Det är dags att byta kamkedjan.
Grundtanken är att göra rätt, dvs byta hela rasket och då även balanskedja och tillhörande drev.
Men klurar på om det är nödvändigt eller klokt...
Har läst att en del plockar bort kedjan till balansaxlarna. Hur tokigt är det?
Man bör ju få vissa vibrationer men är det inte för omfattande så kanske man kan leva med det på en gammal bil bara för att spara en del slantar. Finns det andra nackdelar, förutom vibrationerna allstå, med detta också?
Sen har jag även läst att en del bara "rullar på" en ny kamkedja.
Där är det lätt att inse att nackdelen är att den kommer att slitas fortare eftersom den inte passar mot de slitna dreven.
Fördelen torde vara dels ekonomisk i form av färre delar att köpa och antar jag (även om jag inte förstått hur det går till) betydligt mindre skruvande.
Hjälp mig med argumenten för och emot de olika alternativen:
1 byta allt.
2 byta kamkedja med tillhörande delar och skippa balanskedjan.
3 bara rulla på en ny kedja, där vill jag gärna ha instruktioner också.
Bilen är en 95 -99 , med ca 17500 mil på mätaren, som förtillfället står och väntar på en fungerande turbo.