Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 Trasig nyckel/larmdosa.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83

    9-5 Trasig nyckel/larmdosa.

    Hej, jag har råkat tvätta min nyckel med inbyggd larmdosa i tvättmaskinen. Nu fungerar inte knapparna för att öppna och låsa längre och när jag försöker starta med den nyckeln så står det nyckel ej accepterad. Räcker det att byta batteri så funkar den igen eller behöver jag köpa en ny nyckel? Vad är det för batteri i så fall? Bilen är en 9-5 MY00.

    Jag har sökt men inte hittat något svar så ge mig gärna en länk om det finns en annan tråd om detta.

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Vad det är för batteri hittar du i bilens instruktionsbok. Antagligen detta http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3508
    eller kanske detta http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3509

    Antagligen räcker det inte med ett nytt batteri. Ny nyckel samt ingiftning med TechII till bilens larmkod.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Din nyckel har tre funktioner. En mekanisk nyckel, en RFID-transponder och en fjärrkontroll för lås och larm.

    RFID-transpondern använder inte något batteri utan aktiveras av en antenn som sitter runt tändningslåset. Fjärrkontrollen använder batteriet och sänder till en antenn som sitter i bakkant av armstödet.

    Eftersom bilen inte accepterar nyckeln fungerar inte RFID-transpondern, så ett batteribyte är inte tillräckligt. Har du tur kan det räcka med att öppna nyckeln och se till att allt vatten är borta. Annars kan tvättmedlet skadat elektroniken och då behövs en ny nyckel.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83
    Ok, får nog bli en ny nyckel då. Vattnet lär vara borta för jag lyckades även köra den i torktumlaren... Skratta på bara, jag vet när jag varit en idiot...

    Tack för svaren, Mvh Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    158
    Sist det hände mej så plockade jag isär nyckeln i så små beståndsdelar jag kunde. Tvätta "kretskorten" med T-röd och tandborste.
    Fungerade hur bra som helst (nytt batteri då förståss)


    Får du det inte att fungera är det billigaste att köpa en begagnad nyckel på skroten och plocka
    över delarna till din mekaniska del och fara till saab och gifta in den

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83
    Ok, får öppna den sen då och göra ett försök. Skönt att veta att man inte är ensam om att lyckas med sånt här Hur mycket får man ge för en nyckel på skroten och vad kostar det att gifta in den?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83
    Idag så funkade helt plötsligt nyckeln i tändningslåset igen. Däremot så funkar fortfarande inte larmdosan på den. Jag har bytt batteri. Vad exakt är det jag behöver från en annan Nyckel då? Hela innandömet eller?

Liknande ämnen

  1. Larmdosa 9-5 trasig
    Av hucki i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 00:38
  2. Akut hjälp med trasig larmdosa
    Av ToomBStoonE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:30
  3. Nyckel med integrerad larmdosa (NG900)
    Av znorc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •