Någon som provat BSR trim till 9-3 TTID? Värt pengarna?
Någon som provat BSR trim till 9-3 TTID? Värt pengarna?
Är också intresserad av feedback i ämnet.
9-3 SC TTiD -09
Har sett att det finns något som heter Rica PPC också.
Är det samma pryl som BSR har, ser ju onekligen ut så enligt bilderna.
Är det någon som har testat Rica Engineering, inte nödvändigtvis till en Ttid, som kan komma med synpunkter.
Pris Rica PPC 8700kr, BSR PPC 8900kr så det är ju hugget som stucket.
Kollade på kurvdiagrammen för effekt och vridmoment, och Ricas ser ej ut som andras, varken originalkurvan eller den trimmade, kanske mer för att illustrativt visa ökningen?
9-3 SC TTiD -09
Kanske dom har ett samarbete!!
Undrar hur mycket effekt vi tappar på våran miljödiesel?
Jag skulle nog satsa mina pengar på ett Hirschtrim. Då slipper du ev garantistrul och problem med partikelfiltret.
edit: Ser att bsr:s trim inte är en sk diesel-box. Kanske dessa fungerar bättre?
http://sv.bsr.se/products/ppc/diesel-box/
9-3 SC 1.9 TiD -07
Har Hirsch ens någon uppgradering för TTiD då?Ursprungligen postat av T_E
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Stämmer bra det. Är listat som "Coming soon"...Ursprungligen postat av LM
http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... 480&year=9
9-3 SC 1.9 TiD -07
Var i kontakt med Hirsch i går ang denna! Ska hårdtestas Augusti ut, sen ska den leveransklar. Blir troligtvis lite högre siffror än vad man har angett på hemsidan..
Har f.ö beställt en Aero TTID med detta installerat/reggat vid leverans i slutet av September (förhoppningsvis)..
SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..
Följande gäller automatbilar
Rica tar ut 210hk/440Nm
BSR tar ut 213hk/430Nm (anger endast -20Nm för bilar med automat)
Superchips tar ut 218hk/443Nm, enligt Motornord är det ingen skillnad mellan programmen för automat/manuell?!
Superchips anger dessutom maximal ökning av vridmomentet (+75Nm) som infaller 3014rpm, jämfört mot original. Sådant beskriver ju lite mer vad som man har att utnyttja än själva peakvärdet.
http://www.superchips.co.uk/curves/Saab9319TTiD.pdf
Får antagligen bilen i början av oktober, så det är bara att avvakta vad Hirsch kan hitta på.
9-3 SC TTiD -09
Nu är Hirsch klara med programmet till TTID:n. 200hk/430 Nm, (400/Aut)
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006480
I princip samma förbrukningssiffror som innan men CO utsläppen minskade från 161 g/km till 148 g/km?
12900 kr installerat o klart!
SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..
Hej,Ursprungligen postat av Erik S
Begränsning av momentet vid växling, torde skilja man/aut programmen.
Är ESP funktionen kallibrerad?
Hirsch kanske inte är så dyrt i längden?
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Programet består av olika Cal areor så man kan säga att det är 2 olika program i ett samt en aera som är gemensam!På den gammla TID modellen är det 4 cal areor där ligger även 8v 120hk samt 16v 150hk och en gemensam.
Skulle vara intressant om man kunde få se kurvor för de båda varianterna, om det enbart är peak-värdet man sänkt, och kurvorna sedan går ihop.
Gäller fortfarande garantin hos Saab med Hirsch?
Är det Saab som fixar installationen?
Kan inte släppa det här med varför automatbilar har längre vridmoment än de manuella?
Är det så att motorn ger samma effekt/vridmoment, men att automaten stjäl ca 8% extra?
Eller är maximalt vridmoment nedställt för att skona växellådan?
I så fall är den 6-växlade lådan känslig, någon som vet ungefär vad den mäktar med i vridmoment? Kanske bara galet i så fall att fundera på en "chippning" om den ligger på gränsen vad den pallar.
9-3 SC TTiD -09
Med Hirsch gäller Saabgarantierna fullt ut. Inga extraförsäkringar mm behövs. Medföljer även ett intyg om godkännande för regbesiktning om så önskas. Det är bara Saabverkstäder med sk IPRO program som kan installera detta!
Tydligen har det dock varit lite problematiskt att regbesiktiga 9-5 TID 150hk med 175 hk upppgraderingen då det var nåt fel på intyget.. (Hört av Saabverkstad som ha försökt regga om en ny bil...) Ska kolla ifall omreggningen kommer att påverka försäkring mm på min kommande TTID Aero
SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..
Man brukar dra ner lite på vridet på automatlådor, förr i tiden var de lite känsligare men idag tycker jag dom brukar hålla lika bra som manuella!Ursprungligen postat av Erik S
Den 6vxl manuella lådan skall dock hålla för extrema påfrestningar, Saab har specat den till 450Nm enligt tidigare trådar.
///Mackanized
Tillbaka
Har varit i kontakt med Nordic Uhr och de ska enligt uppgift omgående kolla vad de kan göra.
Mackan - skulle gärna vilja läsa lite mer om automatlådan, har du tips på någon tråd?
9-3 SC TTiD -09
Hmm frågan är om blocken klarar dessa effekter i längden, då Saab vred några gamla 1.9Tid block med dubbelturbo?
Iåförsig är dom levererade 1.9TTid med förstärkt block, stake och kolvar, men håller det i längden?
Är det ett onormalt högt effektuttag ur denna motor med 94 hk/l som standard?
Är det något som skiljer en bensinmotor från dieselmotor ur denna aspekt, för ur en bensinare kramar man ju med lätthet ut över 110 hk/l i standardutförande.
Vad kan anses rimligt med tanke på hållbarheten?
Hirsch ligger på 105 hk/l
BSR mfl ligger på runt 111 hk/l
Utökad spekulation...
Det som vi diskuterat är ju av typen steg 1 trim, men vad blir steg 2 och 3 osv för en dieselbil? Är det bara större turbo och högre tryck i commonrailen som gäller?
Finns det någon vinst med att byta avgasrör? Om man som lekman inom området spekulerar så kanske man kan anta att det finns bättre/större partikelfilter att byta till, ev från en annan bilmodell, om det nu är någon begränsning som ligger däri.
9-3 SC TTiD -09
Största begränsningen är partikelfiltret sedan kommer turboaggregaten, om inte toppen bottnas först då det sitter mindre ventiler i TTid'n än Tid'n av avgasreningsskäl.
Blev ett Hirschprogram till slut. Lirar perfekt ihop med lådan, och effektdippen runt 2700 rpm är borta. Vet inte om man även har ändrat nåt i programmet för lådan, då körbarheten är helt annorlunda jämfört med en 180 hk, eller om det helt enkelt blev så perfekt...
Hirsch har enl rykten köpt in ett "eftermarknadsprogram" och skulle köra "skiten" ur motorn på samma sätt dom testade sitt eget program i en hel månad. Den höll ca 15 minuter....
Var en av anledningarna att jag valde Hirsch....
SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..