Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta kamkedja vad mer? OG9-5

  1. #1

    Byta kamkedja vad mer? OG9-5

    Det är dags att byta kamkedjan.
    Grundtanken är att göra rätt, dvs byta hela rasket och då även balanskedja och tillhörande drev.
    Men klurar på om det är nödvändigt eller klokt...

    Har läst att en del plockar bort kedjan till balansaxlarna. Hur tokigt är det?
    Man bör ju få vissa vibrationer men är det inte för omfattande så kanske man kan leva med det på en gammal bil bara för att spara en del slantar. Finns det andra nackdelar, förutom vibrationerna allstå, med detta också?

    Sen har jag även läst att en del bara "rullar på" en ny kamkedja.
    Där är det lätt att inse att nackdelen är att den kommer att slitas fortare eftersom den inte passar mot de slitna dreven.
    Fördelen torde vara dels ekonomisk i form av färre delar att köpa och antar jag (även om jag inte förstått hur det går till) betydligt mindre skruvande.

    Hjälp mig med argumenten för och emot de olika alternativen:
    1 byta allt.
    2 byta kamkedja med tillhörande delar och skippa balanskedjan.
    3 bara rulla på en ny kedja, där vill jag gärna ha instruktioner också.

    Bilen är en 95 -99 , med ca 17500 mil på mätaren, som förtillfället står och väntar på en fungerande turbo.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    På en sån ny bil så tycker jag att du ska byta balanskedjan när du ändå är igång. Är inte så mycket mera arbete när man väl har allt ute. Jag hoppade över att byta på min 9000 då balanskedjesatsen motsvarande inköpet av bilen. Vibrationer i en sån ny bil är inte roligt...

  3. #3

    Visserligen annan bil men

    Hur mycket vibrationer blev det då i din 9000?
    Balansaxlarna har väl också lager och elände som kan få för sig att trilskas... ur den aspekten skulle det kunna kännas bättre med de urkopplade...?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    jag plockade bort balanskedjan på min ng900 -95 , har inte märkt nån skillnad faktiskt..
    men är det inte en annan upphängning som är mer känslig för vibrationer på en 9-5 ?
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    477
    Kort summering: Ta inte bort balansaxelkedjan på en T7-motor
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

Liknande ämnen

  1. Byta kamkedja? OG9-5
    Av bluerider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 23:43
  2. Var byta kamkedja? OG9-5
    Av läppglans i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 22:06
  3. Byta kamkedja? OG9-5
    Av StorMange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 15:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •