Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tändning är trögvriden!

  1. #1

    Tändning är trögvriden!

    Hej!

    Jag har en 9-3 Vector SS -03 och har lite problem med att när jag ska vrida om tändningen så går det trögt. Jag ska förklara:

    Jag fick för ett tag sen upp "Rattlås" fel i SIDen. Detta var när jag körde i 90 km/h , och ingenting hände egentligen förutom att det störiga felmedd. var där. Jag googlade och hittade detta forum samt att detta är ett känt problem, och att det ofta hjälper att byta tändningslås. Jag hade dessutom problem med att ibland gick inte rattlåset i när jag drog ur nyckeln.

    Sagt och gjort! Jag åkte till auktoriserad Saab-verkstad och fick mitt tändningslås bytt. Nu har jag märkt följande:

    - Nyckeln sitter stabilare i låset, vilket givetvis är bra. I mitt gamla lås kändes nyckeln lite ostabil på något sätt

    - Nyckeln är trögare att dra ur. Den gick ur väldigt lätt tidigare. Detta är också givetvis bra.

    - Jag har inte haft några egentliga problem sen bytet. Inga felmedd och rattlåset fungerar perfekt. Tro mig, jag har stoppat i den nyckeln ett antal gånger redan!

    Nu till problemet! Jag har även märkt att nyckeln är trögare att vrida om. Detta gäller främst första läget (dvs, ett snäpp till höger). Efter ett snäpp till höger vrids nyckeln enkelt. Det går även jättebra att vrida tillbaks nyckeln längst till vänster, och sedan dra det till höger igen utan problem.

    Dock, så fort när jag stoppar i nyckeln i låset så går det (som sagt) trögt första snäppet så att säga.

    Visserligen så gick min förra nyckel väldigt lätt. Jag behövde knappt anstränga handen överhuvudtaget. Nu måste jag dock ta ett litet bättre tag om nyckeln och ta i lite för att vrida om. Det är som värst på morgonen när jag ska åka till jobbet. Då går det som trögast. Vetitusan om det kan ha med yttertemperaturen att göra?

    Jaja, hoppas ni förstår vad jag menar! Min fråga till er är alltså om detta är normalt? Är det normalt att första snäppet är trögt när man stoppat i nyckeln?

    Jag har tyvärr ingen information om tändningslåset som mekanikern installerade, men jag vet att de tog hem ett nytt åt mig.

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    34
    Hur mycket tog dom för bytet? Är själv i behov av att byta, men vet inte om jag ska göra det själv eller lämna in den...
    SAAB 9-3SS MY03
    "Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av jonitz
    Hur mycket tog dom för bytet? Är själv i behov av att byta, men vet inte om jag ska göra det själv eller lämna in den...
    Jag fick det för 1000kr. Dock var det lite goodwill tror jag. Varför ska du byta ditt? Har du också fått rattlåsfel?

    Angående mitt problem så har jag märkt att det går trögare desto kallare det är i bilen.

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag bytte nyligen till en ny nyckel på min 9-3SS -04:a (samma gamla tändningslås) och den kombinationen var iallafall inget problem med. Men hur trögt är det, är det så att du reagerar på det och det är allt eller är det så det stör dig?

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag bytte nyligen till en ny nyckel på min 9-3SS -04:a (samma gamla tändningslås) och den kombinationen var iallafall inget problem med. Men hur trögt är det, är det så att du reagerar på det och det är allt eller är det så det stör dig?

    Mvh
    Henrik
    Hej!

    Nej, det stör mig egentligen inte. Om jag får bekräftat att tändningen kan vara trög. Jag är ju rädd för att jag ska göra sönder nyckeln eller tändningslåset.

    Men jag har ju som sagt märkt att det går trögare desto kallare det är ute. Det är ett litet, litet motstånd när det är varmt i kupen. Igår natt åkte jag hem från en kompis, då var det ca 10c ute och då var låset trögare.

    Vad händer då till vintern när det blir riktigt kallt ute? Kommer jag få ta i med våld då?

    Det är svårt att förklara hur trögt det är. Men när det är som värst så känns det inte normalt. Att jag ska behöva ta i för att få runt nyckeln. I mitt tidigare tändningslås (som visserligen var kass) så gick nyckeln runt utan som helst ansträngning.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Hej!
    Mitt tipps är nog att åka till verkstaden som gjorde bytet och ställa frågan där, be dom känna på tändningen själva, dom borde ju veta hur det ska kännas.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Hej!
    Mitt tipps är nog att åka till verkstaden som gjorde bytet och ställa frågan där, be dom känna på tändningen själva, dom borde ju veta hur det ska kännas.
    Håller med. Åk tillbaka och be dom titta på det.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Justera tändning på EZK
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:59
  2. Tändning 9000 2.0i -93
    Av rallyf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 17:19
  3. Justera tändning..
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 02:03
  4. Bagageluckeknappen och tändning
    Av Macke K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •