekligen som att den laddar som den ska, är faktiskt piggare än någon annan orginal LTT jag har kört. Jag tror aldrig jag har kört en bil som har varit så tyst på vägen över 100km/h som den här är
    Invändigt så ser den ut som ny, ser fruktansvärt bra skött ut. Ingen rost i länkarmsinfästningar eller hjulhus eller något sånt heller.
    Ligger förvånansvärt bra på vägen gör den med nu med 17" på, den går inte att gämföra med min gamla 900 T8 i varje fall.

    Allt detta till priset av 2000kr måste jag säga känns extremt bra, mer bil för pengarna blir nog svårt att hitta.

    Det var allt för den här gången, får se om det kommer en uppdatering imorgon så länge jag orkar göra något på den

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    En 900S till
    Snygga fälgar
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  3. #3
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    nice med en 5d S Lacken går att få riktigt fin, om man lägger ner lite tid, min var i princip lika matt när jag köpte den...

    Lycka till!

    Mvh, Jesper
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Hej!

    God potential i denna kärra!

    En polering, lite lister till stötfångarna, en kromgrill och en ordentlig motortvätt så kommer den se mycket bra ut!

    Bevis på att det går att rädda en matt lack hittar du här och här.

    Och om det är någon som behöver sänka så är det jag.... Själv så får man en knuten näve mellan däck och skärm både fram och bak. Jag tycker nästan din ser ut att vara sänkt redan?

    Fungerar ACn förresten?

    MVH

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    En 900S till
    Snygga fälgar
    Tack detsamma du

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz
    nice med en 5d S Lacken går att få riktigt fin, om man lägger ner lite tid, min var i princip lika matt när jag köpte den...

    Lycka till!

    Mvh, Jesper
    Jo då, jag vet att det går att få upp lystern i den igen, tråkigt bara att den har blivit så matt en gång bara.
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    God potential i denna kärra!

    En polering, lite lister till stötfångarna, en kromgrill och en ordentlig motortvätt så kommer den se mycket bra ut!

    Bevis på att det går att rädda en matt lack hittar du här och här.

    Och om det är någon som behöver sänka så är det jag.... Själv så får man en knuten näve mellan däck och skärm både fram och bak. Jag tycker nästan din ser ut att vara sänkt redan?

    Fungerar ACn förresten?

    MVH
    Jo då, en kromgrill skulle faktiskt inte skada direkt, men den som sitter där ska nog få ny lack och lite nät så länge istället, motortvätt och polering ska jag då verkligen ta och göra när jag hinner med
    Jag har själv polerat upp någon bil tidigare som har sett nästan likadan ut och fått till ett riktigt bra resultat så att det kommer nog gå fin fint det här
    Nej den är inte sänkt, fram är den väldigt hög, bak är fjädrarna itne bytt på så värst länge så att den har säckat ihop lite tack vare det, måste verkligen hitta mina fjädrar som jag inte har en minsta aning om vart dom är

    Jag vet faktiskt inte, hon som jag köpte bilen påstod att den fungerade, men det sitter ingen rem på den så det blir nog svårt för den att pumpa ur sig någon kyla som jag blev tvungen att kommentera


    Fick inget gjort idag heller, glad i hågen så skulle jag plocka fram rubbing och maskin så att jag skulle kunna köra över den ett varv, men problemet var bara det att jag visst hade slut på rubbing så att jag hade bara Sonax Xtreme polish/vax för lätt matta lacker och oxiderade så att jag inte kunde göra så värst mycket, men jag testade på en liten fläck bara för hand för att se om det blev någon skillnad alls.



    Sen tog jag lite på huven där den var helt vit med och även där blev det skillnad (syns på bilden på väster sida), får se om det blir öldrickning eller polering imorgon när jag har rubbing istället


    Får se om jag gör något imorgon som sagt, men det kommer en uppdatering någon dag framöver här i vilket fall som helst

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Fortvarande inte hittat något lämpligt polermedel tack vare att alla ställen har stängt, men eftersom jag hade så tråkigt nyss så tog jag det jag hade bara för kul skull och testade att köra lite snabbt på huven.



    Skillnad blev det absolut, men det är långt ifrån 100% blankt än så länge. Får se om ajg får tag i någon polare som kan ha rubbing eller något lämpligt liggandes hemma som jag kan knycka lite av, börjar jobba kl 18:00 med så jag har lite ont om tid på mig idag

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Hittar ingen som har rubbing så jag får nog vänta tills veckan med det som det ser ut, istället så började jag fundera på vad för IC jag skulle ta och använda på den här bilen och eftersom jag hade den från 9000 liggandes löst så plockade jag ner fronten lite snabbt för undersökning.



    Bort med bogseröglorna bara så sitter den perfekt där bakom, problemet är att den hamnar precis bakom krockbalken så där vet jag inte exakt hur jag ska lösa mina bekymmer, kanske kapa ur den som jag har sett på någon annan 900 och flytta ner nummerskylten bara?
    Eller kanske följa strömmen och skaffa en 9000 IC istället?

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    111
    Tycker du ska kapa ur och flytta ner skylten

    Fin bil för övrigt som har potential att bli en riktig pärla

    /Victor

  9. #9
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Victor.L
    Tycker du ska kapa ur och flytta ner skylten

    Fin bil för övrigt som har potential att bli en riktig pärla

    /Victor
    Ja tanken har slagit mig, men man får se vad jag kommer fram till helt enkelt
    Tackar så mycket du, tror nog att den har potential jag med

    Jag fick för övrigt tag i lite rubbing och körde lite på huven, dessvärre så började det att regna mitt upp i allt så att det är en fläck mitt på huven som inte ser rolig ut med rubbing, ska försöka att köra hela bilen imorgon efter jobbet om jag hinner med, men kolla skillnaden på bilden här



    Ser onekligen ut som att jag kommer kunna få bilen finare än vad jag någonsin hade kunnat förvänta mig faktiskt

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    515
    Jävlar vilken skillnad. Med bra grejor går det att göra underverk på en lack.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Kan knappast vara samma bil! Det är det första man tänker när man ser bilden, men eftersom jag vet att det går att göra underverk med många timmars slit och lite vettiga produkter så litar jag på att du inte fotat grannens bil....

    Vad kör du med för rubbing? Behöver du gå över samma lackytor flera gånger för att få bort all oxid? Vad blir det för vax sedan? Använder du en gammal frottéhandduk eller någon speciell putsduk?

    Det är dags för mig att polera igen, börjar bli lite flammig igen.

    MVH

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731
    Fan sonax rubbing gör underverk, flickvännens gammla celica var nästan vit innan vi gick på den med rubbing, fin och röd blev den efterråt.
    Riktigt fin 900 i mycket fint skick, ska bli skoj att se den färdig sen.
    Vad har du satsat på för effekt i bilen?
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  13. #13
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Prahl
    Jävlar vilken skillnad. Med bra grejor går det att göra underverk på en lack.
    Tack så mycket, och ja med rätt grejer så blir det onekligen resultat

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Kan knappast vara samma bil! Det är det första man tänker när man ser bilden, men eftersom jag vet att det går att göra underverk med många timmars slit och lite vettiga produkter så litar jag på att du inte fotat grannens bil....

    Vad kör du med för rubbing? Behöver du gå över samma lackytor flera gånger för att få bort all oxid? Vad blir det för vax sedan? Använder du en gammal frottéhandduk eller någon speciell putsduk?

    Det är dags för mig att polera igen, börjar bli lite flammig igen.

    MVH
    Jo då, visst är det samma bil, kommer upp bevis på det senare när jag har slutat jobba
    Jag har kört med Sonax rubbing för djuprengöring och oxidborttagning, sen så har jag kört med Sonax Xtreme för lätt mattade lacker för att få till det sista lilla "blänket" i lacken på den stackars 900:an.
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska lägga på för vax när jag är klar, jag har något från Hagmans liggandes som jag inte tror att jag kommer använda därimot, men min polish Sonax Xtreme innehar vax så att man enligt förpackningen inte ska behöva lägga vax efteråt.
    Jag har maskinpolerat den med rubbing flera gånger (2-3) och sedan gått på lite lätt med polish en gång efteråt för att få till det där sista lilla fina.
    Efter att jag har kört ut rubbingen/polishen så byter jag "hätta" på polermaskinen till en som är ulllig och kör bort allt som jag hade kört ut några minuter tidigare, men man ska inte vara allt för säker på att få bort allt så då har jag ett sämskinn som jag fick med en gammal bilsport för några år sedan som aldrig är använt och putsar bort det sista lilla i veck osv, tar upp allt mycket fint och lämnar inte några repor.

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Fan sonax rubbing gör underverk, flickvännens gammla celica var nästan vit innan vi gick på den med rubbing, fin och röd blev den efterråt.
    Riktigt fin 900 i mycket fint skick, ska bli skoj att se den färdig sen.
    Vad har du satsat på för effekt i bilen?
    Ja Sonax grejer är enligt mig helt klart bäst att köra med som det verkar, har använt mig av diverse olika märken tidigare men aldrig fått ett resultat som när jag har kört med Sonax produkter
    Ja den är rätt skaplig, tyvär så finns det lite rost i dörrar och bakluckan är rätt illa angripen men det ska förhoppningsvis gå att ändra på så länge jag orkar plocka fram spackel osv vilket jag anser är så otroligt tråkigt.
    Det kommer bara bli ett chip från Speedparts, ett annat luftfilter och sedan ställa på laddet, kommer nog inte ens att koppla in APC i den som det känns i dagsläget.
    Så riktigt vad effekten blir vet jag inte, men strax över 200hk så känner jag mig nöjd

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #14
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Så där ja, då var man hemma från jobbet och så har jag fått lite mera polering avklarad

    joH900, dom här grejerna på bilden är det jag använder mig av till bilen.


    Nu börjar jag bli nöjd med huven, här syns polermaskinen jag kör med också.


    Här ser man även att det är samma bil


    Första varvet med rubbing på bakluckan.


    Sen nytt lager pålagt.


    Körde lite mer på bilen, synd att bilden blev lite luddig så att det inte syns riktigt hur blankt det blev.


    Men då bjuder jag på en till bild där det faktiskt syns


    Sen tog jag taket med när jag ändå var igång.


    Många timmars puttsande blev det, men det ger onekligen resultat. Bara resten av bilen kvar nu sen köra över allt med polish innan jag känner mig nöjd, men det får vänta till imorgon minst eftersom jag är lite lätt trött på att hålla på just nu

    Fick för övrigt tag på en 9000 IC och lite rör nyss så man får se om jag ska använda den eller inte vid ett senare skede

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #15
    Grundladd saab_johans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    284
    Medlem#
    8432
    blir väldigt fint och blankt. Gör väldigt mycket skillnad med en polering på en gammal bil och specielt en röd
    Sommarbil: Saab 9000 Talladega -89 2,3T TD04 19t/7 vinklade ~400hp 18x9" Jnc 010 http://www.garaget.org/?car=173361
    Sommarbil: Saab 9-3 1,8t biopower -08 nordic steg 1 230hp/340nm 19X8,5 Axe cs-lite http://www.garaget.org/?car=390621
    Vinterbil: Saab 9-3 aero -01 t7 suit steg 3 ~260hp 17" 9-3ss aero fälgar http://www.garaget.org/?car=274138

  16. #16
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av saab_johan
    blir väldigt fint och blankt. Gör väldigt mycket skillnad med en polering på en gammal bil och specielt en röd
    Tackar så mycket
    Jo då det blir ju lite skillnad på den rackarn tack och lov, börjar kännas bättre och bättre att man betalade så lite som man gjorde för den
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Ok, jag tror dig, det är samma bil!

    Du kommer verkligen få en väldigt fin bil när du är klar med poleringen! Men är det inte risk att lacken blir flammig om man rubbar/vaxar i solen?

    MVH

  18. #18
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Ok, jag tror dig, det är samma bil!

    Du kommer verkligen få en väldigt fin bil när du är klar med poleringen! Men är det inte risk att lacken blir flammig om man rubbar/vaxar i solen?

    MVH
    Men se där så bra då

    Ja jag hoppas då på att den kommer att bli rätt fin åtminstånde
    Nja, jag har inte rubbat när solen har legat på utan passat på att göra det när solen har legat i moln och när ytorna inte har varit varma så att det är lugnt.

    Har inte kunnat göra något idag tack vare att det har regnat till och från hela dagen istället, får se om vädret är bättre imorgon så att jag kan göra det då istället

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    989
    Gillar dina projekttrådar, väldokumenterade och fullspäckade med bilder, fort går det också.

    Lycka till med det nya projektet!


    H/David

  20. #20
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Gillar dina projekttrådar, väldokumenterade och fullspäckade med bilder, fort går det också.

    Lycka till med det nya projektet!


    H/David
    Tack så mycket du!
    Jag tycker själv att det är roligt att läsa andra trådar när det är mycket bilder med så att man får se skillnaden växa fram istället för en bild på hur det var före sen en efter att allt är klart, även roligt att läsa exakt vad som igentligen händer med bilarna, därav jag kör mina projekttrådar som jag gör men mycket bilder och så mycket info jag orkar lägga till

    Särskilt fort går det dessvärre inte nu tack vare enormt dåligt väder hela tiden och att jag bara har tillgång till att stå ute och hålla på just för tillfället, därimot så fort vädret vänder mot det bättre så ska jag köra på så gott jag bara kan för att rubba klart bilen så att hela bilen glänser istället för att den bara gör det på diverse utplacerade ställen som den gör just nu
    Men men, om cirka 20minuter kommer löning så då blir det att kosta på bilen litegrann åtminstånde så att den står klar för besiktning och ser fin ut, kommer troligtvis enbart att gå på det kosmetiska med den här löningen och chippa osv nästa månad istället

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fabrikat på tändsystem OG900S
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 17:52
  2. og900s goes T16?
    Av Hultman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 22:23
  3. Og900s = T16
    Av Hultman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 22:10
  4. 200 hk Og900s ??
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •