Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC problem 9-5

  1. #1

    ACC problem 9-5

    Hej,
    Min 9-5:a (2004 2.2TiD automat) har varit inne för ACC rep igår och idag. Första budet var läckage torkfilter, kostnad 4500kr. Jag köpte det och efter ett tag ringer det och nu när torkfiltret var fixat visade det sig att kondensorn också läcker. Nytt bud 7000kr men då skulle jag ju ha fixat de vanligaste felen och ha en ok AC ett bra tag framåt så jag köpte tveksamt det också. När jag hämtade bilen i eftermiddags så har han precis skruvat ihop den och ska till att testköra. Systemet är tätt, påfyllt och allt är frid och fröjd. Vad händer? Jo, ingen kyla... Efter lite pulande hittar killen att det inte finns någon jord till ACC relät. Byglar man vid relät kyler det ok. Han ska fortsätta på måndag men eftersom det finns proffs på den här listan tänkte jag höra om någon har någon bra input. Vad orsakar att det inte finns jord vid relät? Relät är ok, inga säkringar har gått och tryckvakten är ny.

    Svar uppskattas enormt för jag vill inte lägga en krona mer på detta!

    Mvh
    Peter

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    30
    hej
    för exakt ett år sen så hade jag samma problem på min 9-5:a
    ingen jord till acc relät.
    och efter några dagar felsökning hittar jag att DICE krånglade. det är just DICE som jordar acc relät.
    försökte programera om DICE men det gick inte. köpte en begagnad, programera om och så funkade min acc igen.
    förutom tryckvakt så finns det en temperaturgivare i förångaren som kan ställa till problem. och till slut måste den ute temperaturgivare vara ok.
    lycka till.

    mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    81
    billi, vart köpte du DICE? Hur programmerade du om den? Min acc funkar inte heller. Kompressorn slår inte till och jag har testat att byta relä utan resultat. Jag ska börja felsöka snart och ska kolla det där med jorden till relät, tack för tipset.
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    30
    DICE köptes på bilskroten. hittade en från samma årsmodell som min 9-5. vet inte om det är viktigt.
    programering gjorde en firma som har tillgång till tech2.

    mvh

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Fidde73
    billi, vart köpte du DICE? Hur programmerade du om den? Min acc funkar inte heller. Kompressorn slår inte till och jag har testat att byta relä utan resultat. Jag ska börja felsöka snart och ska kolla det där med jorden till relät, tack för tipset.
    Har du tryck i systemet? Annars startar inte kompressorn.
    Gone country....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    81
    Japps det är tryck, fullt system vid mätning
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  7. #7

    Problem löst!

    Hej,
    Efter avläsning med Tech2 visade det sig att DICE inte registrerade något tryck i anläggningen trots att det är nypåfyllt och trycktestat. När tryckgivarens kontakt togs isär uppdagades det att det var skräp i kontakten... Skräpet väck=ACC ok! Om det vore så enkelt (och billigt...) varje gång.

    tack för era synpunkter,

    Peter

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Tycker bara det är för jävligt att du kanske fått byta saker som inte behövde bytas. Eller var det så att systemet var tomt också?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Hej,
    Jag var med när systemet provtrycktes och det rådde ingen tvekan om att det var otätt och tomt. Först torkfiltret och när det blev bytt visade det sig att kondensorn också var otät. Det är absolut inte så att jag har fått saker bytta i onödan.

    Mvh Peter

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •