Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: AC kompressor - åt skooogen

  1. #1

    AC kompressor - åt skooogen

    Den går inte alls igång, istället blåser den varm luft.
    Var på en AC firma, och de sa att de inte har nån aning om vad som e fel, men de skulle provtrycka och fylla på gas. Men för 1500kr?

    Ska det verkligen kosta så mkt? ni som har fyllt på vad betalade ni?
    Det rör sig om en 9000 cse turbo
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Tråkigt när AC'n lägger av.. men ja tycker det är ett rimligt pris för provtryck och påfyllning av gas.

    Man måste ju börja någonstans.. provtryck och fyll på gas om det inte funkar så är ju kompressorn kass.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Tråkigt när AC'n lägger av.. men ja tycker det är ett rimligt pris för provtryck och påfyllning av gas.

    Man måste ju börja någonstans.. provtryck och fyll på gas om det inte funkar så är ju kompressorn kass.

    Mvh
    Vad kostar en kompressor?
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Tycker nog trådrubriken är lite missvisande när jag läser texten i tråden: Om systemet är tomt på kylmedia (gas) kan mycket väl kompressorn vara hur hel som helst, det sitter tryckvakter som gör att kompressorn INTE går om gasen är slut just för att rädda kompressorn.

    En AC-firma får inte bara fylla på media utan att först provtrycka systemet.

    Lite tips om att fixa detta själv kan du finna här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=188891

    Flyttar tråden till "Allmänt" där andra AC-trådar ligger. (Själv skulle jag nog vilja samla samtliga i en och samma forumdel, nu ligger styrfrågorna i "Ljud och elektricitet" och andra i "Allmänt".)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    En ny är ÄCKLIGT dyr.. men det går ju hitta beg. på skroten för en hyffsad billig peng.

    Hör med www.sdcc.se

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tycker nog trådrubriken är lite missvisande när jag läser texten i tråden: Om systemet är tomt på kylmedia (gas) kan mycket väl kompressorn vara hur hel som helst, det sitter tryckvakter som gör att kompressorn INTE går om gasen är slut just för att rädda kompressorn.

    En AC-firma får inte bara fylla på media utan att först provtrycka systemet.

    Lite tips om att fixa detta själv kan du finna här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=188891

    Flyttar tråden till "Allmänt" där andra AC-trådar ligger. (Själv skulle jag nog vilja samla samtliga i en och samma forumdel, nu ligger styrfrågorna i "Ljud och elektricitet" och andra i "Allmänt".)

    Men kan man säga att han ska provterycka först, och om det är läckage så fyll inte på gas. För det är ju onödigt att fylla på gast om det är läckage och så får ja betala för nått som läcker.
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Men kan man säga att han ska provterycka först, och om det är läckage så fyll inte på gas. För det är ju onödigt att fylla på gast om det är läckage och så får ja betala för nått som läcker.
    Det kan du ju säga men det vet han redan: Man fyller inte på med gas om man inte genom provtryckning sett till att systemet är tätt.
    Dock vill man säkert ha betalt för sin arbetsinsats oavsett om systemet är tätt eller ej.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Men kan man säga att han ska provterycka först, och om det är läckage så fyll inte på gas. För det är ju onödigt att fylla på gast om det är läckage och så får ja betala för nått som läcker.
    Det kan du ju säga men det vet han redan: Man fyller inte på med gas om man inte genom provtryckning sett till att systemet är tätt.
    Dock vill man säkert ha betalt för sin arbetsinsats oavsett om systemet är tätt eller ej.
    Men det låter rimligt eller? 1500 kr för en på jobbet sa att det ska kosta runt 300kr
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Men kan man säga att han ska provterycka först, och om det är läckage så fyll inte på gas. För det är ju onödigt att fylla på gast om det är läckage och så får ja betala för nått som läcker.
    Det kan du ju säga men det vet han redan: Man fyller inte på med gas om man inte genom provtryckning sett till att systemet är tätt.
    Dock vill man säkert ha betalt för sin arbetsinsats oavsett om systemet är tätt eller ej.
    Men det låter rimligt eller? 1500 kr för en på jobbet sa att det ska kosta runt 300kr
    Möjligtvis att du kan få en provtryckning för 300kr men en påfyllning brukar kosta från 1000kr hos en auktoriserad ac-firma.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    hej!


    jag gjorde en felsökning på min ac anläggning för nån vecka sedan, 450kr kostade det

    5000 skulle byte av kompressor samt påfyllning av gas kosta

    men jag gör det själv så kostar kompressor 1500 o sedan gaspåfyllnad 600


    så jag tror dom lurade dig lite, felsökning innan man fyller på gas enligt mitt tankesätt


    mvh
    Turbo galning

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Provtryckning, spårmedel och påfyllning av köldmedium så är inte 1.500 kr rimligt.. Sök dig till en annan firma för prisuppgifter..

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Joo
    Provtryckning, spårmedel och påfyllning av köldmedium så är inte 1.500 kr rimligt.. Sök dig till en annan firma för prisuppgifter..
    Tycker det låter som en helt normal siffra om inte tom billigt om det är först en provtryckning och sedan påfyllnad med gas...
    De är ju oftast inte för grejerna du betalar mest utan för arbetstiden.

    Har kvitto på när jag fick mitt provtryckt och påfyllt och de är på närmre 2200kr med ett nytt torkfilter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    2200 var bra pris om dom bytte torkfilter, kan vara rätt meckigt att byta med gamla slangar/packningar som sitter fast. Filtret i sig ligger ju på 5-600kr.

    I GBG tar dom 1000kr för en vakumsugning (provtryckning) och fyllning ute i gamlestan. Så 1500 är i överkant.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    2200 var bra pris om dom bytte torkfilter, kan vara rätt meckigt att byta med gamla slangar/packningar som sitter fast. Filtret i sig ligger ju på 5-600kr.

    I GBG tar dom 1000kr för en vakumsugning (provtryckning) och fyllning ute i gamlestan. Så 1500 är i överkant.
    500-600kr för ett filter? jag gav 300kr ink moms

    däremot kostade påfyllning 897kr + moms, provtryckning 400kr+moms.

    detta är inte gjort hos saab som lär ta betydligt mer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    www.acservice.nu


    800:- för Provtrycking , byte olja , samt ny gas.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. AC-Kompressor
    Av peo1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 18:35
  2. [LÖST] AC kompressor fungerar ej OG9-5
    Av yellow 900 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 18:14
  3. kompressor
    Av Teemu i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 22:53
  4. AC Kompressor
    Av TurboColle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •