Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: oljekylarproblem?

  1. #1

    oljekylarproblem?

    hej!
    oljekylaren på min saab 9000 turbo -88 blir inte varm, eftersom detta är min första bil med oljekylare så vet jag inte riktigt om den ska bli varm heller, det är inget fel på oljetrycket i motorn så jag misstänker att oljekylaren har en separat pump? eller är jag ute och cyklar? iaf så blir den knappt ljummen även efter långkörning, och jag misstänker att den lilla värmen kan på nått sätt ha spridit sig från själva motorn och inte genom oljan som den borde. turbon är väl oljekyld på bilen så jag tänkte att det kan vara lite farligt att chansa på att det inte är nån fara och bara brumma vidare?
    Det vore snällt om någon kunnig kunde ge mig lite råd

    Tack på förhand, björn
    bjorn saab turbo -88

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    De du kan göra är ju att när du byter olja ta och ta bort oljekylaren ett tag och rengöra den.
    Sen montera den igen.
    De kan ju vara så att den är igen satt.
    Sen är de bra att ha oljetryck och oljetemps mätare så du vet både trycket och temperaturen på oljan.
    De är ju bra att veta om trycket är de rätta.
    Men de är väl de du borde kolla.

    Nej oljekylaren har ingen egen pump.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    tack för tipset,
    var ut direkt och skruvade men upptäckte till min stora frustration att "bulten" som gängar fast slangen till kylaren sitter stenhårt både uppe och nere.. vet inte hur hårt jag vågar bryta och dom ser ut att sitta som bara f-n. vill ju inte förstöra nånting så man får två fel ist för ett.. jag brukar jämt vara klumpig nog att bryta av bultar och skit när jag grejjar..
    nån som har nå tips på hur man får loss skiten?
    bjorn saab turbo -88

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av bjornsaabturbo88
    tack för tipset,
    var ut direkt och skruvade men upptäckte till min stora frustration att "bulten" som gängar fast slangen till kylaren sitter stenhårt både uppe och nere.. vet inte hur hårt jag vågar bryta och dom ser ut att sitta som bara f-n. vill ju inte förstöra nånting så man får två fel ist för ett.. jag brukar jämt vara klumpig nog att bryta av bultar och skit när jag grejjar..
    nån som har nå tips på hur man får loss skiten?
    Endera tar du i tills det släpper eller så låter du bli...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •