Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ute och gasat lite

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Ute och gasat lite

    Var ute och gasade med min 9k cse 2.3t med en polare som har en BMW 530 med V8 igårkväll.
    Saaben har något okänt trimprogram, ingen aning om vad det är för något, men bilen går BRA för att vara en 170hp, och har magnetventil inga pys-grejer eller så vad jag hittat. Den går ner rejält i laddtrycket när man rycker APC säkringen, så jag antar att det är ett styrprogram som sköter det hela...

    Saaben gick lite bättre i axet medan BMWn hade blaffigare bromsar så mina mattades efter ett tag och man fick köra lite lugnare.

    Trots att Saaben gick bättre rakt fram tyckte jag att den gick konstigt vid tillfället...
    Vid fullspetta lät den
    psh! psh! psh! psh!
    Har inte haft tid ott kolla över alla vakumslangar osv sedan det hela..

    Har annars en misstanke om att det kan ha varit spik , eller en tendens till spikning...

    Detta eftersom jag vid tillfället körde med 95oktan och det var ca 22 grader ute.

    Kan det ha varit Trionic som öppnat wategate, och släppt trycket så det blev ett dylikt "dump ljud"?


    Man hör tydliga psh "dumpljud" vid fullgas växlingar på den trots att det sitter orginal bosh avlastningsventil på den samt även orginal luftfilter med burk på den...så det är väl lite laddtryck i den iallafall

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Jag hör också "pys" ljud från min orginal dump och min ng900 är helt orginal, det är dock diskret men det hörs ju lite iallafall.

    Trimmar du bilen SKA du köra på 98 oktan så du får bättre smörjning osv.
    Om den spikade skulle den väl snarare tappa trycket och gå ryckigt?

    Se över alla anslutningar osv, kolla även orginal avlastningsventilen så det inte är nå bonn meck med nån borrning eller nåt annat djävulskap.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Tänkte justera rubriken men jag förstår inte riktigt vad tråden handlar om och vilken fråga som ställs.

    Kan det vara att "Vid fullspetta lät den psh! psh! psh! psh!" är själva problemet och att en passande trådrubrik då ex vore: "9000 2.3t pyser vid högt laddtryck"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Haha tror det är detta han vill ha svår på LM, vi får väl anta det och hjälpa han på traven litt?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    95
    Medlem#
    7152
    [quote="Hedley"]Trimmar du bilen SKA du köra på 98 oktan så du får bättre smörjning osv.
    quote]

    Bättre smörjning med 98???? Blir väl bara mindre tendenser till spikningar om jag har förstått det rätt. Oljan tar väl hand om smörjningen...
    /Simon
    Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
    Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
    Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    jo rubriken kanske borde justeras till något bättre..
    Jo frågan var väl eg om någon har varit med om något liknande, har sökt lite och hittat mycket om ryckningar osv.

    Borde vål koppla in en laddtrycksmätare och kolla upp hur det ser ut, men det verkar som laddtrycket pulserar, fast i våldigt snabb takt. (kanske inte så konstigt med t25 och lite varv).

    Fast kör man nästan fullgas så drar den stabilt som en gammal arg åsna
    Så det är därför jag misstänker spikningar.

    Det kan ju iofs bero på en herrans massa orsaker tex stift, så jag får väl gå igenom hela motorn i helgen

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av herrsiba
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Trimmar du bilen SKA du köra på 98 oktan så du får bättre smörjning osv.
    quote]

    Bättre smörjning med 98???? Blir väl bara mindre tendenser till spikningar om jag har förstått det rätt. Oljan tar väl hand om smörjningen...
    Såvitt jag vet och har fått höra ska det smörja bättre iallafall. Finns ju en anledning till varför man mappar till exempelvis 98bf och inte 95.. tror inte man skulle göra det enbart för att man minskar tendenserna för spikningar.. men men kan ju ha fel..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  8. #8
    Vad betyder att en bil spikar??? och vad händer då?
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Citat Ursprungligen postat av herrsiba
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Trimmar du bilen SKA du köra på 98 oktan så du får bättre smörjning osv.
    quote]

    Bättre smörjning med 98???? Blir väl bara mindre tendenser till spikningar om jag har förstått det rätt. Oljan tar väl hand om smörjningen...
    Såvitt jag vet och har fått höra ska det smörja bättre iallafall. Finns ju en anledning till varför man mappar till exempelvis 98bf och inte 95.. tror inte man skulle göra det enbart för att man minskar tendenserna för spikningar.. men men kan ju ha fel..
    Ja, du har fel. 98 smörjer inte bättre.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    Kanske du blandat ihop blyfri(95) och blyad (98.) som det var förr?
    Då smörjde ju 98 bättre tack vara blyet...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Jag var ute med en bekant som hade en Saab 9000 Aero och den dumpade stup i kvarten när man låg på fullgas, men det trodde jag inte var något konstigt.. Turbotrycket måste väl ut när turbon laddat fullt, även om du inte släppt på gasen än och därför dumpar väl antagligen bilen och sen börjar den ladda igen för att dumpa o.s.v. Och med fullgas menar jag typ hjulspinn på ettan och tvåan och trean :P

    EDIT: Och Saab 9000 har väl pysljud till och med original (alltså utan trim) med vanlig återcirkulerande bypassventil? Så klart det låter när du kör trimmat

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tänkte justera rubriken men jag förstår inte riktigt vad tråden handlar om och vilken fråga som ställs.

    Kan det vara att "Vid fullspetta lät den psh! psh! psh! psh!" är själva problemet och att en passande trådrubrik då ex vore: "9000 2.3t pyser vid högt laddtryck"?
    Vad betyder spikning? Vad händer då
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Taskig AV "avlastningsventil" "dump" den orkar inte hålla emot trycket. BYT

    varför en bil spikar.. sök på forumet lr webben och du lär hitta en massa godis.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Vad betyder spikning? Vad händer då
    Sök lite och du hittar t.ex: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... spikningar

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Vad betyder spikning? Vad händer då
    Sök lite och du hittar t.ex: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... spikningar

    Mvh
    Ja, men om du nu kan detta och kan förklara det med en eller två meningar, kan du inte göra det?
    Hur vet man att bilen spikar?
    SAAB 9000 2.3T -97 Automat

  16. #16
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Butterfly
    Vad betyder spikning? Vad händer då
    Sök lite och du hittar t.ex: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... spikningar

    Mvh
    Ja, men om du nu kan detta och kan förklara det med en eller två meningar, kan du inte göra det?
    Hur vet man att bilen spikar?
    Bränslet självantänder utan att bilens styrsystem har kontroll över explosionerna, enkelt förklarat.

    Är det rejäla spikningar hörs de med örat, men normalt sett är det ingenting du upptäcker som vanlig "söndagsåkare" Brukar låta som ett rasslande ljud om det är illa, som att någon har lagt grus i cylindrarna.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    visade sig vara en vakumslang som hoppat av helt och hållet. Går bra nu.

Liknande ämnen

  1. Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö
    Av Forge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 12:53
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •