Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 138 av 138

Ämne: Adapter till SID M/04

  1. #121
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Adapter till SID M/04

    Är det Plug n´Play på en -03 9-5 eller måste man klippa och klistra?

    Har läst igenom hela tråden men får inget riktigt grepp hur det är på en -03.

    Har lagat min tidigare men tappar pixlar igen, vet inte om jag orkar fippla med det igen.

    //Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  2. #122

    Re: Adapter till SID M/04

    Matte som jag förstår är det p-n-p på M03. Inget byte av rattknappar.

  3. #123
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Matte som jag förstår är det p-n-p på M03. Inget byte av rattknappar.
    Smutt, då blir det till att leta rätt på en beggad från skroten.

    Mvh Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  4. #124
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Adapter till SID M/04

    Nu har även jag en fungerande M/04 Sid i bilen , Mycket trevligare än dom äldre.

    Jag tog kontakten från en gammal trasig SID Och byggde adapterkablage så man slapp klippa i bilens orginalstam.

    Dock fungerade min Gamla perfekt innan bytet så
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #125
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Adapter till SID M/04

    Hej,

    Ni som har kopplat in en m/04 SID till en 9-5 m/03 automat, lyser varningslampan för växellådsindikering?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #126
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Adapter till SID M/04

    vad är det för k-hus (art.nr/bild) man behöver för att koppla in -04 sid i en 01a?...

    rattknapparna bryr jag mej inte om eftersom jag har en -10 ratt i och annan stereo så dom funkar ändå inte...
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  7. #127

    Re: Adapter till SID M/04

    Ghost: du får tillverka en själv. Tag honan från en MY04 och hanen (sitter på SID:en på din gamla 9-5 pre-MY04) och klipp ut den. Gamla SID:en således mer eller mindre skrot. Någon annan kanske har ett smartare förslag.

  8. #128
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Ghost: du får tillverka en själv. Tag honan från en MY04 och hanen (sitter på SID:en på din gamla 9-5 pre-MY04) och klipp ut den. Gamla SID:en således mer eller mindre skrot. Någon annan kanske har ett smartare förslag.

    de va honan från my04 jag var ute efter... org. kontakten är väl bara kapa?.. eller är det nån som kommer montera tillbaka en gammal igen
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  9. #129
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Re: Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Ni som har kopplat in en m/04 SID till en 9-5 m/03 automat, lyser varningslampan för växellådsindikering?

    Mvh
    Johan
    Jag undrar samma sak -fast till en årsmodell äldre, någon som kopplat in m/04 SID till en 9-5 årsmodell 2002 med automatlåda? Fungerade det eller fick ni lysande varningslampa för växellådsindikering (som tydligen några fått på -03:or)?
    -Det börjar bli dags att byta SID i min -02, har strykjärnslagat den några gånger men gett upp hoppet nu..
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  10. #130

    Re: Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av Ghost
    de va honan från my04 jag var ute efter... org. kontakten är väl bara kapa?
    Ja, så kan du också göra.

  11. #131
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tierp, Uppsala
    Inlägg
    106

    Re: Adapter till SID M/04

    Nu till något riktigt intressant, vad krävs för att få 06- instrument, acc och sid att fungera i en -03 9-5? Jag håller nämligen på att byta all inredning till 06- för att få det lite finare i bilen

  12. #132
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    27

    Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av Gasser
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Ni som har kopplat in en m/04 SID till en 9-5 m/03 automat, lyser varningslampan för växellådsindikering?

    Mvh
    Johan
    Jag undrar samma sak -fast till en årsmodell äldre, någon som kopplat in m/04 SID till en 9-5 årsmodell 2002 med automatlåda? Fungerade det eller fick ni lysande varningslampa för växellådsindikering (som tydligen några fått på -03:or)?
    -Det börjar bli dags att byta SID i min -02, har strykjärnslagat den några gånger men gett upp hoppet nu..
    Undrar samma sak! Ska till att köpa 04ans SID (kommer dock ifrån en -04 automat) och stoppa in i min -03 automat
    Kör: Volvo V70 DRIVe MY12 M6
    Såld: SAAB 9-5 Aero Sportcombi M/Y 03

  13. #133

    Re: Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av Gasser
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Ni som har kopplat in en m/04 SID till en 9-5 m/03 automat, lyser varningslampan för växellådsindikering?

    Mvh
    Johan
    Jag undrar samma sak -fast till en årsmodell äldre, någon som kopplat in m/04 SID till en 9-5 årsmodell 2002 med automatlåda? Fungerade det eller fick ni lysande varningslampa för växellådsindikering (som tydligen några fått på -03:or)?
    -Det börjar bli dags att byta SID i min -02, har strykjärnslagat den några gånger men gett upp hoppet nu..
    Men du har ikke ratt-knapp-gearing på din -02, har du vel?

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Re: Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Citat Ursprungligen postat av Gasser

    Jag undrar samma sak -fast till en årsmodell äldre, någon som kopplat in m/04 SID till en 9-5 årsmodell 2002 med automatlåda? Fungerade det eller fick ni lysande varningslampa för växellådsindikering (som tydligen några fått på -03:or)?
    -Det börjar bli dags att byta SID i min -02, har strykjärnslagat den några gånger men gett upp hoppet nu..
    Men du har ikke ratt-knapp-gearing på din -02, har du vel?
    Korrekt, jag har inte växelpaddlar på min ratt..
    -Därav intresse, dvs att montera nyare (04-) SID2 med adapterkablage på äldre 9-5. Då man tydligen lyckats montera den nyare SID:en på äldre modeller med manuell låda, men stött på problem med växelådsindikering för automat-varianten på bl.a årsmodell 03 så är jag nyfiken på om någon kommit runt detta problem...
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  15. #135

    Re: Adapter till SID M/04

    Du har en -02 och altså uten rattgear.
    Tillat meg å spørre; hvorfor skulle du få feilmelding fra at gearkassen ikke mottar et signal den ikke har og ikke skal ha og ikke får?
    Gearkassa di vil ikke "oppdage" at du har en annen SID!

  16. #136
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Re: Adapter till SID M/04

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Du har en -02 och altså uten rattgear.
    Tillat meg å spørre; hvorfor skulle du få feilmelding fra at gearkassen ikke mottar et signal den ikke har og ikke skal ha og ikke får?
    Gearkassa di vil ikke "oppdage" at du har en annen SID!
    Hej!
    Anledningen till att jag frågar är några inlägg tidigare i tråden, se t.ex:


    Citat Ursprungligen postat av nikos@tsiourdinis.se
    Hej!

    Är det någon som har gjort en adapter till nya SID för en ´03. Jag har en 9-5 ´03, automat, med trasiga pixlar samt skaffat en SID från en ´04. Alla funktioner fungerar utan att en varningslampa för Automatlådan varnar. Det finns 2 brunna kablar från SID ´04 som den ena ska till styrdon för lådan. När jag kopplar den så går säkringen till "Main component".

    Är det någon som har hittat en lösning? Jag har försökt med att reparera den gamla med strykjärn mm men problemet återkommer.

    Tacksam för svar!
    /Nikos
    och inlägg

    Citat Ursprungligen postat av Mickepicke
    Hej,

    Har också en -03 med trasiga pixlar - som jag "lagat" med strykjärnsmetoden 3ggr nu. Har också automat och undrar om nån vet hur man skall bete sig för att inte varningslampan till aut.lådan skall lysa vid byte till M04-SID?

    Eller har du löst det, Nikos?

    Mvh

    Micke
    samt

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Ni som har kopplat in en m/04 SID till en 9-5 m/03 automat, lyser varningslampan för växellådsindikering?

    Mvh
    Johan
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  17. #137
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Adapter till SID M/04

    Det känns som att tråden spårat ur ett flertal gånger här och det gjorde så att jag blev tröttare och tröttare på att läsa så nu ställer jag några frågor själv istället.

    Jag har en SID ifrån en -05 som jag vill få in i min -03. 05an är utrustad med navigator men denna orkar jag inte trixa med. Som det redan framkommit är det en annan kontakt till SID M04-05. Min tanke var att jag skulle klippa den ifrån 05an och skarva ihop med krimpar. Visst det blir fult men ändå värt att göra om man kan få det att fungera. Alternativet skulle vara att man fick tag på någon adapter men frågan är ju vart man kan få tag på en sådan isåfall. Jag är ingen höjdare på att fixa sånt själv, skarva kan jag men det är väl det enda.

    Jag har redan tagit ratten, airbag och rattknappar ifrån 05an och de fungerar med nuvarande radio/SID så de borde ju fungera med 05ans SID också eftersom att rattknapparna kommer därifrån.

    En annan tanke jag fick var om man kan se vilken radiokanal man har, eller om man har CD igång med nya SID? Eftersom att jag hade navigator i 05an så såg jag ingen information ifrån radion i den SID'en eftersom det visades i navigatorn.

    Edit: Jag har bytt den nu! Det blev ju tusen gånger bättre. Nu har jag bältesvarning vilket jag inte hade innan och det gillar jag.

    Såhär blev resultatet: http://www.fuskbugg.se/file/dVRmB2

    Hur jag gjorde var att jag helt enkelt köpte några flatstift på biltema som jag moddade och kopplade in i originalkontakten för gamla SID och sen skaffade jag en originalkontakt för SID M/04 från skroten och skarvade ihop den med flatstiften. Dock har jag inte säkrat flatstiften med t.ex eltejp så det funderar jag på att göra idag så det inte blir kortslutning, men det bästa hade varit om jag fått tag på högtalarstift då dessa är smalare och passar förmodligen bättre in i gamla kontakten.

    Nu är det bara en grej till. Jag har en helt fungerande SID till en 03 utan pixelfel osv. Om det är någon som är intresserad så är det bara att dra iväg ett PM. Pris kan vi diskutera via PM.

    //MVH Nikke
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #138

    Re: Adapter till SID M/04

    Någon som vet:

    1/ numrering som motsvarar färgkoderna på kablarna till M/04 honan?

    2/ hur M/04 honan demonteras? Finns två taggar vid stift 15-16 samt 31-32 som sannolikt skall tryckas in, men får inte isår kontakten.

Liknande ämnen

  1. Adapter till stereon
    Av Nathanson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 15:45
  2. Är adapter plattan samma till 900 som till 9000 ?
    Av hammarslag i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 22:32
  3. adapter till brembo-ok?
    Av Airflow i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 19:47
  4. Adapter 4 till 5 bult (108-4) till 5-bults (110-5) För 9000
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 20:10
  5. adapter till mp3 spelare!
    Av DanneDrutten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •