Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Punka, laga med skum, hur länge kan jag köra?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Punka, laga med skum, hur länge kan jag köra?

    Tjenare!

    Som topic lyder så hade jag punka när jag kom ut och skulle åka till jobbet i morses, kom på att jag hade en burk med sånt där skum som lagar däcket, körde i det och det blev 2,3 kg i däcket när jag kollade på macken så blåste i till 2,5. Åkte sen iväg på lunchen några timmar senare och det hade inte läckt ut någonting.
    Så tänkte om det här skummet kan laga ett däck? Eller hur länge vågar jag köra på det?
    Har köpt två st. sånna burkar till Måste jag åka till gummiverkstaden eller ska jag bara tuta o köra?

    Det hör också till att jag skulle besiktiga bilen idag, men eftersom detta hände så avboka jag, sån tur man ska ha :P

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Jag körde i en sån burk med skum i ett framhjul på en gammal golf jag hade innan. Jag hittade skipen som satt i däcket tryckte i skummet och köre en sväng enligt instruktionen på flaskan. Det höll iaf tills jag sålde bilen 1.5 år senare.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    sist jag tryckte i skum(för övrigt sista gången) så fick jag en satans obalans efter någon vecka i däcket och de tog mindre än 1 månad innan däcket var helt felsletet och jag fick Toe häl slitage, alltså däcket såg ut som mer eller mindre en puckelpist och gick inte köra på mer...

    Däckverkstäder är inte förtjusta i det där, det blr som du fyllt däcket med mjöl typ när de lossar däcket sen, vilket inte brukar vara uppskattat.

    Så jag hade nog kört på och hoppats på att det inte blir någon obalans i det.

    Ibland så verkar det hålla väldigt länge om det är en mindre läcka, är det nått större så håller det bara för stunden.

    däckfix är iaf nått som jag anser att man enbart bör köra med i nödfall, tex om nått händer mitt ute i ödemarken,,, inte hemma i garaget.

    vet du verkligen har du hade punka eller antog du bara det för det saknades luft?
    Har varit med om ett antal gånger när folk har som kvällsnöje att tömma däcken på bilar på parkeringen.

    Men som sagt, använd punkaspray i NÖDFALL, i alla andra fall rekommenderar iaf jag att lämna in däcket istället, brukar oftast kosta runt 100-200kr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Jag vet att det inte va någon luft i däcket iaf för den stod typ på fälgen, kan ju iofs varit någon som hade tömt ut.. Vet inte riktigt hur det kan ha hänt, det enda va att när jag åkte hem från jobbet igår så gasa jag lite extra i rondellen innan mig o fick upp ett litet ställ i och med att det va så varmt, så misstänker att det blev något där som gjorde att luften gick ur?

    Sen så kände jag det att jag hade inte lust att ställa mig o byta däck ute på gatan o när jag skulle till jobbet, tänkte att jag skulle köra i skummet o ringa däckverkstaden men sen så märkte jag att inget hade läckt ur så strunta i det.
    Följde alla anvisningar på burken så hoppas att det ska gå bra... Men om luften är borta imorn igen, tror ni att gummigubbarna blir glada om jag sprutar i en burk till?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    tror nog inte däckgubbarna blir specielt glada över din första burk...

    Felsökning nr1 vid punka är ju att pumpa däcket och se/höra om det läcker.
    Jag har som sagt varit med om iaf 3 gånger när folk gått och bara tömt ut mina däck på natten.

    Har du ingen luft imorgon så rekommenderar jag nog dig att montera dit tex reservhjulet eller ett vinthjul och köra till din närmaste däckverkstad.
    Dock är ju frågan om de inte kommer ta extra betalt om det är fullt med skit, jag åkte iaf på en extra avgift då de fick tvätta rent från dammet när de skulle ha på nytt däck.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Pumba Jag förstår vad du menar, men om nu däckgubbarna ska bli griniga varenda gång som det kommer in ett däck med skum i så kanske om ska tänka över sitt yrkesval. Hur många har tid och lust att byta till reservdäck om det nu ligger en burk med skum i bilen. Valet är lätt för mig. Det kostar mig även pengar att komma försent till jobbet så jag kan väl ta en extra-avgift när dom fixar det.
    Dom har ju betalt för att fixa, ordna, byta däck m.m.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    På tal om punkaspray: En bekant råkade här om sommaren ut för att en sådan flaska exploderade inne i hans då nya helt bil då den stod i solen. Inne i kupén alltså.

    Tror han hade den inne tre gånger får att få hjälp med rekond.

    När jag var i Arizona sist visade man på TV ett reportage där brandkåren varnade folk för dessa flaskor just i gassande sol och där ett exempel med en halvkombi som haft en flaska i bagaget fått glasrutan i bakluckan bortskjuten. Tror det hade något att göra med att själva tätningsmedlet täppte igen det normala övertrycksskydd som finns i sprayflaskor.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Det lät inte så trevligt.. Fast jag placerar mina burkar vid reservdäcket. Står ju att burken inte få vara i kontakt med direkt solljus o sen inte varmare än 50 grader, o det kan ju lätt bli över 50 i en bil som står stilla i solen.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. Köra på etanol hur länge?
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 12:28
  2. Hur länge köra med original bränslefilter?
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 08:47
  3. Punka i Sundsvall, hjälp?
    Av Airflow i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 20:02
  4. Avgas punka
    Av Turbo-Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 18:20
  5. Punka!
    Av Switch i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •