Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: TCS Control

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    TCS Control

    Hej har en saab 9000 turbo 2.3T Aero 91. där TCS Control lampan lyser. Den går inte på tomgång, och man får pumpa på gasen för att den inte ska dö. gaspedalen är trög. bilen går ryckigt och laddar hockus pockus. 1. Jag har bytt alla vakuumslangar. 2. Jag har bytt Ventilen vid vänster skärmen, och den ventilen vid torpedväggen har jag mätt upp och den har ca 30-32ohm, med andra ord är den hel. Nu är frågan, Är den "Röd/vita" ventilen trasig, eller är det hela Spjällhuset som dött?, Har Också gjort rent spjällhuset med.
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Det är ju jättenkelt att kolla, det är en backventil och ska således inte släppa igenom luft åt ena hållet. I skrivande stund minns jag inte hur den ska vara vriden dock. Men läcker det luft åt båda hållen är den ju kass.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    TCS Control

    Jag gick ut och kollade, och backventilen eller a den röd/vita, så satt det vita upp och röda ner. När man blåste genom vita gick det rakt igenom, men inte igenom röda, indikerar på?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798

    Re: TCS Control

    Citat Ursprungligen postat av Skoogis
    Jag gick ut och kollade, och backventilen eller a den röd/vita, så satt det vita upp och röda ner. När man blåste genom vita gick det rakt igenom, men inte igenom röda, indikerar på?
    indikerar på att den är hel
    har du inte rört den å det har funkat så sitter den ju på rätt håll.

    vad som e fel... finns mycket, men vanligast är helt klart spjällhuset!
    det är dyrt att köpa nytt (7000:-), billigare att köpa beg om det finns några kvar.
    byter du det så måste det kalibreras, som görs med ISAT.

    finns flera saker som kan vara fel, men inte så vanliga.

    borde även finnas typ tusen trådar om detta, så söka å läsa e inte fel.
    men att få felkod utlästa är ganska bra, dock kan vissa felkoder sättas för att en annan blivit satt.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    TCS Control

    Så du menar att mitt spjällhus är kaputt eller kan det vara något annat?. Inge skoj o byta grejjer om dem är hela
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  6. #6
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Det kan vara massor av saker.. Enklast är nog att göra en felkodscheck på en verkstad. Men de här TCS-systemen är ett helvete att laga när dom krånglar!

    En annan enkel grej att kolla är ju anslutningarna i alla boxar som är involverade i TCS-systemet. En gång hade jag ett läckande värmepaket som gjorde att boxarna under förarstolen låg i vatten med en väldigt dålig motorgång och lysande TCS-ctrl som följd.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    TCS Control

    Vilket förbannat krångel då. Jag bor i nora och min bil är inte besiktad, orka ta min bil in på trailer till örebro :S. Räcker det inte med att köpa ett spjällhus och sen koppla in som funkar?. isf, går det inte koppla bort skiten?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    nepp, du kan inte bara koppla in ett nytt, måste kalibreras som jag sa i tidigare inlägg.

    finns flera saker det kan vara, men absolut vanligast är spjällhuset.
    finns även en potensialgivare vid pedalen som styr spjällhuset, den kan vara kass oxå, men sällan. bökig att komma åt oxå.

    sen finns det en tempgivare på insuget som har med detta att göra, men ytterst tveksamt att det är den.

    magnetventilerna hade du ju bytt, så dom borde det inte vara heller.
    så tyvärr, är nog spjällhuset som är kass.

    det är väldigt vanligt att dom pajar, men ksa du ha tag i ett nytt, se till att du får den andra generationen, den har en liten gul prick på sig, den har bättre stift som inte oxiderar.

    du kan ju faktiskt testa att gör rent stiften på spjällhuset och i kontakten med lämpligt medel, typ elektronigrengörning eller nåt.♦
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21
    Okej , Göra rent stiften säger du. Vart kommer jag åt dom, det är ju en stor svart låda bara, öppna upp den som gäller eller?. Tempgivaren vet du vad den ska ha för motstånd?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    Citat Ursprungligen postat av Skoogis
    Okej , Göra rent stiften säger du. Vart kommer jag åt dom, det är ju en stor svart låda bara, öppna upp den som gäller eller?. Tempgivaren vet du vad den ska ha för motstånd?
    stiften på spjällhuset är det du ska göra rent, det är dom som oxiderar
    trångt e det, men du får ta nåt so me litet, en nål eller nåt.

    kommer inte ihåg motståndet på tempgivaren, men du behöver nog inte kolla den, är 99,9% säker på att det inte är den!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    Stiften

    Hur går jag tillväga, Ska "svarta lådan" bort, eller ska det göras rent inuti vid spjället typ?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798

    Re: Stiften

    Citat Ursprungligen postat av Skoogis
    Hur går jag tillväga, Ska "svarta lådan" bort, eller ska det göras rent inuti vid spjället typ?
    kontakterna är ju där själva kontakten ansluts till spjället, du behöver inte skruva isär något!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    TCS control

    haha kom på det. Men var där inne o kolla iaf. smörjde rullen lite bara eftersom jag hade öppnat lite fort. Jag tog bort kontakten och stiften var inte ärjjade alls. Men jag körde på lite smörjmedel iaf. dock kvarstår mina tcs control problem . Är det nytt spjällhus som gäller?. Lite bekymrad dock över det, Eyeball tala om nya generationen spjällhus. jag behöver alltså inte ett likadant som mitt förra?. för kollade på bildelsdatabasen, och då hittade jag inte mitt nummer typ på mitt spjällhus ens ^^. Saab 91 09 075, Om det är ett nytt spjällhus som är mest logiskt vad och vilket o pris?.

    potensialgivare vid pedalen Är den värd att kolla upp innan?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    TCS control

    Kollade runt lite och olika spjäll ligger på runt 700-1000 kr dock vet jag inte om jag ska byta det?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: TCS control

    Citat Ursprungligen postat av Skoogis
    Kollade runt lite och olika spjäll ligger på runt 700-1000 kr dock vet jag inte om jag ska byta det?
    Låter riktigt billigt för att vara ett TCS-spjäll. Är du säker på att det är till en 9000 med LH?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21
    Ingen aning du. Men iaf orkar inte ens kolla på bilen längre, så om nån är sugen på projektarbete be my guest , Verkar lönlöst. Dem säger att det kostar 12-15k o reparera och om man göre själv så blire väll aldrig bra haha
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351
    Konvetera om till trionic 5.2.Jag gjorde det på min TCS bil.Det är så skönt att inte ha TCS längre.Bilen har aldrig gått så bra som den gör nu


    Mvh

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21
    Trionic 5.2, nån fin guide, hittar ej i forumet :Z
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

Liknande ämnen

  1. Är det Lamp Control?
    Av acidflash i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 16:25
  2. APC - Automatic Performance Control
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •