Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bättre 6.5" dörrhögtalare OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    Bättre 6.5" dörrhögtalare OG9-3

    Nu har jag suttit och funderat ett tag på hur jag ska förbättra basen lite i bilen. Har förut haft en 12" låda i skuffen men behovet av att ha utrymmet till annat så kanske det finns en smidigare lösning.

    Tänkte om någon vet några 6.5" högtalare som skulle spela basen bättre utan att den blir att slå genom eller låta fladdrig som det gör med originalarna. Söker inte monster bas utan snarare renare och finare ton istället för fladdret som uppstår vid lite högre volym och låtar med djupare ton.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    testa att ljuddämpa dörrarna istället, då försvinner det mesta oljudet.

    byta enbart högtalaren kommer inte hjälpa så mycket om du inte dämpare upp de grejer där oljudet kommer ifrån.

    ganska vanligt fel många gör, köpa dyra högtalare och inte göra nått underarbete.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    testa att ljuddämpa dörrarna istället, då försvinner det mesta oljudet.

    byta enbart högtalaren kommer inte hjälpa så mycket om du inte dämpare upp de grejer där oljudet kommer ifrån.

    ganska vanligt fel många gör, köpa dyra högtalare och inte göra nått underarbete.
    Självklart kommer jag att genomföra detta med. Men inget tips på bättre högtalare?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    94
    infinity
    cdt eller ctd eller nått
    peerless
    jbl
    rockford fosgate
    impact

    finns många fler märken oxå men dessa är vad jag kom på just nu på rak arm som KAN levera bas, finns mycket bra billigare märken som oxå spelar bra i 6,5".

    mds har jag inte varit impad av iaf men det finns ju många serier på mds..
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    DLS har väl några bra element. Har själv funderat på UR6 i dörrarna på min 9-5.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Levererar två vägs element lika bra som "bara" 6.5" högtalare i sig, typ midbas?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Skippa helst koaxer tycker jag.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    beror lite på var i pris segmentet du siktar.

    jag har 2st ng900 en med ett par rena 6,5 tums midbasar för 400kr/paret.
    och i andra bilen har jag Gas Alpha 6,5 tums koaxialer för ungefär samma pris.

    Ska jag jämföra dessa 2 så spelar koaxialerna bättre.

    Men det är i mer budgetsegmentet som det gäller, ljudet blir dock väldigt annorlunda mot ett par rena midbasar.

    Ska du byta basarna så skulle jag rekommendera ett byta av 3,5 tummarna där uppe med, då iaf jag upplever det svårt att hitta nått som lirar ihop med org grejerna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Skippa helst koaxer tycker jag.
    Det var min tanke att skippa. Så alltså en bra midbas till 6.5" lätt drivet, inge super men bättre än original.

    Vad borde jag satsa på? :)

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    beror lite på var i pris segmentet du siktar.

    jag har 2st ng900 en med ett par rena 6,5 tums midbasar för 400kr/paret.
    och i andra bilen har jag Gas Alpha 6,5 tums koaxialer för ungefär samma pris.

    Ska jag jämföra dessa 2 så spelar koaxialerna bättre.

    Men det är i mer budgetsegmentet som det gäller, ljudet blir dock väldigt annorlunda mot ett par rena midbasar.

    Ska du byta basarna så skulle jag rekommendera ett byta av 3,5 tummarna där uppe med, då iaf jag upplever det svårt att hitta nått som lirar ihop med org grejerna.
    Pris segmentet ptja, 2000 - 3000 däromkring. Max 3500 kan man säga.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Om det är bas som efterfrågas så säger jag väl amega, impact, magnat men som sagt, olika tillverkar har många olika serier med olika profiler.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242
    Ett par SQ6or ifrån n-core.com.
    Vet dock inte om dom är speciellt lättdrivna, men hör med n-core om lite tips och råd då dom är otroligt kunniga!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Ett par SQ6or ifrån n-core.com.
    Vet dock inte om dom är speciellt lättdrivna, men hör med n-core om lite tips och råd då dom är otroligt kunniga!
    Fasnade med blicken lite för dessa..

    XP 6
    De spelar riktigt trevligt även drivna av en CD-spelare eller en orginalanläggning.

    Då kanske till och med de spelar skapligt med AS3 steget? Har ju tänkt att byta ut men de kanske fungerar bättre än originalarna?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Ett par SQ6or ifrån n-core.com.
    Vet dock inte om dom är speciellt lättdrivna, men hör med n-core om lite tips och råd då dom är otroligt kunniga!
    Jag gillar SQ6:orna
    Ordentligt fastmonterade, dämpade dörrar och rejält med effekt och du behöver ingen sub i bilen. Men då spelar dom inget mellanregister längre...

    BTW: www.n-core.se är adressen, inte .com
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Ett par SQ6or ifrån n-core.com.
    Vet dock inte om dom är speciellt lättdrivna, men hör med n-core om lite tips och råd då dom är otroligt kunniga!
    Jag gillar SQ6:orna :love:
    Ordentligt fastmonterade, dämpade dörrar och rejält med effekt och du behöver ingen sub i bilen. Men då spelar dom inget mellanregister längre...

    BTW: www.n-core.se är adressen, inte .com
    Steg? :)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Hur mycket effekt lämnar AS3 steget i RMS?

    Jag lyssnade förra våren i Erik Robsarve (ena delen av N-Core) Peugeot 406, med dessa högtalare monterade i framdörrarna. Jag trodde faktiskt att han hade en sub i bilen Men icke...

    Men det räcker inte med bara diskanter till utan dom behöver mötas med ordentliga mellanregister runt 150 -200 Hz och uppåt.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Hur mycket effekt lämnar AS3 steget i RMS?

    Jag lyssnade förra våren i Erik Robsarve (ena delen av N-Core) Peugeot 406, med dessa högtalare monterade i framdörrarna. Jag trodde faktiskt att han hade en sub i bilen Men icke...

    Men det räcker inte med bara diskanter till utan dom behöver mötas med ordentliga mellanregister runt 150 -200 Hz och uppåt.

    Man kör de i dörrarna, ett par nya 6x9or och sedan nya diskanter, räcker de med steg till 6x9orna och de i dörrarna eller borde man köra allt över steg? Behöver inte monster ljud, snarare bara bättre än det som är.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Det behövs mellanregister fram i bilen, annars kommer det att låta skumt.
    För max 3500:- skulle jag rekommendera något kit för runt 2000:-

    DLS gör vettiga grejor, Alpines SPS-171A är en klassiker som alltid går hem.

    Om man har lite mer att lägga:
    Fyrkanalssteg med delning upp till 250Hz runt 2500:- (Alpines MRV-F250 eller Macrom M2A.4000)
    Tangband 871 eller N-core´s Trius för ca 500:-
    6,5" typ SQ6 eller Amegas äldre DRVRQ6 med lila korg.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Om du vill ha rena 6,5" basar så vet jag att JL har ett par, som tydligen ska vara riktigt grymma! Men då krävs det att du tätar dörren riktigt och får den stabil också, annars blir det bara pannkaka av alltihop. Själv kör jag nu med JBLs GTO6507C, dock med odämpade dörrar så det låter skit. Och om du ska kunna få ut lite effekt så är nog ett riktigt steg till dörrarna en bra ide, tror inte att originalsteget lämnar så värst mycket effekt, iaf inte det som sitter i 9-3SS.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Om du vill ha rena 6,5" basar så vet jag att JL har ett par, som tydligen ska vara riktigt grymma! Men då krävs det att du tätar dörren riktigt och får den stabil också, annars blir det bara pannkaka av alltihop. Själv kör jag nu med JBLs GTO6507C, dock med odämpade dörrar så det låter skit. Och om du ska kunna få ut lite effekt så är nog ett riktigt steg till dörrarna en bra ide, tror inte att originalsteget lämnar så värst mycket effekt, iaf inte det som sitter i 9-3SS.
    kör med samma element i min, dock med dämpade dörrar, låter kalas!bra med tyck, med steg så klart
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av dirty_rider
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Om du vill ha rena 6,5" basar så vet jag att JL har ett par, som tydligen ska vara riktigt grymma! Men då krävs det att du tätar dörren riktigt och får den stabil också, annars blir det bara pannkaka av alltihop. Själv kör jag nu med JBLs GTO6507C, dock med odämpade dörrar så det låter skit. Och om du ska kunna få ut lite effekt så är nog ett riktigt steg till dörrarna en bra ide, tror inte att originalsteget lämnar så värst mycket effekt, iaf inte det som sitter i 9-3SS.
    kör med samma element i min, dock med dämpade dörrar, låter kalas!bra med tyck, med steg så klart
    Härligt! Jag har fått dit dom och steget och fått klart den biten, men ingen dämpning i dörrarna än, ska fixa det nu i veckan (om man hinner, studenten å annat som tar tid...) men hur dämpade du då? Min tanke är att köra antingen dämpmatta (inte assfalltsmatta, för jobbig att hålla på med) eller sån dämpning som man penslar på på ytterplåten, och dämpmatta på den inre så att man kan täppa för alla hål i den plåten. Samt att jag tänkt göra en ny baffel i MDF, original är ju inte alltför stabil eller stum.

Liknande ämnen

  1. H/K dörrhögtalare 9-5
    Av Thomas20160203 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 23:52
  2. dörrhögtalare i 9-3 -02
    Av Ola Gustafsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 14:03
  3. Dörrhögtalare og9-3
    Av Slither i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 13:06
  4. Nya dörrhögtalare
    Av Daniel_Robur i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •