Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Problem med fel tändkassett och (kanske?) turbo

  1. #1

    Problem med fel tändkassett och (kanske?) turbo

    Hej.

    Ny på forumet och allmänt kass på bilar varför jag vänder mig till er i förhoppning att någon kan svaret.

    Köpte privat en 9-3 2.0T 02:a i våras. Strax innan köpet, eller rättare sagt hösten -07, byttes motor (ersättningsmotorn hade gått 3500 mil), transmission, turbo, vattenpump och vevhusventilation då motorn rasat. Alla ersättningsdelar utom motorn ska ha varit nya. Om jag fattat saken rätt ska jobbet utförts på en verkstad i Gbg-området men delarna ska ha kommit från Trollhättan. De ska även ha testat bilen.

    Efter att ha varit på den lokala Saabverkstaden med ett knakande/klonkande ljud vid inbromsning/acceleration (vilket jag f ö läste mig till här på forumet att det var några bultar som skulle dras åt vilket också stämde) som de åtgärdade, meddelade de också att det

    1. Sitter en röd tändkassett i bilen istället för en svart.
    2. Missljud från turbon (som i princip alltså ska vara ny).

    Kontakt med Trollhättan tas och jag får svaret att den ettåriga garantin inte gäller eftersom bilen bytt ägare och för att det sitter en röd kassett i istället för en svart. De har inte bytt kassett.

    Kontakt tas således med verkstaden som troligen utfört jobbet. De meddelar att tändkassetten inte bytts av dem heller, utan att det är den ursprungliga tändkassetten som sitter i bilen. Vidare meddelar de att det knappast är troligt att kassetten kan ha orsakat ngt av påstådda problem.

    I köpekontraktet mellan mig och privatpersonen som sålde bilen står det att det finns 1 års garanti som alltså inte gäller i praktiken eftersom bilen bytt ägare samt för att det sitter fel kassett i bilen. Kan man gå på säljaren med anledning av att kontraktet är felaktigt?

    Min fråga är således vad man kan göra? Det verkar ju minst sagt anmärkningsvärt att vare sig verkstaden som gjort jobbet (vilka f ö inte ens vet skillnaden mellan de olika kassetterna) och Trollhättan där bilen varit efter reparation och fått ”grönt ljus”, reagerat på att det sitter fel kassett i bilen. Vidare uppstår frågan om hur man kontrollerar om det är fel på turbon öht? Visserligen tycker jag att den viner en hel del, men jag märker inte av att den inte skulle fungera eller att det uppstår ngn form av ”blå rök” eller liknande heller. Tilläggas bör att jag INTE litar på den lokala Saabverkstaden efter tidigare erfarenheter med dem.

    Någon vänlig själ som kan förbarma sig och ge några goda råd till en newbie? Kom ihåg att jag är fullständigt pantad vad gäller bilar när ni formulerar ev. svar.

    Tack på förhand!
    ____________________
    Saab 9-3 2.0T -02

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 486
    Kanske sitter en T5 motor i...?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Nja, jag antar att den lokala Saabverkstaden är kapabla att avgöra vilken motor som sitter i.

    Dock kvarstår frågorna om:

    1. Hur märker jag fel på turbon eftersom jag själv, visserligen nollad på bilar och motorer, inte märker ngt eller hör ngt missljud? Känns ju smått olustigt att lägga minst 13´på ny turbo när jag inte ens är säker på att det är ngt fel på den befintliga? Finns det ngn "turbodiagnos" eller liknande?

    2. Hur kan tidigare Saabverkstäder (2 st), vid service, råkat missa att fel kassett sitter i?

    3. Hur kan verkstaden som gjorde bytet samt Trollhättan som senare testade bilen efter montering ha missat det med boxen?
    ____________________
    Saab 9-3 2.0T -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    68
    Beskriv "missljudet" från turbon. Det viner lite om turboaggregat. Inget konstigt. Du kanske inte har något fel på din turbo?
    ///Mvh Seddzi... Saab 9-5 Aero -00
    http://www.garaget.org/?car=113384

  5. #5
    Nej det är just det, jag fattar inte vad verkstaden menar med missljud. Det enda jag hör är vinandet när turbon kickar in. Å andra sidan låter turbon, alltså vinandet, bra mycket mer än turbon jag hade i min föregående 9-5 2,3t, men det trodde jag berodde på att 9-5 hade lättrycksturbo.
    ____________________
    Saab 9-3 2.0T -02

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 486
    Citat Ursprungligen postat av Pippo77
    Nja, jag antar att den lokala Saabverkstaden är kapabla att avgöra vilken motor som sitter i.
    Eftersom dom inte förstår vilken DI-kassett är rätt så...?


    Och ja som sagt så låter ju en Fulltrycksturbo en hel del mer än en ltt..
    Men det ska ju inte låta "störande", isf är det ju nåe fel..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7

    Re: Problem med fel tändkassett och (kanske?) turbo

    Citat Ursprungligen postat av Pippo77
    I köpekontraktet mellan mig och privatpersonen som sålde bilen står det att det finns 1 års garanti som alltså inte gäller i praktiken eftersom bilen bytt ägare samt för att det sitter fel kassett i bilen. Kan man gå på säljaren med anledning av att kontraktet är felaktigt?
    Vad exakt står det om garantin? Är det säljaren som lämnar 1års garanti eller hänvisar han till garantin han fick.
    En garanti följer aldrig produkten utan den gäller endast för köparen.
    Med undantag för fastigheter och bilar, finns säkert något annat också.

  8. #8
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    BYT TÄNDKASSETTEN OMEDELBARTBUMS!!!!!!! innan det händer något

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    I kontraktet (mellan säljaren och mig) står det att det finns garanti i ett år på utbytta delar. Samma sak angavs i annonsen.

    Vg att garantin inte skulle gå över vid ägarbyte verkar det som att T-hättan börjat mjukna efter att en kollega som är jurist ringde och dividerade med dem. Nu hänger det mer på kassetten som de själva, och framförallt verkstaden som gjorde jobbet med motorbyte, bör ha märkt var felaktig när man satte i den. Just snyggt att nu hävda att garantin inte gäller pga det.

    Ny tändkassett är beställd och bilen står still innan kassetten installerats, men det känns ju ändå olustigt att bilen körts med den gamla kassetten ända sedan motorbytet senhösten -07.
    ____________________
    Saab 9-3 2.0T -02

  10. #10
    EVO:

    Det är inte den lokala verkstaden som gjort jobbet med motorbyte utan en firma i Gbg.
    ____________________
    Saab 9-3 2.0T -02

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    122
    Mitt tips är att lossa på Insugsslangnen till turbon och känna på flänsarna.
    Du bör inte kunna flytta dom upp eller ner, möjlien lite ut och in .
    Känns det "tight" s är det troligen lugnt. Det jag hade gjort är att.
    1: byta tändkasetten 2: byta olja filter 3: byta stift. sen köra kanske 150-200 mil och byta olja och filter igen. Det hörs ganska ordentliget om turbon är kass, det bör även ryka en hel del. Hoppas det gav lite svar i funderingarna

    Mvh Daniel
    Saab 9000 Aero "wohoo äntligen!" <---- Såld
    Landsvägskryssaren 9-5 Aero 04 <------Nuvarande

  12. #12
    Olja, filter och stift är bytt förra veckan. Kassett är beställd och bör dyka upp måndag eller tisdag.
    Vet att jag är riktigt korkad vg detta, men var sitter insugsslangen till turbon...?
    ____________________
    Saab 9-3 2.0T -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    122
    om du kikar ner i motorrummet, så går det en tjock slang från turbon till luftfiltret i hjulhuset. Denna skall du lossna vid turbon och känna lite, försök att kolla så turbinflänsarna är hela.
    Rycker bilen vid kraftigt gaspådrag? Ryker det kraftigt ur avgasröret? Om inte och om turbon känns "tight" så är det nog ingen större fara. Kan vara bra att veta att turbon kan vina och ladda lite mer när det är väldigt varmt ute.

    Mvh Daniel
    Saab 9000 Aero "wohoo äntligen!" <---- Såld
    Landsvägskryssaren 9-5 Aero 04 <------Nuvarande

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av pluPP_n
    Mitt tips är att lossa på Insugsslangnen till turbon och känna på flänsarna.
    Du bör inte kunna flytta dom upp eller ner, möjlien lite ut och in .
    Känns det "tight" s är det troligen lugnt. Det jag hade gjort är att.
    1: byta tändkasetten 2: byta olja filter 3: byta stift. sen köra kanske 150-200 mil och byta olja och filter igen. Det hörs ganska ordentliget om turbon är kass, det bör även ryka en hel del. Hoppas det gav lite svar i funderingarna

    Mvh Daniel
    Håller med där byt eller testa med annan tändkasett byt olja filter luftfilter stiftena och sen kolla turbon om flänsar är hela och om det finns glapp i den är flänsar skadade borta eller bitar borta byt turbo med 1 gång! annars kan man få mera fel tex att det flyger mer bitar och in i intercoler insug mm så kolla upp turbon först tycker jag
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  15. #15
    Tack för alla svar!
    Ska kolla de saker jag kan och byta kassett så snart den dyker upp.
    ____________________
    Saab 9-3 2.0T -02

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Kanske sitter en T5 motor i...?
    Ja kanske, även om det är osannolikt. Men det är fortfarande T7-motorstyr.

    Citat Ursprungligen postat av pluPP_n
    Mitt tips är att lossa på Insugsslangnen till turbon och känna på flänsarna.
    Du bör inte kunna flytta dom upp eller ner, möjlien lite ut och in .
    Känns det "tight" s är det troligen lugnt. Det jag hade gjort är att.
    1: byta tändkasetten 2: byta olja filter 3: byta stift. sen köra kanske 150-200 mil och byta olja och filter igen. Det hörs ganska ordentliget om turbon är kass, det bör även ryka en hel del.
    En frisk trubo kan glappa något radiellt (upp/ner) men ska inte glappa nåt axeillt (in/ut). Punkt.

    Mvh Ulf
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Du har inte namnet på firman igbg som skulle ha utfört jobbet???
    KAN MAN SÅ SKA MAN!!!!!!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    angående tändkassett har jag hört att dom svarta som sitter på nyare bilar är "bakåtkomplatiba" och dom röda på äldre bilar ej framåtkompatibla alltså verkar det som om du har helt fel tändkasset..
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Citat Ursprungligen postat av boppen
    angående tändkassett har jag hört att dom svarta som sitter på nyare bilar är "bakåtkomplatiba" och dom röda på äldre bilar ej framåtkompatibla alltså verkar det som om du har helt fel tändkasset..
    Jag har hört en massa motstridiga uppgifter och därför bestämt mig för att tro på det som finns beskrivet i den klistrade tråden " Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter" i denna forumdel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Bränsle problem 9-3 Aero -01. Kanske inte ändå
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2016-10-02, 17:58
  2. Vilken turbo ska jag ha? OG9-3 T5
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:11
  3. Turbo fråga (kanske lite konstig)
    Av Saab9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 04:54
  4. Motor problem (kanske)
    Av ErOxZz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •