Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjulinställning på 900 -97

  1. #1

    Hjulinställning på 900 -97

    Jag hade tänkt att göra en hjulinställning på min bil pga att den beter sig väldigt konstigt på vägen.

    Jag ringde till Eurostar och hörde mig för och när jag sa att bilen har HR och Koni sa han att man kanske måste ha några värden?? för att göra en hjulinställning.

    Nån som förstår vad jag menar och kan hjälpa mig?
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: Hjulinställning på 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av TalladegaSvensson
    Jag ringde till Eurostar och hörde mig för och när jag sa att bilen har HR och Koni sa han att man kanske måste ha några värden?? för att göra en hjulinställning.
    Det kvittar väl, aldrig hört att det ska vara problem med en sänkt bil..

    Ett tips är att spruta på 5-56/liknande på grejerna som ska lossas, så blir dom inte så griniga..
    Jag tog bort allting och smörjde upp så fick jag det för halva priset.
    Kan ju vara värt å fråga.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    jag fick betala 350kr extra för att de fick smörja upp grejerna för att kunna lossa.

    min verkstad tog bara betalt för uppmätningen, inte för om de va nått de behövde ändra.

    Tycker dock det är dåligt att sätta en fast kostnad för hjulinställning, men om de får lossa grejerna för att ställa in blir det extra kostnad för det.
    Vilken verkstad som borde ju vara väl medveten om att grejerna kan vara rostiga och att de därför kan va extra arbete och därmed även ha med det i offerten, frågan är ju hur många få % som kommer undan utan att de behöver ta extra för att lossa rostiga delar isf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Vissa firmor är lite lata och går på tillverkarens siffror, dom ställer helt enkelt in det värdet tillverkaren angett på respektive hjul, istället för att mäta uppp alla hjulen först och sedan ändra och mäta och ändra och mäta om och om tills det blir bra!

    Är bilen sänkt stämmer inte tillverkarsiffrona helt 100 utan man måste gå den långa vägen och mäta sig fram till egna värden Vissa firmor klarar inte det.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag fick betala 350kr extra för att de fick smörja upp grejerna för att kunna lossa.

    min verkstad tog bara betalt för uppmätningen, inte för om de va nått de behövde ändra.

    Tycker dock det är dåligt att sätta en fast kostnad för hjulinställning, men om de får lossa grejerna för att ställa in blir det extra kostnad för det.
    Vilken verkstad som borde ju vara väl medveten om att grejerna kan vara rostiga och att de därför kan va extra arbete och därmed även ha med det i offerten, frågan är ju hur många få % som kommer undan utan att de behöver ta extra för att lossa rostiga delar isf.

    Det är ju om lederna har rostat fast eller kärvar som man ibland får betala lite extra. Det är väl ganska rimligt att ta betalt för det jobb som utförs tycker jag. Om du hade en ganska ny bil som du lämnade in för hjulinställning, skulle du då vilja betala ett högre grundpris för att någon led kanske har satt sig så att den behöver värmas loss när det förmodligen inte ens behövs?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag fick betala 350kr extra för att de fick smörja upp grejerna för att kunna lossa.

    min verkstad tog bara betalt för uppmätningen, inte för om de va nått de behövde ändra.

    Tycker dock det är dåligt att sätta en fast kostnad för hjulinställning, men om de får lossa grejerna för att ställa in blir det extra kostnad för det.
    Vilken verkstad som borde ju vara väl medveten om att grejerna kan vara rostiga och att de därför kan va extra arbete och därmed även ha med det i offerten, frågan är ju hur många få % som kommer undan utan att de behöver ta extra för att lossa rostiga delar isf.

    Det är ju om lederna har rostat fast eller kärvar som man ibland får betala lite extra. Det är väl ganska rimligt att ta betalt för det jobb som utförs tycker jag. Om du hade en ganska ny bil som du lämnade in för hjulinställning, skulle du då vilja betala ett högre grundpris för att någon led kanske har satt sig så att den behöver värmas loss när det förmodligen inte ens behövs?
    Bra sagt
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. 9-5 Hjulinställning
    Av AndreasHo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-29, 04:35
  2. Hjulinställning på 9-3SS
    Av Hmg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 23:35
  3. Hjulinställning?
    Av 9-3Newman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 17:40
  4. Hjulinställning på 9-5
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •