Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Krångel med min saab 900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9

    Krångel med min saab 900

    Tjenare köpte i söndags förra veckan en Saab 900 Turbo 98års model av en privatperson. Vi provkörde och frågade om det mesta och allt verkade va i sin ordning. Fri från fel/anmärkningar dom senaste 10 besiktningarna och servad och vid fel så är allt fixat hos en Saab verkstad. På baksidan av de senaste besiktningsprotokollet så stod de i bläck att problem med spindelled v/h fram och jag undrar om det är därför som bilen drar ibland vänstar & ibland höger när jag är ute och kör. Dock mest i låg hastighet!

    Sen så verkar det vara något annat jobbigt med bilen också som det känns som att dom visste om innan dom sålde bilen till mig, efter att man kört en stund och sen stänger av den och försöker starta den igen så vägrar den starta. Låter som den vill starta men som att den inte får till det ordentligt! Tråkigt med problem sådär och just när det är min första bil och man vill att allt ska fungera normalt åtminstone.

    Tacksam för alla svar och vid hjälp, snart så har 10 dar gått och jag ska dra till verkstad på måndag och kolla upp lite. Och i värsta fall kanske går det att häva köpet eller kräva pengar tillbaka för att dom visste om problemen innan?

    Mvh
    -= Saab 900 Turbo / -98 =-

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 487
    Startproblemet är väl antagligen startspärren.
    Vet inte riktigt hur det fungerar, men när bilen stått öppen eller nånting så vägrar den starta pga säkerhetskäl.
    så man får larma om bilen. så funkar det igen..

    Kan mycket väl vara spindellederna, men du ska veta att ng900 är en MYCKET spårkännslig bil.

    Edit: Välkommen till forumet också
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Startproblemet är väl antagligen startspärren.
    Vet inte riktigt hur det fungerar, men när bilen stått öppen eller nånting så vägrar den starta pga säkerhetskäl.
    så man får larma om bilen. så funkar det igen..

    Kan mycket väl vara spindellederna, men du ska veta att ng900 är en MYCKET spårkännslig bil.

    Edit: Välkommen till forumet också

    Grejen med att den inte startar är typ att om jag varit ute och kört och hamnar vid järnvägskorsning och stänger då av bilen meddans bommarna är nere säg 1-2 min så startar den inte direkt då! Samma sak hände när jag skulle kolla trycket i däcken häromdan max 4 min stod bilen innan jag försökte starta den igen och då vägrade den! Inte så high på bilar än, va menar du med spårkännslig? Tacksam för all hjälp!

    Tack och det känns skönt att hittat STCS
    -= Saab 900 Turbo / -98 =-

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    skulle nog börjat med att lämna bilen på en hjulinställning och se om det hjälper, är det nått fel på spindellederna så kommer en seriös verkstad att upplysa dig om med.

    Låter nästan som startspärren, har du larm på din bil?

    kör du bilen, stänger av och plockar ur nycklen så kommer startspärren att hoppa i inom en liten stund (tror 2 minuter eller nått där) och då måste du "larma av", vrid nycklen till läge "ON" och tryck på låsknappen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    Men om det är startspärren som slår i så bör bilen starta för att sedan direkt dö, är det så du upplever det. Annars tycker jag också det låter som om startspärren spelar dig ett spratt.

    Att häva köpet kan nog bli mycket svårt till omöjligt då det åligger dig att kontrollera bilen efter fel vid privatköp.

    Men om du känner så och är säker på att han medvetet sålt en bil med fel på som han inte talat om till dig kan du ju alltid ringa försäljaren, om inte annat kanske du kan ge honom ett dåligt samvete.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skulle nog börjat med att lämna bilen på en hjulinställning och se om det hjälper, är det nått fel på spindellederna så kommer en seriös verkstad att upplysa dig om med.

    Låter nästan som startspärren, har du larm på din bil?

    kör du bilen, stänger av och plockar ur nycklen så kommer startspärren att hoppa i inom en liten stund (tror 2 minuter eller nått där) och då måste du "larma av", vrid nycklen till läge "ON" och tryck på låsknappen.
    Okej check, ska fixa hjulinställning på måndag för det känns ju skumt att den drar åt båda hållen liksom och be dom kolla upp spindellederna! Tack. Har ju sån Anti Theft system på, kan de va det som krånglar asså. Får testa det tack!

    Kanske fel sektion att fråga om detta men tänkte ta det i samband här, färddatorn är helt pixlig. Kostar det skjortan att byta till en ny/begagnad eller är det lätt fixat?

    tack för alla svar!
    Mvh
    -= Saab 900 Turbo / -98 =-

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Men om det är startspärren som slår i så bör bilen starta för att sedan direkt dö, är det så du upplever det. Annars tycker jag också det låter som om startspärren spelar dig ett spratt.

    Att häva köpet kan nog bli mycket svårt till omöjligt då det åligger dig att kontrollera bilen efter fel vid privatköp.

    Men om du känner så och är säker på att han medvetet sålt en bil med fel på som han inte talat om till dig kan du ju alltid ringa försäljaren, om inte annat kanske du kan ge honom ett dåligt samvete.
    ah okej, grejen är ju den att den startar första gången kanske och sen dör typ. Men sen så känns det typ som att den inte får tillräckligt med "nåt" för att starta typ! Startspärren är det också en dyr affär ifall det behöver åtgärdas?

    Detta va en äldre dam som sålde bilen till mig, hon hade haft den i arbetet innan så hon verkade ärlig! Vi kollade och frågade om eventuella fel och hon sa inget direkt om att den inte startade o så efter stopp! Samt så körde vi den och allt verkade va okej då.

    tack
    -= Saab 900 Turbo / -98 =-

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    Då är det den kufiska startspärren du stött på. Det är alltså inget fel utan helt normalt. Första gången du försöker starta startar den går den på den lilla bensin som finns kvar i systemet och när den är slut dör den för pumpen går inte. Om du försöker starta igen efter det tuggar bara startmotorn utan att bilen tänder då det inte finns någon bensin.

    På 9000 och 900 finns inget chip i nyckeln som bilen känner av när du sätter nyckeln i tändningslåset utan du måste tala om för bilen att det här är rätt nyckel via fjärrkontrollen. Det sker alltså automatiskt om du låser upp bilen men om du går ur bilen kommer startspärren slå till. Då måste du på nytt tala om för bilen att du har rätt nyckel, alltså låsa den och sedan låsa upp den igen.

    Samma sak blir det om du låser upp bilen för att sedan vänta med att starta den. Då har startspärren slagit i.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489
    Och startspärren slår till efter en minut att tändningen slagits av oavsett om nyckel sitter i eller ej.tycker du det är jobbigt så kan du programera bort det på en Saabverkstad.

    Ang. dina pixelfel så är du inte ensam! Använd sökfunktionen så skall du finna svar.

    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Tack för alla svar, uppskattar det mycket!
    -= Saab 900 Turbo / -98 =-

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 570
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Och startspärren slår till efter en minut att tändningen slagits av oavsett om nyckel sitter i eller ej.tycker du det är jobbigt så kan du programera bort det på en Saabverkstad.
    Visste inte att det funkade så på en NG900 för på 9000 armeras inte startspärren med nyckeln i tändningslåset om jag inte minns heltokigt.

    Att det dessutom gick att ta bort startspärrsfunktionen helt var också en nyhet för mig, jag trodde bara man kunde förändra armeringstiden.

    Att höja tiden till 180 s (3 minuter) visade sig för mig vara alldeles tillräckligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Och startspärren slår till efter en minut att tändningen slagits av oavsett om nyckel sitter i eller ej.tycker du det är jobbigt så kan du programera bort det på en Saabverkstad.
    Visste inte att det funkade så på en NG900 för på 9000 armeras inte startspärren med nyckeln i tändningslåset om jag inte minns heltokigt.

    Att det dessutom gick att ta bort startspärrsfunktionen helt var också en nyhet för mig, jag trodde bara man kunde förändra armeringstiden.

    Att höja tiden till 180 s (3 minuter) visade sig för mig vara alldeles tillräckligt.
    på min 9000 slår inte heller startspärren i om man har nyckeln i tändningen men kan inte svara för ng900

Liknande ämnen

  1. Krångel med fönsterhiss + lås på en Saab 9-3ss -03 !HJÄLP!
    Av saabjim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 00:01
  2. Krångel vid byte av Orignal till eftermarknads på Saab 9-5
    Av Simbaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 18:12
  3. SAAB 9000 Automat, krångel
    Av Mats Andersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 09:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •