Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Oljebyte i växellåda[Saab 9-5]

  1. #1

    Oljebyte i växellåda[Saab 9-5]

    Hej!

    Har för avsikt att byta olja i lådan på 9-5an och fylla i MTF0063 precis som från fabrik. Har dock några frågor innan jag skrider till verket.

    1.Skall jag ha någon gängtätning på pluggarna, kopparbricka?
    2.Jag har inhandlat 3l MTF0063 från speedparts och har för avsikt att fylla lådan med 1.8 och skölja med resten, med tanke på att jag fyller med likvärdig olja som tidigare torde väll en sköljning om ca1l räcka?
    (3. Där ÄR väll MTF0063 som speedparts säljer?)


    Med vänlig hälsning Alexander

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Har tyvärr inget svar på dina frågor. Men en sak som är bra att göra är att kolla så att både avtappningspluggen likväl som påfyllningspluggen lossar innan du börjar hälla ur olja. Så du inte blir ståendes utan möjlighet att kunna fylla på olja
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Har för mig att 1.8 liter häller man i om man har helt tom låda.
    När du tömmer ut oljan så stannar ca 3dl olja kvar, varav man häller i 1.5 liter vid oljebyte.....

    Rätta mig om ja har fel.

  4. #4
    Någon som kan klargöra?

    MVH

    Alexander

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Åandra sidan så, öppnar du överfyllnadspluggen så får du automatiskt rätt mängd i lådan om bilen står plant villsäga

  6. #6
    Var inte det jag frågade efter

    "1.Skall jag ha någon gängtätning på pluggarna, kopparbricka?
    2.Jag har inhandlat 3l MTF0063 från speedparts och har för avsikt att fylla lådan med 1.8 och skölja med resten, med tanke på att jag fyller med likvärdig olja som tidigare torde väll en sköljning om ca1l räcka?
    (3. Där ÄR väll MTF0063 som speedparts säljer?)"

    MVH
    Alexander

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    1,5 liter olja åtgår vid byte. 3 liter räcker således till 1 sköljning och byte. Fö två sköljningar krävs 4,5 liter.

  8. #8
    Frågan var om en sköljning är nog? Samt om pluggarna skall bestryckas med gängtätning alt kopparbrickor samt om oljan som Speedparts säljer är SAABS MTF0063 variant?


    MVH

    Alexander

  9. #9
    Någon?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Om det är samma konstruktion och utseende som på og9-3 vilket det troligen är behövs inga brickor eller extra tätning då det inte heller är det från början. En bra sak att tänka på är att lådan är gjord av aluminium och pluggarna i stål så de kan sitta ordentligt fast. När jag bytte olja på min og9-3 började jag med att lossa på fyllningen och sedan nivå pluggen så jag visste att dessa gick att få upp innan jag tömde ur oljan. Botten pluggen har en liten magnet som ska dra åt sig ev metallspån och den kan vara bra att göra ren innan man sätter tillbaka. Vilken olja Speedparts har vet jag inte säkert men de har sålt original MTF0063 förut i allafall.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    När jag bytte på min 9-5:a som jag hade innan så vad det den oljan du säger att du köpt
    och jag frågade en som jobbar på SAAB hur mycket olja som det skulle vara i och svaret va 1,9liter.
    frågade även angående nivåpluggen, men litar man på den så skulle det bli för lite olja i lådan.

    Så jag tömde ut oljan och fyllde på med 1,9liter och det funkade kalasfint.
    Så vitt jag vet så rullar den fortfarande med samma olja och samma låda
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Du behöver ingen brick/gängtätning.

    Du bör nog kapa en insexnyckel ca 5mm för nivåpluggen sitter illa till. Se till att du får av påfyllningspluggen först. Dra inte heller åt pluggarna tokhårt för då har du ett helv.. nästa gång.

    Fyll på olja så att det precis "rinner över" i nivåpluggen. Om du är osäker på om du får bort nivåpluggen så mät oljan som kommer ut och häll på med exakt lika mycket.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. Oljebyte Saab 9-3 SS -03
    Av Nikon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 16:47
  2. Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?
    Av DrGert i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 20:38
  3. Oljebyte, saab 9-3 ss -05
    Av strankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 21:27
  4. Nekad oljebyte växellåda??
    Av Gabriel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 14:33
  5. oljebyte i växellåda!
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 14:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •