Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ryckig gång på varvräknare??

  1. #1

    Ryckig gång på varvräknare??

    Hej!

    Jag har problem med min 9-5, 2,0t, -99.

    Mitt senaste problem var de blå backventilerna från MV. En var trasig(bakre) och efter byte försvann den ryckiga gången på motorn, tack för det tipset!!

    Både före och efter bytet så stannar varvräknaren liksom till vid ca 3000-3500rpm sedan "rycker" den vidare som en "sekundvisare"

    Man kan höra att motorn varvar upp som den ska men inte att varvräknaren följer med. Väldigt skumt!! Har haft detta problem ända sedan jag köpte den.

    Är det någon som känner till detta problem eller vet vad som styr/driver varvräknaren.
    Kanske oxå beror på att den inte går som den ska???

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    kanske vevaxelgivaren som börjar ta slut
    saab 9-5 2.3t -04

  3. #3
    Jo, den tanken har jag haft oxå, men det blev ingen skillnad efter jag bytte den, så tyvärr det är testat..suck

    Just nu är jag utan ideer. Ingen som har någon aning om vad som styr varvräknaren? Kan det vara direkt från T7'an??
    Någon som har någon ide?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Varvräknaren får sin signal via CAN-buss direkt från Trionic.
    Enklaste testet bör vara att stega den uppåt med diagnosinstrument för att se om mätarhuset fungerar som det skall.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Ok, men tyvärr så har jag ingen utrustning som jag kan mäta detta med.

    Det intressanta är att körde till piteå och tebax ca 80mil, så upplevde jag att bilen gich helt värdelöst bitvis, knappt 120km/h, rykig gång, orkeslös, mm..

    Stannade efter ett par mil pga naturliga behov. Öppnade huven inga synbara fel så som lös slang eller dylikt. Rykte lite i magnetventilens kablar samt i två kablar som går till ovansidan på spjällhuset. Åkte vidare o till min förvåning så gick bilen som den ska göra .
    Kunde även se igår kväll att varvräknaren rör sig "mer" som den ska??
    MEN detta har ju hänt tidigare oxå, men efter några dagar så går den illa igen, så jag får väl se.

    Har någon haft liknade problem?? känns tungt just nu!!

    Tänker kastbyta delar med svärfar som har en likadan bil, kanske man kan se om det är något fel på någon komponent.

    Tar gärna emot tips!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •