Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Knottrigt stift på 3:an! (9000 Aero)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12

    Knottrigt stift på 3:an! (9000 Aero)

    Tjena!

    Bytte stift i "pärlan" igår, en 93:ans 9000 Aero, lite "lätt" trimmad...
    Alla stift utom på treans cylinder var normalt (?) lite lätt gråaktiga, treans däremot var alldeles knottrigt. Dessutom ser det ut som en liten bit lossnat.
    Jag har lagt ut bilder på http://carlsson.tv/tandstift.html
    Kika gärna och kom med förslag om och ev. vad som är felet...
    MvH - Tomas C, Eskilstuna

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 494
    Vet, ej om det är rätt men enligt.. Haynes, så ser dom "NORMALA" stiften ut ungefär som det du beskriver och har bild på.. kanske lite mindre knotter men endå som det på bilden.

    Iaf, till ditt problem.. det kan juh antingen vara "måndagsexemplar" av ditt stift, eller oxo så kanske din DI (Förmodar du har det), börjar trassla.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Klart intressant med en så tydlig skillnad mellan 3:an o de andra.
    Misstänker att nå't är lite obra.
    Om du kollar ned på kolvkronorna, hur ser de ut ?

    Notera att det ser ut som nå'n bitit av lite på sidoelektroden.

    Finns det nå't äckligt trimm på bilen....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Klart intressant med en så tydlig skillnad mellan 3:an o de andra.
    Misstänker att nå't är lite obra.
    Om du kollar ned på kolvkronorna, hur ser de ut ?

    Notera att det ser ut som nå'n bitit av lite på sidoelektroden.

    Finns det nå't äckligt trimm på bilen....
    Kan spikbert bitas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Har pluggar i samlingen där han bitit av HELA sidoelektroden o det mesta av mittpluppen. Han har vassa tänder.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Håller inte med DrBoost att det ser ut som nåt "bitit" av en bit av sidoelektroden. För mig så ser sidoelektroden i sig själv intakt ut, men däremot har den stygga beläggningen på elektroden släppt just i ena hörnet. Om det sen skett av mekanisk åverkan vid hanteringen av stiften eller för att gnistor eller detonationer har uppstått där i förbränningen är en annan sak.

    Troligen så beror beläggningen på antingen kolvproblem, typ oljeöverdrag eller fel på den elektriska sidan.

    Jag har lite bra bilder på olika groteska beläggningar på stift och förklaringar till vilka problem som kan orsaka dessa. Ska se om jag kan hitta dom och länka till dem här.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Tja, kanske jag ser fel, men jag tycker det ser ut som om det är nå'n som naggat i hörnet.
    Kanske vi skall rösta ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tja, kanske jag ser fel, men jag tycker det ser ut som om det är nå'n som naggat i hörnet.
    Kanske vi skall rösta ?
    DrBoost.

    Om du kikar så ser du sidoelektrodens sidokant från fästet och upp genom svängen, följ dess naturliga sträckning genom "böset" så ser du att det hörn man kan se titta fram i hörnet, troligen är bara det oskadade hörnet på elektroden. Ja med viss avrundning av kanterna som normalt blir efter normalt användande.

    Däremot så är det rejält med beläggning på stiftets elektrod, som trillat av av någon anledning i just det hörne och blottlag elektroden.

    Beläggningen se lite "svavlig" ut i mina ögon. Jag letar vidare efter bilderna.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Personligen tycker jag det ser ut som lite ofullständig förbränning och det kan bero på att det är dålig gnista eller så läcker det in kylvätska eller olja.
    Bara att spekulera vilket som är troligast men jag skulle nog nästan säga att det är dags för ett komptest på den motorn.
    Sen så är min nästa fråga.
    Drar den någon kylvätska?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Mmmm, efter att ha kollat på bilderna på en bättre skärm, så ser ÄVEN JAG att det är en massa bös som trillat bort.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Mmmm, efter att ha kollat på bilderna på en bättre skärm, så ser ÄVEN JAG att det är en massa bös som trillat bort.
    Det är ju någon form av avlagringar men att det har trillat bort en bit från elektroden kan ha att göra med just problemet i frågan.
    Men jag tror inte det blir tillräckligt varmt i 3ans förbrännings rum för då skulle inte det bli några sånna avlagringar.
    Blir det för varmt så syns det med.
    Eller blandar jag ihop det nu så det är för varmt?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Spikbert kanske är oskyldig trots allt

    Tomas får väl berätta själv vad som är gjort med motorn, men av hemsidan att döma är det en hel del ICKE std prylar på motorn..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Spikbert kanske är oskyldig trots allt

    Tomas får väl berätta själv vad som är gjort med motorn, men av hemsidan att döma är det en hel del ICKE std prylar på motorn..
    En motor som spikar kan aldrig få sånna tändstift.
    Det är något helt annat fel.
    Men jag tror nog personligen att det är någon form av läcka som gör det där.
    Kylvätska eller olja vet jag inte men något av det är de.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    313
    Medlem#
    5767

    Tändstift

    Hej!
    Kan det inte vara så att tändstiftet helt enkelt inte är av lika god kvalitet som de övriga? Det måste inte vara något fel på motorn. Jag har själv erfarenhet av att nya tändstift helt enkelt varit felaktiga eller av mindre god kvalitet.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Är det inte rimligt att tänka sig att det här kan bero på taskiga ventiltätningar eller ev. -styrningar på 3:an?

    Någonstans måste ju det som orsakar beläggningen komma ifrån?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Är det inte rimligt att tänka sig att det här kan bero på taskiga ventiltätningar eller ev. -styrningar på 3:an?

    Någonstans måste ju det som orsakar beläggningen komma ifrån?

    Mvh

    KK
    kan vara men en kompressions mätning på alla cylindrar skulle sitta på sin plats.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Askavlagringarna kan mycket väl vara kommna av oljeöverdrag.
    Som jag skrev tidigare, kolla kolvkronorna, det kan hjälpa till med ledtrådar. Att mäta kompressionstrycket är oxo en ledtråd, givetvis.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Här är lite bilder och förklaringar på tändstift och hur de kan se ut. Klicka på bilderna så blir de större.

    http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... talog.html

    En till.

    http://www.totalrpm.com/article/468

    Ännu en.

    http://tsrsoftware.com/read-plugs.htm


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Skulle något av mina tändstift se ut så där så skulle jag inte bry mig. Lite grann kan man läsa ut från tändstiften när man byter dom. För att kunna se på stiften hur de lirar med motor, bränsle och tändsystem skall man göra enligt följande.

    Starta och varmkör genom normal körning.

    Gasa upp och dra en repa ungefär som man adapterar trionic.

    När man ligger på toppvarvet skall man slå ifrån motorn och rulla på frilläget till stopp.

    Kolla stiften.

    Detta förfarande försvåras när Di skall göra renbränningen och är därmed inte tillförlitligt på dessa saabar. Som jag beskrev det är det så de gör i Nascarbilarna, vadå datorer och loggar.

    Byt tändstift till nya och se sedan hur de ser ut efter lite mil. Liten vink lär detta ge.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Skulle något av mina tändstift se ut så där så skulle jag inte bry mig. Lite grann kan man läsa ut från tändstiften när man byter dom. För att kunna se på stiften hur de lirar med motor, bränsle och tändsystem skall man göra enligt följande.

    Starta och varmkör genom normal körning.

    Gasa upp och dra en repa ungefär som man adapterar trionic.

    När man ligger på toppvarvet skall man slå ifrån motorn och rulla på frilläget till stopp.

    Kolla stiften.

    Detta förfarande försvåras när Di skall göra renbränningen och är därmed inte tillförlitligt på dessa saabar. Som jag beskrev det är det så de gör i Nascarbilarna, vadå datorer och loggar.

    Byt tändstift till nya och se sedan hur de ser ut efter lite mil. Liten vink lär detta ge.

    J.K Nilsson

    Skulle nåt av mina stift se ut så där, så skulle jag verkligen bry mig. En sådan beläggning byggs inte upp eller förstörs bara för att man t ex. låter motorn gå på tomgång innan man tar sig en titt. Sådana beläggningar på bara ett av stiften tyder på knepigheter som kan bli eller redan är tråkigheter.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Stift till 9-5 aero
    Av danielc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 00:05
  2. Vilka stift i en 9-3 aero -01
    Av Bobco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 01:05
  3. Vita stift 9-3 Aero 00a
    Av ViggenUffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 11:06
  4. stift ss aero
    Av Clas.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 10:40
  5. Bra å köra med BCP9ES stift 9000 Aero Steg 4?
    Av 170KJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •