Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 119

Ämne: Projekt: Där rök topplockspackningen 9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Projekt: Där rök topplockspackningen 9000

    Ute och körde en sväng nyss, gasade lite på 4an, kände att den tappade effekt för att sedan ge ifrån sig ett poff och i spegeln såg jag bara massa vit (ljusgrå?) rök. Nästan direkt gick motortempen upp så jag åkte direkt hem (1km) och parkerade. Den låter som den går på 3 burkar bara och den ryker som sagt rejält.

    Tog en taskig bild med mobilkameran och som ni ser rinner det ganska bra där. Eller, jag vet ju inte hur det SKA se ut med trasig topplockspackning.



    Så, nu blir det fram med Haynes GDS och försöka ragga tag i en momentnyckel.

    Tror ni något annat kan vara knas oxå ? Skriver lite symtom här:
    - Grå/vit rök.
    - Olja i avgassystemet.
    - Check engine + radiator level.
    - Oljeblandat vatten rinnder under bilen.
    - Låter som den går på 3 cylindrar bara?!
    - Slö vid gaspådrag.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Fy fan för att byta topplocks packning utan motorlyft osv :P
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Fy fan för att byta topplocks packning utan motorlyft osv :P
    Kan byta hos Grewen so har lyft å så men vette tusan hur jag ska komma mig dit bara.
    Men det ordnar sig, nu får man lära sig meka lite mer

    edit: Fy fan va mycket man måste bort med enligt denna beskrivning

    Downpipen, grenröret och turbon vägrar jag (nästan) att ta bort igen, räcker med att skiten monterades bort för någon vecka sen. Någon som bytt och kan ge goda och smarta tips hur man ska göra detta ?
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Fy fan för att byta topplocks packning utan motorlyft osv :P
    Varför skulle det behövas en motorlyft för att lyfta toppen?

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Om du behöver låna momentnyckel så hojta!

    Är inte så svårt att byta, bara att lossa allt som sitter fast i toppen och lyfta
    Glöm inte att ta bort kedjespännaren, klassiker som gör att man inte får av toppen.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Detdär är fort fixat!

    Kedjespännaren behöver du en 27 mm hylsa eller nyckel till, resten sitter lätt till. Tycker själv det är lättast att lämna insuget kvar i bilen då man lyfter toppen men de är en smaksak.

    Två kvällar så fixar en amatör detdär, för en stressad jävel som gör det för 11:e gången så tar de bara ett par timmar med rengöring och meditationspaus.

    Lycka till, Kenneth.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej.

    Vet inte hur det är riktigt på 9000, men låt grenrör o turbo sitta kvar på toppen, funkar iaf på og900, men är ju inte samma bil, Lycka Till iaf,går rätt fort om du har hayens handbok, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Om du behöver låna momentnyckel så hojta!

    Är inte så svårt att byta, bara att lossa allt som sitter fast i toppen och lyfta
    Glöm inte att ta bort kedjespännaren, klassiker som gör att man inte får av toppen.
    HojtHojt

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Detdär är fort fixat!

    Kedjespännaren behöver du en 27 mm hylsa eller nyckel till, resten sitter lätt till. Tycker själv det är lättast att lämna insuget kvar i bilen då man lyfter toppen men de är en smaksak.

    Två kvällar så fixar en amatör detdär, för en stressad jävel som gör det för 11:e gången så tar de bara ett par timmar med rengöring och meditationspaus.

    Lycka till, Kenneth.
    Du får det att låta så enkelt.
    Jag har dock ganska korta kvällar så jag räknar med att det kommer ta lite längre tid. Sticker förbi mekonomen imorgon och handlar en ny packning (kan det stämma att den kostar 994kr ?)

    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej.

    Vet inte hur det är riktigt på 9000, men låt grenrör o turbo sitta kvar på toppen, funkar iaf på og900, men är ju inte samma bil, Lycka Till iaf,går rätt fort om du har hayens handbok, mvh joakim.
    Jo, läste det i en annan tråd att man kunde låta det sitta kvar. Men nu tänker jag lite på om jag skulle passa på att sätta på en ny T3 fläns -> Turbo packning oxå så man slipper sitta och lyssna på det lilla avgas läckaget som är där

    För nyfikenhets skull... vad skulle det kosta att fixa om man lämnar in det på verkstad tror ni ?
    Mvh Timmy

  9. #9
    Har för mig prislappen brukar landa på 8-10k hos Saab. Men det är ingen kärnfysik att byta. Tar bara lite tid första gången..

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej min sambos dotters kille jobbar på bilverkstad o dom tar mellan 8000-13000kr för ett toppackningsbyte, ang o byta ´packningen vid turbon, så kan du ju låta det sitta kvar när du lyfter ur toppen o byta det då, är ju lite lättare än o skruva bort turbon på plats,Lycka Till, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Beställt topplockspackning (eller cylinderpackning som det heter tydligen) som gick på 277kr och eftersom det står "topplocksbult skall bytas" så blev det sånna oxå för 264kr. Dyker upp imorgon så har man lite att pyssla med framöver, hehe.

    Är det något annat som behövs?

    Då kan jag ju passa på att dra lite nya kablar och försöka att fixa problemet med att bilen inte alltid startar.
    Mvh Timmy

  12. #12
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Du får det att låta så enkelt.
    Jag har dock ganska korta kvällar så jag räknar med att det kommer ta lite längre tid. Sticker förbi mekonomen imorgon och handlar en ny packning (kan det stämma att den kostar 994kr ?)
    Jag tyckte att det lät dyrt, och eftersom du har en -93a så antar jag att du har långmotorn?

    Iaf så blir priset 1002kr på mekomomen, och då räknar jag med topplockspackning, ventilkåpspackning, insug och grenrörspackning samt topplocksbultar. Dock så fann jag inga pinnbultar till grenröret.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    hmm...1002kr ? Vad är det då han försökte kränga på mig för 277kr ?
    Kan någon som bytt tidigare på en 9000 skriva lite snabbt vilka packningar, bultar och skit som behövs så jag inte köper för lite delar nu.

    Jag har redan en ny grenrörspackning och kunde man några delar sitta kvar under bytet så behöver man kanske inte köpa varenda packning runt motorn ?
    Mvh Timmy

  14. #14
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Jag har alltid planat till toppen lite då jag bytt packning, och då har jag bytt grenrörspackning, dess pinnbultar, insugspackning, topplockspackning och ventilkåpepackning.

    Om toppen måste planas så tror jag ju att det är svårt att låta insug eller grenrör sitta kvar.

    Men visst, är packningarna och pinnbultarna rätt nya kanske du kan behålla dom du har. Ena typen av topplocksbultar ska man kunna återanvända 2-3 gånger med enligt uppgifter jag snappat upp på forumet tidigare.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    ush har oxå samma problem, min hade ätit sig genom till samtliga cylindrar..... men jag e strax klar he he
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Plana toppen ?! Har jag nog varken kunnskap, verktyg eller något annat för att kunna göra. Jag ska fota flitigt under arbetets gång.
    sleepy86: Vad f** är det där ? Vad hände med din bil ? Ser det ut så där i min oxå tro ?

    Sen måste man ju byta olja i motorn oxå. Går ju på 1000kr bara det.... huvva mig va dyrt med bil. Någon speciell olja ni som kör med mycket mos rekommenderar?
    Mvh Timmy

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Plana toppen ?! Har jag nog varken kunnskap, verktyg eller något annat för att kunna göra. Jag ska fota flitigt under arbetets gång.
    sleepy86: Vad f** är det där ? Vad hände med din bil ? Ser det ut så där i min oxå tro ?

    Sen måste man ju byta olja i motorn oxå. Går ju på 1000kr bara det.... huvva mig va dyrt med bil. Någon speciell olja ni som kör med mycket mos rekommenderar?
    Olja 400:- / filter 70:-?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Plana toppen ?! Har jag nog varken kunnskap, verktyg eller något annat för att kunna göra. Jag ska fota flitigt under arbetets gång.
    sleepy86: Vad f** är det där ? Vad hände med din bil ? Ser det ut så där i min oxå tro ?

    Sen måste man ju byta olja i motorn oxå. Går ju på 1000kr bara det.... huvva mig va dyrt med bil. Någon speciell olja ni som kör med mycket mos rekommenderar?
    Olja 400:- / filter 70:-?
    Jo såg det
    Nu ska jag plöja igenom Haynes och se vad det står där.

    Får ju lite olika info från olika personer på olika forum, t.ex det där med topplocksbultarna att man _måste_ byta dom medans andra säger att dom håller 2-3 byten. Man kanske ska kolla på dom innan man lägger 264kr på nya ?
    Mvh Timmy

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Nu ska jag plöja igenom Haynes och se vad det står där.
    - 86 steg totalt, inte så illa.

    Säkerhetssaker som Haynes tar upp:
    - Stryka smörjmedel i utrymmet mellan kolv och cylindertopp.
    - Smärre skador på anliggande ytor mellan motorblock och topplock kan filas ner. (med vadå för fil ?)
    - Tvätta alla skruvar och lösa delar i lämligt lösningsmedel. (vad är lämpligt ?)
    - Göra rent anliggande ytor på topplock och motorblock med en hård spatel av plast eller trä och ta bort alla rester av packningen. (hoppas man hittar sådana saker på mekonomen då.)
    - Skydda olje och vattenvägarna med tejp och papper vid rengöring av kolvtopparna.

    Ni får ursäkta alla frågor som garanterat kommer dyka upp. Första topplockspackningsbytet är ju minst sagt spännande
    Mvh Timmy

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej min sambos dotters kille jobbar på bilverkstad o dom tar mellan 8000-13000kr för ett toppackningsbyte, ang o byta ´packningen vid turbon, så kan du ju låta det sitta kvar när du lyfter ur toppen o byta det då, är ju lite lättare än o skruva bort turbon på plats,Lycka Till, mvh joakim.
    För 8-13 så planar dom väl toppen också? Annars var det dyrt....
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Topplockspackningen?
    Av Rico i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 13:57
  2. Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?
    Av Mr_Gear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 13:28
  3. Hur vet man om topplockspackningen gått?
    Av ankaon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 16:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •