Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 2,0t rycker och har ojämn tomgång

  1. #1
    Guest

    9-5 2,0t rycker och har ojämn tomgång

    Hej!
    Har en 9-5 2,0t -99 som börjat bete sig märkligt de senaste 150 milen.
    I början så var det bara under landsvägskörning som jag upplevde att den i jämn fart utan påfrestning tappade kraft i en sekund för att sedan komma tillbaka. Men nu på sistone har den börjat att hacka mer och mer i perioder och även tomgången har börjat att vara ojämn, den pendlar mellan 800-900 varv efter körning.
    Men startar jag om den så är tomgången jämn, men om jag varvar upp den lite mjukt och låter den gå tillbaka till tomgången så är den åter igen ojämn. Bilen har gått 26 tusen mil. Tändkasett är nyligen bytt, likaså stift.
    Har kollat läckage på insugssidan med startgas utan att hitta något. Bränslefilter och den vita backventilen till vevhusventilationen är beställda och ska bytas.

    Har sökt runt lite och hittat att det ev kan vara lmm, spjällhus, lambdasond eller någon backventil som spökar.

    Någon som har några andra tips, eller vad jag bör kolla upp först?

    Vill ju helst slippa lämna in den på felsökning. Sist jag lämnade in en saab på felsökning tog dom 15 papp bara för felsökningen

  2. #2
    Guest
    Har nu även bytt bränslefilter och backventil till vv.
    Bilen gick som en klocka in till stan (2 mil) och drog 0,8 ungefär. Men på vägen hem ryckte den konstant hela tiden vid jämn fart, men vid acceleration så ryckte den inget. Bränsleförbrukningen steg till 1,12. Ingen skillnad om ac:n e på eller av. Ceck engine lyser ej.

    snälla, ingen som har något tips?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Har du kollat de blå backventilerna?
    Se http://forum.saabturboclub.com/viewt...er=asc&start=0
    Man kan rycka loss R-slangen från magnetventilen (den översta slangen). Går bilen bättre då är det fel på en ventil. Alternativt kan man blåsa och suga i slangarna för att se att ventilerna (2st) fungerar.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  4. #4
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Har du kollat de blå backventilerna?
    Se http://forum.saabturboclub.com/viewt...er=asc&start=0
    Man kan rycka loss R-slangen från magnetventilen (den översta slangen). Går bilen bättre då är det fel på en ventil. Alternativt kan man blåsa och suga i slangarna för att se att ventilerna (2st) fungerar.
    har kollat ikväll, och de verkade fungera som de ska.
    Men jag kollade igenom kvittot på tändkasetten som förra ägaren bytte i julas, och upptäckte att den var begagnad.

    SÅ nu till min fråga, kan en dålig tändkasett ge dessa plötsliga ryckningar för att sedan fungera bra någon mil till innan nästa ryckningar vid jämn gas? tycker ju att den borde strejka även vid acceleration också isf.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Ryckning på jämn fart kan vara LMM. Prova rengöra.


    http://forum.saabturboclub.com/viewt...r=asc&start=20
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  6. #6
    Hade samma symptom på min 9-5:a. Kollade de blå och tyckte att de verkade funka. Skaffade sedan ett nytt slangpaket med båda backventilerna från skroten. Bilen går som f-n numera.
    9-5 2,3t -01

Liknande ämnen

  1. Saab 9k A50 2.3T Fel:Ojämn tomgång, rycker vid gaspådrag osv
    Av Buddis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 18:30
  2. NG900 -97 som rycker/ojämn tomgång
    Av Haga Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 00:30
  3. Ojämn tomgång..
    Av davod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •